یزد- پارک ملی سیاه کوه اردکان ارسال ١٣٨٦ با مساحت قریب ٨٠‌هزار هکتار، ملی اعلام شد و باوجود این‌که تحت حفاظت اداره محیط‌زیست یزد است اما ازلحاظ مدیریت منابع طبیعی گفته می‌شود زیر نظر شهرستان نائین استان اصفهان و باسیاست یک بام و دوهوا اداره می‌شود.

«روزگار سیاه» پارک ملی «سیاه کوه»

قدس آنلاین-گروه استان ها: جانورانی که در پارک ملی سیاه کوه زیست می‌کنند از نوع جانوران کمیاب  ایران مانند یوزپلنگ آسیایی، شاه روباه، کاراکال، عقاب شاهی، هوبره  و بالابان هستند که تغییرات اقلیمی ازجمله خشک‌سالی، شکار بی‌رویه و فعالیت‌های معدنی عرصه را برای زندگی حیات‌وحش تنگ کرده است.

پارک ملی سیاه کوه اردکان پناهگاه حفاظت‌شده و تنها مکان بکر و امن برای حیات‌وحش به‌ویژه یوزپلنگ آسیایی است که متأسفانه با بی‌مهری عده‌ای و فعالیت آشکار واحد معدنی روزگار حیات‌وحش را سیاه کرده است.

معدن بلای جان محیط‌زیست

یک فعال زیست‌محیطی در این رابطه می‌گوید: در دولت یازدهم به دلیل نبود شغل به سراغ کشف معدن و ایجاد فرصت برای فعال کردن معادن رفته‌اند اما حقیقت این است که معادن آخرین گنجینه‌های طبیعی زمین هستند و این‌ها باید تا جایی که می‌شود برای نسل آینده بماند.کاهش بارندگی، پوشش گیاهی و به‌تبع آن جمعیت علف خواران موجب ازهم‌گسیختگی زنجیره غذایی و کوچ برخی از حیوانات از پارک  ملی سیاه کوه اردکان شده است

نرگس روحانی می‌افزاید: برای بهره‌برداری از این معادن باید دید که آیا صرف می‌کند که بهره‌برداری صورت بگیرد و طبیعت را خراب کنیم؟

مسئول ارزیابی انجمن حفظ محیط‌زیست کشور بابیان اینکه عده‌ای برای رسیدن به منافع دست به احداث صنایع پر آب خواه در اردکان زده‌اند یادآور می‌شود: آخر کجای دنیا را دیده‌اید که یک صنعت پر آب خواه را در دل کویر بزنند؟

 وی اذعان می‌کند: بهره‌برداری از این معدن بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی  را در معرض خطر قرار داده است چراکه همین مواد را که از زمین خارج می‌کنند باعث آلودگی محیط اطراف شده و این رفت‌وآمدها طمع افراد را برای شکار حیوانات و دست بردن در طبیعت بیشتر می‌کند.

وی همچنین بابیان اینکه ایجاد صدا توسط ماشین‌ها و وسایل بهره‌برداری باعث پخش شدن حیوانات در منطقه می‌شود اظهار می‌کند: ما زیستگاه‌ها را برای تنفس زمین نگه‌داشته‌ایم و نباید این راه‌های تنفسی را فدای ساخت ویلا و جاده و تونل و صنعت کنیم.

کوچ حیات‌وحش

در دو دهه گذشته طولانی‌ترین دوره‌های خشک‌سالی و بیشترین خسارت‌ها به پاک ملی سیاه کوه وارد کرده است چنانکه معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد می‌گوید: این موضوع موجب کوچ حیات‌وحش شده است.

حسن اکبری خروج حیات‌وحش از مناطق حفاظت‌شده را از پیامدهای خشک‌سالی در پارک ملی سیاه کوه بیان کرده و اذعان می‌کند: کاهش جمعیت علفخواران موجب به هم ریختن نظم زنجیره غذایی در منطقه می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که خشک‌سالی تأثیر بسیار قابل‌توجهی در این منطقه گذاشته است اظهار می‌کند: پارک ملی سیاه کوه در محدوده مابین استان‌های یزد و اصفهان واقع‌شده و با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه هیچ‌گونه رودخانه دائمی در پارک ملی وجود ندارد و تنها در زمان بارندگی‌های شدید رودخانه‌های فصلی و موقتی منطقه آبدار می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه در این منطقه، بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت آن ۵۰ درصد کاهش داشته که این امر موجب شده رویش گیاهی در این منطقه به صفر برسد و مشکلاتی جدی برای حیات‌وحش به وجود آورد.

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته تعدادی آب‌انبار برای رفع تشنگی حیات‌وحش استان ساخته‌شده که در فصل تابستان به این آب‌انبارها آب‌رسانی می‌شود اظهار کرد: این آب‌انبارها تا حدی مشکل کم‌آبی زیستگاه‌های حیات‌وحش را رفع می‌کند اما مشکل تغذیه حیات‌وحش همچنان وجود دارد.

اکبری با اشاره به اینکه توزیع دائمی علوفه به‌صورت دستی سیاست سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست افزود: در برخی از فصول بحرانی ، علوفه در بین گونه‌های حیات‌وحش توزیع می‌شود.

وضعیت نگران‌کننده

معاون محیط‌زیست استان همچنین بابیان اینکه زیستگاه ۱۰ گونه جانوری در معرض انقراض قرار دارد بیان می‌کند: زیستگاه ۱۰ گونه از مجموع گونه‌های جانوری در معرض تهدید و انقراض در کشور در این استان است.

اکبری اظهار می‌کند: این‌گونه ها شامل یوزپلنگ، گورخر ایرانی ، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، عقاب طلایی، شاهین، بحری، بالابان و هوبره است.

وی  همچنین با اشاره به وضعیت پوزپلنگ در استان می‌گوید: باوجود اقداماتی که درگذشته برای حفاظت ازاین‌گونه در استان انجام‌شده اما شرایط آن در حوزه ایران مرکزی بسیار نگران‌کننده است.

اکبری خاطرنشان می‌کند: گورخر ایرانی ازجمله گونه‌هایی بود که در دهه ۳۰جمعیت قابل‌توجهی در اغلب دشت‌های استان داشت که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌های آن در دهه ۵۰ منقرض شد.

وی تهدید فعلی گربه شنی را ناشی از توسعه گردشگری و کویر نوردی ازجمله مشکلات دیگر پیش روی این منطقه عنوان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.