سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل، علی‌رغم مخالفت ترامپ با این توافق، بر حمایت خود از برجام تأکید کردند.

ساز ناکوک شرکای اروپایی برجام در بروکسل

سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل، علی‌رغم مخالفت ترامپ با این توافق، بر حمایت خود از برجام تأکید کردند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که پربان عامان، سخنگوی این اتحادیه، در صفحه توئیتر خود نوشت که رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در نشست بروکسل موافقت کردند تا بر تعهد خود به اجرای توافق هسته‌ای ایران ادامه دهند.

در بیانیه این اتحادیه آمده است که سران اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای ایران را ستون تلاش‌های انجام‌شده در راستای کاهش تهدید هسته‌ای جهانی می‌دانند. آن‌ها همچنین ابراز نگرانی کردند که خروج از این توافق می‌تواند شانس تشویق کره شمالی به مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا پیامی بسیار قوی و روشن درباره اجرای کامل توافقنامه هسته‌ای ایران دادند.

به گزارش «رویترز»، فدریکا موگرینی در نشست بروکسل با تأکید بر تعهد همه کشورهای اتحادیه اروپا به برجام، گفت: ما این توافقنامه را جزء منافع کلیدی اتحادیه اروپا و منطقه می‌دانیم. ما همین موضع را از طرف دیگر شرکا در جهان، از روسیه و چین تا اتحادیه آفریقا و بقیه جامعه بین‌المللی، شاهدیم. بنابراین انتظار داریم امروز رؤسای دولت‌ها از این موضع حمایت و آن را تقویت کنند یعنی پیامی قوی برای تداوم و تأکید بر حفظ این توافقنامه از طرف اتحادیه اروپا بدهند.

ساز ناکوک تروئیکای اروپایی

علی‌رغم صدای واحد همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حمایت از برجام و مخالفت با راهبرد جدید دولت آمریکا که به تعبیر آن‌ها این توافق منافع و امنیت اروپا را با مخاطره روبه‌رو کرده است، تروئیکای اروپاییِ طرف برجام پالس‌هایی متناقض را ارسال کرده و همزمان با اینکه حمایت کلامی خود از توافق هسته‌ای را اعلام می‌کند، موضع خود در اعلام اشتراک با دولت آمریکا در زمینه تهدیدخواندن برنامه موشکی ایران و لزوم فشار بر تهران برای پذیرش مذاکرات جدید در این حوزه را نیز تکرار می‌کنند.

در واقع ۳ کشور اروپاییِ عضو برجام با سیاست «یکی به نعل و یکی به میخ» از یک سو در حرف با اعلام حمایت از برجام و پایبندی به آن تلاش دارند تهران را راضی نگه داشته و بهانه به دست طرف ایرانی ندهند و از سوی دیگر با این نوع موضع‌گیری در حاشیه حمایت خود از توافق هسته‌ای، خواسته دولت ترامپ برای فشار بر ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای و کشاندن ایران به مذاکره‌ای جدید را به پیش‌ می‌برند.

به نظر می‌رسد که طرح این موضوع در نشست سران اتحادیه اروپا که برای اتخاذ یک موضع واحد و پیامی جمعی در حمایت از برجام در بروکسل گرد هم آمده بودند نیز تلاشی بود تا این خط انحرافی به نحوی موضع کل اتحادیه جلوه داده شده و به دیگر کشورهای این اتحادیه نیز القا شود.

ایفای نقش این ۳ کشور متحد سنتی آمریکا در این ماجرا همزمان با آن است که رکس تیلرسون از امتیاز ویژه ترامپ به این کشورها در مورد تجارت با ایران خبرداده و گفته است: نمی‌خواهد در مبادلات تجاری ایران و اروپا که بسیاری آن در راه است ، مداخله کند. وزیر خارجه آمریکا به سران کشورهای اروپایی گفت: شما می‌توانید چیزی را که می‌خواهید، انجام دهید.

