شهردار تهران در ادامه برنامه های سفر کاری خود به کره جنوبی با «پارک ون سون» شهردار سئول دیدار و گفتگو کرد.

بخش بزرگی از مسایل و مشکلات تهران و سئول از یک جنس هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمد علی نجفی، شهردار تهران طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از این دیدار و امضای تفاهم نامه دوستی میان تهران و سئول، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره همواره دارای رابطه صمیمی و دوستانه ای بوده اند و ما نیز پیشرفت های کشور کره را با تحسین و خوشحالی دنبال می کردیم.

نجفی با اشاره به سفر ۱۸ سال پیش خود به کره جنوبی به منظور تعقیب روابط اقتصادی بین دو کشور، تصریح کرد: امروز هم در بازدید از برخی مراکز شهری سئول شاهد بودم که در این مدت چقدر پیشرفت در سئول حاصل شده است.   بسیار خوشحال هستیم که کشور دوست ما در آسیا از نظر تکنولوژی و اقتصادی در سطح بسیار مناسب بین المللی واقع شده است؛ به خصوص آنکه شما در کنار پیشرفت های علمی و تکنولوژی، فرهنگ غنی کره را نیز حفظ کرده اید.

وی شهردار سئول را شخصیتی برجسته از نظر مدیریت و سیاست در کره جنوبی توصیف کرد و گفت: نظم و انضباط حاکم بر اداره سئول حاکی از همین شخصیت مدیریتی برجسته است که با برنامه ریزی توانسته اید بخش عمده ای از مسایل و مشکلات شهر را برطرف کنید.

شهردار تهران در ادامه ضمن برشماری زمینه های همکاری مشترک میان تهران و سئول، ابراز کرد: بخش بزرگی از مسایل و مشکلات تهران و سئول از یک جنس هستند و ریشه های هم شکلی با یکدیگر دارند. همچنانکه ما در بخش حمل و نقل عمومی، ترافیک، مسایل زیست محیطی و آلودگی هوا دارای مشکلاتی هستیم که در این زمینه می توانیم از تجربیات سئول استفاده کنیم.

نجفی از تبدیل پسماند زباله به کود و تولید انرژی از پسماند های شهری با توسعه زباله سوزها به عنوان یکی از زمینه های همکاری میان دو پایتخت یاد کرد و گفت: ما نیز در زمینه های فرهنگی و به خصوص آموزش شهروندی تجربیات بسیار خوبی داریم که می توانیم این موارد را با یکدیگر تبادل کنیم؛ چرا که هر دو ما برای اداره کلانشهر بزرگی با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، نیاز داریم تا مردم را با خودمان همراه کرده و آنها را به اندازه کافی برای احساس مسئولیت بیشتر نسبت به شهر آموزش دهیم.

وی در ادامه به امضای پیمان خواهرخواندگی تهران و سئول در حدود ۴۰ سال پیش اشاره کرد و گفت: به دنبال این پیمان یک خیابان بزرگ و یک پارک زیبا در شهر تهران به نام سئول نام گذاری شده است؛ امیدوارم این خواهرخواندگی با حس و ارتباط برادری که بین مسئولان دو شهر برقرار خواهد شد، تکمیل شود و بتوانیم از تجربیات یکدیگر به نحو احسن استفاده کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: حدود ۱۲ درصد کل جمعیت کشور در تهران زندگی می کنند و حدود ۲۲ درصد از تولید ناخالص کشور نیز مربوط به تهران است، از این رو هر تغییر و تحول مثبتی در تهران به عنوان مهم ترین شهر ایران، بر روی کل کشور تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در شهر تهران، اظهار کرد: تهران از نظر گردشگری دارای ظرفیت های فراوانی است؛ علاوه بر این وجود کوه های شمال شهر برای اسکی و کوهنوردی برای گردشگران خارجی دارای جذابیت است.

نجفی در پایان ضمن دعوت از شهردار سئول برای سفر به تهران به منظور آشنایی با دستاوردها و تجربیات پایتخت جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: ملاقات امروز می تواند به نقطه عطفی در همکاری های مشترک تهران و سئول تبدیل شود.

