بر اساس نتایج به دست آمده از سوی دانشمندان انگلیسی، از تمام زباله‌های پلاستیکی تولید شده توسط افراد، تنها ۵۷ درصد از آن‌ها برای بازیافت جداسازی می‌شوند و بقیه در ترکیب با دیگر زباله‌ها وارد چرخه محیط زیست می‌شوند.

قدس آنلاین- دفع زباله و بازیافت آن‌ها همواره از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها و جوامع بشری بوده است.

به گزارش گاردین، براساس یافته‌های پژوهشگران و دانشمندان، در حال حاضر بسیاری از زباله‌های روزانه هر فرد را بطری‌ها و ظروف پلاستیکی تشکیل می‌دهد که این نوع زباله‌ها به دلیل آنکه دوام بالایی دارند و میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا اجزای آن‌ها تجزیه شوند، برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند. این دسته از زباله‌ها، علاوه بر آنکه برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند، با باقی ماندن در محیط زیست، آلودگی‌های متعددی را ایجاد می‌کنند که برای انسان نیز خطرناک است.

* نیمی از زباله‌های پلاستیکی در طبیعت رها می‌شوند

بر اساس نتایج به دست آمده از سوی دانشمندان انگلیسی، از تمام زباله‌های پلاستیکی تولید شده توسط افراد، تنها ۵۷ درصد از آن‌ها برای بازیافت جداسازی می‌شوند و بقیه در ترکیب با دیگر زباله‌ها وارد چرخه محیط زیست می‌شوند.

این آمار بسیار تکان دهنده است، زیرا نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از زباله‌های پلاستیکی تولید شده توسط انسان به محیط زیست باز می‌گردد و صدها سال در محیط زندگی اطراف ما باقی می‌ماند.

علاوه بر این ها، برخی از مواد پلاستیکی مصرفی انسان، به طور کلی قابل بازیافت نیستند و راه معدوم کردن آن‌ها تنها دفن کردن است، اما این راه نیز به منظور معدوم کردن زباله‌های این چنینی، برای آینده سلامت محیط زیست و زندگی بشر تهدید آمیز است.

* ضرورت آموزش عمومی

اکنون و در وضعیت فعلی تنها راه برای کنترل این گونه زباله‌های تهدید آمیز، جداسازی آن‌ها از مبدأ می‌باشد و این راه به آموزش‌های فراوانی برای اقشار مختلف جامعه نیاز دارد.

شاید جداسازی جزء به جزء زباله‌ها برای حفاظت از محیط زیست کار دشواری باشد و همه مردم نپذیرند که چنین کار دشواری را انجام دهند، هر چند که این کارِ دشوار بخشی از وظیفه مهم ما برای سلامت خودمان و آیندگانمان و حفاظت از محیط زیستمان است و هیچ اما و اگری در آن پذیرفته نیست.

شاید دانستن برخی اطلاعات و آمار کلی در خصوص زباله‌ها ما را برای این کار مصمم‌تر کند و ارائه راهکار از سوی فعالان دانشگاهی، فعالان محیط زیست و ارگان‌های دولتی مختلف بتواند کمک شایانی به کنترل زباله‌های زیان آور محیط بکند.

* تحقیقات ویژه درباره زباله‌ها

دکتر شریلین مک گرگور در دانشگاه منچستر انگلستان، مرکز تحقیقاتی ویژه‌ای را برای تحقیق روی زباله‌ها ایجاد و با برگزاری برنامه‌های آموزشی دائمی در مرکز خود، بسیاری از دانشجویان را موفق به دریافت جوایز مختلف بین المللی در زمینه راهکارهای نوین دفع و بازیافت زباله کرده است.

فعالیت دکتر شریلین در این زمینه، یکی از راه هایی است که می‌تواند در راستای هدایت مردم برای استفاده از راهکارهای جداسازی درست زباله‌ها مؤثر باشد.

همچنین در کشور نروژ طرحی وجود دارد که بطری‌های افراد را به عنوان سپرده دریافت می‌کند و جوایز مختلفی به آن‌ها می‌دهد. همین طرح ساده توانسته است مردم را وادار کند که ۹۶ درصد از بطری‌های قابل بازیافت را تحویل دهند. اسکاتلند نیز طرح جدیدی را مشابه طرح کشور نروژ برای بازیافت زباله‌ها اعلام کرده است.

* بازیافت زباله‌ها؛ کمک به چرخه اقتصاد

کشورهای صنعتی دیگری از جمله آلمان، برای کنترل زباله‌های تهدید آمیز همچون پلاستیک، سعی دارند در تولیدات خود از جایگزین‌هایی همچون چرم ارزان قیمت طبیعی و قابل بازیافت، به جای چرم‌های مصنوعی پلاستیکی بهره گیرند.

بازیافت و کنترل زباله‌ها، علاوه بر آنکه یک دغدغه بزرگ در تمام دنیا به حساب می‌آید، نوعی صنعت و چرخه اقتصادی به شمار می‌رود، زیرا باعث به راه افتادن صنایع نوآورانه مختلفی برای استفاده از اجزای طبیعی موجود در محیط زیست همچون برگ ها، چرم حیوانات، چوب و الیاف گیاهان می‌شود، تا شاید بتواند تولید و استفاده از مصنوعات پلاستیکی و مواد مضر برای طبیعت و محیط زیست را محدود و کنترل کند و مشکل ایجاد زباله‌های خطرناک حاصل از آن‌ها را از ریشه حل کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.