بجنورد- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: شاخص میزان بهره مندی مشترکین آب از خدمات فاضلاب و درصد برخورداری از آن در کشور ۴۸ درصد است که این رقم در استان ۳۱ درصد است.

افزایش ۴۲ درصدی بهره مندی  مشترکین از خدمات فاضلاب در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، ساقی اظهارکرد: براساس ماده ۳۷ برنامه ششم توسعه  باید  شاخص بهره مندی از خدمات فاضلاب ۲۵ درصد در سراسر کشور افزایش یابد  و این رقم برای خراسان شمالی ۲۵ بعلاوه ۱۷ خواهد بود تا ۱۷ درصد عقب ماندگی استان را نیز در برنامه ششم جبران  کنیم.

وی افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه میزان بهره مندی مشترکین از خدمات فاضلاب در استان از  ۳۱ درصد به ۷۳ درصد خواهد رسید.

ساقی گفت: در حال حاضر ۴ شهر بجنورد، اسفراین، شیروان و آشخانه دارای ردیف ملی ایجاد تاسیسات فاضلاب هستند که بیش از ۸۵ درصد جمعیت شهری استان را شامل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۴۸ درصد جمعیت شهر بجنورد تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند که برای ارتقای این رقم اجرای طرح فایناس جاری در دستورکار قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شهر اسفراین میزان بهره مندی از طرح فاضلاب ۹۰ درصد است، تصریح کرد: طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که با تکمیل آن ظرفیت این تصفیه خانه از ۸ هزار مترمکعب در شبانه روز به ۱۶ هزار مترمکعب افزایش می یابد.

 ساقی در ادامه افزود: تصفیه خانه فاضلاب شیروان نیز با  روش BOT و با سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتباری بالغ ۲۸ میلیارد  تومان در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب آشخانه نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یادآورشد: تاکنون برای این پروژه از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و اعتبارات ملی ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده که به ۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول طرح مطالعاتی اجرای طرح فاضلاب در شهرهای گرمه ،جاجرم و فاروج نیز انجام شده است ، افزود: برای اجرای این پروژه ها از ردیف ملی نمی توانیم استفاده کنیم ؛ امیدواریم بتوانیم با مشارکت  بخش خصوصی به صورت بیع متقابل این پروژه ها را اجرا کنیم.

ساقی ادامه داد: برای اجرای طرح های فاضلاب و تحقق برنامه های فوق الذکر در استان سالانه به ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی نیاز داریم که وزیر پیشین نیرو دستور پرداخت این مبلغ را درسفر خود به خراسان شمالی داده که از وزیر وقت این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی یادآور شد در حال حاضر ۲۰۲ کیلومتر شبکه فاضلاب در استان در دست پیمان است که در مقایسه با عملکرد ۲۷ سال گذشته در این بخش( مجموعاً ۳۹۵ کیلومتر) تحقق این برنامه ها یک موفقیت چشمگیر برای استان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.