۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 569645

بیشتر از اینکه دیپلمات یا سیاستمدار به نظر برسد ، یک نظامی عالیرتبه سعودی است که این روزها و در ۴۰ سالگی ، وزیر مشاور در امور منطقه خلیج فارس به حساب می آید. با این پست و جایگاهی که لابد ولیعهد و همه کاره عربستان یعنی «محمد بن سلمان» برایش تراشیده است ، گستره خلیج فارس و امور مربوط به آن از یک سو تا چین و ماچین و روسیه و از سوی دیگر تا ترکیه ، لبنان ، سوریه و ... همانطور ادامه بدهید تا قلب اروپا و چه بسا قاره آمریکا ادامه پیدا می کند!

عنصر نامطلوب

مأموریت دارد! هرچند غیر رسمی اما بدون شک  مانند همیشه، مأموریت خودش را دنبال می کند. وزیر سعودی نه کله اش بوی قرمه سبزی می دهد و نه خوشی، زده است زیر دلش که آسایش و امنیت دفتر کارش را بگذارد، شال و کلاه کند و همراه نماینده رئیس جمهور آمریکا به اطراف «رقه» در سوریه برود که بتازگی از اشغال داعش آزاد شده و از جمله مناطقی است که تحت سیطره «نیروهای دموکراتیک سوریه» یا همان «قسد»  اداره می شود و بیشترشان را کُردهای سوری تشکیل می دهند. اینکه «قسد» با کمک تسلیحاتی آمریکایی ها – با عنوان ائتلاف ضد داعش-  این منطقه را زیر پوشش خود قرار داده و همچنین قرار است از کمک های مالی و نظامی عربستان بهره ببرد، نه حرف جدیدی است و نه چندان به سوژه گزارش امروز مربوط می شود. اما اینکه «ثامر السبهان» نخستین مقام رسمی عربستانی است که حضورش در سوریه علنی می شود، عجیب و سؤال برانگیز است. به جز دیدار «سبهان» با فرماندهان گروههای مسلح کُرد و بررسی راههای کمک عربستان به آنها، آیا سعودی ها به دنبال توطئه جدید در منطقه هستند؟

اول نظامی بعد دیپلمات

بیشتر از اینکه دیپلمات یا سیاستمدار به نظر برسد، یک نظامی عالیرتبه سعودی است که این روزها و در ۴۰ سالگی، وزیر مشاور در امور منطقه خلیج فارس به حساب می آید. با این پست و جایگاهی که لابد ولیعهد و همه کاره عربستان یعنی «محمد بن سلمان» برایش تراشیده است، گستره خلیج فارس و امور مربوط به آن از یک سو تا چین و ماچین و روسیه و از سوی دیگر تا ترکیه، لبنان، سوریه و ... همانطور ادامه بدهید تا قلب اروپا و چه بسا قاره آمریکا ادامه پیدا می کند!

«السبهان» پیش از اینها سابقه فعالیت دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک در لبنان، اردن، عراق و ... را دارد.

افسر تحصیلکرده

می دانیم که زاده شهر «ریاض» است اما اصل و نسبش به کدام قبیله و کدام شاهزاده دست چندم سعودی می رسد را نمی دانیم. در همین شهر تحصیلات مقدماتی را پشت سرگذاشته و پس از آن در رشته علوم نظامی  وارد دانشکده نظامی شاه عبدالعزیز در ریاض شده است. برای کارشناسی ارشد نیز رشته علوم پلیسی و امنیتی را در دانشگاه علوم انسانی «بن نایف» شهر ریاض خوانده است و در مجموع دست پروده حاکمان ریاض است. البته دوره های تخصصی این افسر تحصیلکرده سعودی هم کم نیست. از دوره های تخصصی نظامی در اردن، مدیریت بحران، امنیت هواپیما و تأسیسات حیاتی بگیرید تا فرماندهی ستاد، مبارزه با تروریسم و... و. مراقب ایران باش!