در ادامه این دیدار « پارک ون سون»، شهردار سئول نیز با اشاره به سابقه مدیریتی محمد علی نجفی، گفت: شما با توجه به سوابق و رشته تحصیلی خود جزو افراد نابغه محسوب می شوید که از این بابت بسیار خوشحال هستم و امیدوارم در آینده بتوانیم ارتباطات بیشتری داشته باشیم.

وی به فرهنگ غنی و تاریخی ایران نیز اشاره و تصریح کرد: با توجه به سابقه مراودات فرهنگی میان ایران و امپراطوری بزرگ، سوابق تاریخی ایران برای من بسیار با ارزش است.

شهردار سئول با اشاره به دوران تاریخی استثمار کره جنوبی و همچنین جنگ میان دو کره، گفت: با این وجود کره جنوبی در طول ۵۰ سال گذشته توانست به صورت یک کشور جدید و نوین فعال شود. شهر سئول نیز در طی دوران گذشته با موفقیت های زیادی روبرو شده و توانسته بر مشکلات فائق شود.

ون سون ضمن ابراز تمایل برای همکاری و تبادل تجربیات با تهران در موضوعات مختلف شهری و مسایل ترافیکی، تاکید کرد: ایران در خاور میانه اولین کشوری است که با کره جنوبی وارد تجارت شده و همواره از دولت کره حمایت کرده است؛ از این رو دو کشور از رابطه بسیار خوبی برخوردار هستند. به ویژه اینکه کره جنوبی در سال های گذشته در بخش های عمران و ساختمان سازی فعالیت زیادی داشته است.

وی از ایران با عنوان «دوست بسیار ویژه» کره جنوبی یاد کرد و گفت:  در سال ۱۹۷۵ در نتیجه ملاقات شهرداران تهران و کره،   تفاهم نامه خواهرخواندگی میان دو شهر امضا شده و امروز کسی نیست که خیابان تهران را در شهر سئول نشناسد.

شهردار سئول در پایان ابراز امیدواری کرد امضای تفاهم نامه روابط دوستی میان تهران و سئول نقطه مثبتی باشد تا در آینده ارتباطات بسیار برادرانه و دوستانه ای میان تهران و سئول برقرار شود.

بازدید شهردار تهران از مرکز کنترل ترافیک و مرکز بازیافت زباله سئول

شهردار تهران  همچنین در جریان سفر کاری خود به کره جنوبی از نمایشگاه "شهر هوشمند" و مرکز بازیافت زباله شهر سئول بازدید کرد.

وی با حضور در بخش های "راهکارهای هوشمند"، "تامین منابع شهری"، بازیافت هوشمند"، "انرژی هوشمند" و "حمل و نقل هوشمند" با آخرین فناوری های موجود در این حوزه آشنا شد.

تامین منابع شهری با استفاده از فناوری اطلاعات، تولید برق از پسماندهای شهری و شیوه های تامین آب آشامیدنی شهروندان در شهر سئول از دیگر بخش های نمایشگاه شهر هوشمند بود که مورد بازدید هیأت ایرانی قرار گرفت.

نجفی در ادامه برنامه های خود در مرکز بازیافت زباله شهر سئول حاضر شد و از نزدیک در جریان نحوه تفکیک زباله و تولید انرژی از پسماندهای شهری قرار گرفت.

بر اساس این گزارش مراکز بازیافت زباله و تولید برق از پسماندهای شهری با سرمایه گذاری ۹۰ میلیون دلاری شهرداری سئول با ظرفیت ۹۰۰ تن در روز احداث شده و در سال ۲۰۰۵ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 بازدید از مرکز کنترل ترافیک سئول

همچنین شهردار تهران با حضور در مرکز کنترل ترافیک سئول، ضمن دیدار و گفت و گو با مسئولان حوزه حمل و نقل سئول از نزدیک در جریان روند مدیریت ترافیک در این کلانشهر قرار گرفتند.