با وجود آنکه روز پنج‌شنبه آنگلا مرکل یک بار دیگر حمایت آلمان، انگلیس و فرانسه از برجام و تأکید اتحادیه اروپا بر حمایت قوی از این توافق را تکرار کرد اما برخی دیپلمات‌های اروپایی از تأکید سران تروئیکای اروپایی بر حفظ فشارها بر ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای در نشست بروکسل خبر داده‌اند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از این منابع نوشت: ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر اهمیت حفظ فشار بر ایران بر سر موضوعاتی از قبیل آزمایش‌های موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تأکید کرده‌اند.

امانوئل ماکرون نیز در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت دقیق این نهاد بر برجام و تضمین پایبندی کامل ایران به این توافق را خواستار شد.

این در حالی است که ژان ابیو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه پس از دیدار با یوکیو آمانو گفت: اکنون به لطف آژانس هیچ نگرانی‌ای در مورد اجرای توافق هسته‌ای نداریم.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به این اتفاق در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، با بیان اینکه اروپایی‌ها با آمریکا در تضعیف توان دفاعی و منطقه‌ای ایران هم‌موضع هستند، گفت: حرف از مذاکرة متمم در حالی که اروپایی‌ها نتوانستند آمریکایی‌ها را برای اجرای مفاد برجام متقاعد کنند، توهم است.

حسین شیخ‌الاسلام با اشاره اینکه اروپایی‌ها علاوه بر اتخاذ موضع همکاری با آمریکا در تضعیف توان دفاعی و منطقه‌ای ایران، خواستار ایفای نقش در منطقه نیز هستند، انتظار تروئیکای اروپایی برای مذاکرات موشکی (در حالی که آن‌ها نتوانسته‌اند آمریکا را به پایبندی به برجام متقاعد کنند) را خوش‌خیالی خواند.

اروپا برای ترامپ پل می‌زند

در همین حال ابوالفضل حسن‌بیگی با بیان اینکه آمریکا در حاشیه جنگ روانی علیه برجام به دنبال محدودکردن توان دفاعی ایران برای مهار هژمونی جمهوری اسلامی در منطقه و تضعیف محور مقاومت در برابر اسرائیل است، به خبرنگار ما گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا در این هدف اشتراک دیدگاه دارند. کشورهای اروپایی همواره نشان داده‌اند که در نهایت پشت سر آمریکا گام برخواهند داشت. بنابراین اکنون در یک تقسیم کار به بهانه فشار آمریکا، دستِ بالا را گرفته‌اند تا ایران را به دادن امتیازهای جدید وادار کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه مذاکره‌ای حول برجام یا درباره دیگر مسائل شکل نخواهد گرفت، افزود: رفتار انگلستان و فرانسه و آلمان در این بازی دوگانه است. آن‌ها از یک سو از برجام حمایت می‌کنند زیرا نگران خروج ایران از این توافق با نقض تعهدات آمریکایی‌ها هستند و همزمان، راهبرد بازکردن روزنه‌ای برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره را دنبال می‌کنند زیرا  بر هم خوردن برجام منافع عظیمی را برای آن‌ها از بین خواهد برد.

حسن‌بیگی با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر اینکه اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم، گفت: برجام پاره‌شده را می‌توان ترمیم کرد و دوباره به کار گرفت اما برجامی که آتش زده شود، قابل بازگشت نیست و آن‌ها می‌دانند اگر این توافق به هم بخورد، ایران دیگر مذاکره نخواهد کرد. بنابراین آن‌ها به برجام التزام نشان می‌دهند اما در حاشیه به دنبال فشار بر تهران هستند.

وی با یادآوری اینکه برنامه موشکی ایران کاملاً مطابق قوانین بین‌المللی و دفاعی است و حضور ایران در منطقه نیز کاملاً متعارف و بر مبنای قاعده معمول منطقه‌ای و به خواست دولت‌های دوست ایران می‌باشد، تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد از پل اروپا برای محدودکردن نقش منطقه‌ای ایران بگذرد. لذا ما باید محکم مقابل این سیاست و تقسیم کار بایستیم زیرا نه اروپا و نه آمریکا توان مقابله با ایران را ندارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.