نه وقتی دوره های مختلف تخصصی اش را می گذراند و نه زمانی که مأموریت های نظامی – سیاسی را در لبنان و اردن دنبال می کرد، مورد توجه رسانه ها نبود. «السبهان» از وقتی به عنوان سفیر از سوی ریاض به بغداد فرستاده شد – سال ۱۳۹۴ -  نامش هم سر زبان رسانه ها افتاد. البته شهرت ناگهانی او به دلیل پیشینه یا توانایی هایش نبود. عربستان و عراق با یکدیگر روابط دیپلماتیک نداشتند چون سعودی ها پس از حمله صدام به عربستان روابطشان را با عراق قطع کرده بودند و حالا پس از ۲۵ سال «السبهان» به عنوان نخستین سفیر به بغداد می رفت. آن روزها تحلیلگر «شرق الاوسط» نوشت: «انتخاب فردی با پیشینه نظامی به عنوان سفیر در عراق، مسأله عجیبی نیست ... تعیین سفیر در بغداد به این معنا نیست که روابط بین دو کشور خوب است؛ بلکه باید گفت اوضاع در حالت امتحان و آزمایش قرار دارد و متأسفانه دولت عراق هنوز از راه و روش «نوری مالکی» خارج نشده است». یک کارشناس امنیت ملی کشور عراق نیز در یک مصاحبه اعلام کرد: «مهم ترین وظیفه سفیر جدید عربستان در عراق، زیر نظر گرفتن حضور ایران، مخصوصا نیروهای شیعی وابسته به ایران است».

نظامی بی اعصاب

حضورش در عراق و مواضعی که از همان ابتدا علیه ایران و دولت عراق گرفت، جنجالی شد. واضح بود که سعودی ها با فرستادن «السبهان» به بغداد نه به دنبال ترمیم روابط با عراق بودند و نه پایبند به اصول دیپلماتیک. کمترین مأموریت سرتیپ «سبهان» نیز تلاش برای آزادی تروریست هایی بود که از عربستان به داعش پیوسته و در عراق دستگیر شده بودند. اعدام برخی از این تروریست ها در زندان «ناصریه» اما نظامی بی اعصابِ سعودی را بی اعصاب تر از گذشته کرد و همین سبب شد در رسانه ها به دولت عراق و سپس ایران بتازد و دست خودش را بیشتر از گذشته رو کند. ارتباط با برخی از سران و قبایل بعثی، ارتباط به تروریست های داعش، تحریک قبایل اهل سنت و کردهای عراقی علیه دولت و علیه ایران و شیعیان و ... از جمله اقداماتی بود که نه تنها صدای مردم مناطق مختلف عراق بلکه صدای محافظه کار ترین سیاستمداران عراقی را هم در آورد و در نهایت دولت عراق پس از مدتها که از جنجال آفرینی و دخالت های «السبهان» می گذشت او را «عنصر نامطلوب» خوانده و حکم به اخراجش داد.

ترورِ تروریست پرور

خدا می داند صحنه سازی خود سعودی ها و تروریست ها بود یا اینکه واقعاً عده ای از عراقی ها قصد داشتند او و خودرویش را با آرپی جی به هوا بفرستند! «السبهان» بعدها اعلام کرد مدارک و مستنداتی از سوی برخی «بزرگواران عراقی»! به دستش رسیده است که نشان می دهدگروهی از شیعیان طرفدار ایران سعی داشته اند با حمله به کاروان خودروهای سفارت، او را ترور کنند. «السبهان» مدعی شد تمام مدارک این حمله را به وزارت خارجه عراق فرستاده است. دولت عراق بلافاصله سخنان و مستندات ادعایی سفیر عربستان را خالی از حقیقت نامید. تحلیلگران معتقدند اگر «سبهان» در حمله آن روز کشته می شد، تقاص بی احترامی اش به مردم و دولت عراق را می داد که در همه موضوع گیریهای و اقدامات دوران سفارتش به چشم می خورد.

سفیر داعش

عراقی ها او را «سفیر داعش» لقب داده بودند. حالا باید دید سفیر پیشین داعش و وزیر فعلی مشاور در سوریه چه می کند؟ آیا حضور او در «رقه» و قول همکاری و حمایت از کُردهای سوریه پیام جدید عربستان به ایران، ترکیه و سوریه است؟   با توجه به پیشینه نظامی او و اینکه هر کجا «سبهان» حضور داشته، توطئه، ترور و داعش هم پر رنگ تر شده اند ایا سعودی ها دارند در «رقه» آش توطئه دیگری را برای ایران و سوریه می پزند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.