 در جریان این بازدید مسئولان حمل و نقل سئول ضمن ارایه تاریخچه ای از وضعیت حمل و نقل در این شهر، به بیان توضیحاتی پیرامون ساختار و سیستم های حمل و نقلی، انواع بلیط ها و مشوق های در نظر گرفته شده برای استفاده مردم از حمل و نقل عمومی، تجمیع کارت های شهروندی به منظور ارایه خدمات به شهروندان و آخرین وضعیت و آمارهای ترافیکی این کلانشهر پرداختند.

بر اساس این گزارش با توجه به رشد تقاضا برای استفاده از خودروی شخصی در دهه ۹۰ میلادی در شهر سئول، پارکینگ های عمومی رو به افزایش رفته و در سال ۲۰۰۰ میلادی انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی این کشور رخ داد.

پایتخت کره جنوبی از سال ۲۰۱۰ میلادی بنیان حمل و نقل خود را از خودرو محوری به سمت «شهر انسان محور» و «شهر پیاده» سوق داد و به این منظور ضمن گسترش پیاده راه سازی در شهر، زیر ساخت های دوچرخه سواری نیز تقویت شد. در همین راستا مسئولان سئول با شعار «شهر برای عابران پیاده» فضاهای شهری را برای استفاده مطلوب تر شهروندان گسترش دادند.

از دیگر سو سئول در طول هفت سال گذشته به سمت سیستم های «خودرو اشتراکی» و «دوچرخه اشتراکی» حرکت کرده است تا از این طریق بر معضل بزرگ ترافیک شهر فائق آید.

مسئولان ترافیکی سئول ضمن پیاده سازی سامانه آنلاین سرعت عبور و مرور در شهر، به ارایه اطلاعات ترافیکی مورد نیاز شهروندان از طریق شبکه های اجتماعی و همچنین اپلیکیشن های موبایل می پردازند.

در حال حاضر هشت هزار دستگاه اتوبوس و هشت هزار ایستگاه اتوبوس در شهر سئول وجود دارد که شهروندان می توانند با وارد کردن شماره اتوبوس و یا ایستگاه، ضمن اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مورد نظر از ظرفیت اتوبوس نیز مطلع شده و تعداد صندلی های خالی اتوبوس را مشاهده کنند. این اقدام یکی از راهکارهای مدیریت شهری سئول به عنوان مشوقی برای استفاده هر چه بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی صورت رفته است.

هم اکنون سرفاصله حرکت قطارهای مترو در شهر سئول در ساعات پیک به سه دقیقه کاهش یافته است که این زمان در ساعات غیر پیک به پنج تا هفت دقیقه افزایش پیدا می کند. طبق اطلاعات آماری به صورت متوسط حدود ۱۲ میلیون سفر با استفاده از شبکه های حمل و نقل عمومی در سئول صورت می گیرد.

امضای یادداشت تفاهم میان تهران و سئول

همچنین در ایام این سفر یادداشت تفاهم روابط دوستی تهران و سئول به منظور گسترش روابط دو جانبه و همچنین افزایش همکاری و تبادلات نزدیک تر دو پایتخت، از سوی شهرداران تهران و سئول به امضا رسید.

بر این اساس دو پایتخت در راستای افزایش تبادل اطلاعات، دانش و تجارب خود در زمینه های مورد علاقه طرفین شامل حمل و نقل، بهبود کیفیت هوا، فرهنگ، بهداشت عمومی، تامین آب و توسعه فاضلاب همکاری خواهند داشت.

علاوه بر این تهران و سئول با حمایت شرکت ها و سازمان های خصوصی دست اندرکار تجارت و سرمایه گذاری، در راستای تبادل فناوری و گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری مالی تلاش خواهند کرد.

در راستای این یادداشت تفاهم همکاری ها در حوزه تبادلات فرهنگی و گردشگری نیز افزایش خواهد یافت؛ به این منظور با پیگیری تبادلات مردم دو پایتخت از طریق افزایش بازدید ها، دور های آموزشی و تامین فعالانه اطلاعات برای شهروندان، زمینه برای تقویت درک متقابل میراث فرهنگی، آداب، رسوم و سنن فراهم خواهد شد.

به دنبال این یادداشت تفاهم تهران و سئول برای گسترش روابط بین شهری فعالانه و داوطلبانه در رویدادها و کنفرانس ها نیز مشارکت فعالی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.