بجنورد- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی از شروع سرشماری پاییزه حیات وحش خراسان شمالی خبر داد.

سرشماری پاییزه حیات وحش خراسان شمالی شروع شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی؛ جعفری اظهار کرد: این سرشماری به روش مشاهده مستقیم انجام می شود و در آن، محیط بانان با مشاهده مستقیم به آمار برداری از جمعیت وحوش اقدام می کنند.

وی گفت: در این طرح، جمعیت گونه های مختلف قوچ و میش اوریال، کل، بز و آهو آمار برداری می شود البته محیط بانان در صورت مشاهده گونه های دیگر همچون گرگ، گراز، خرس و یا پلنگ و یوز پلنگ مشاهدات را ثبت می کنند.

جعفری اظهار کرد: طرح سرشماری پاییزه در سه پارک ملی استان شامل پارک ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم انجام می شود همچنین وحوش در چهار منطقه حفاظت شده شامل سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و منطقه حفاظت شده قورخود در مانه و سملقان و منطقه حفاظت شده گیل وسرانی در شیروان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم اجرایی می شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه سرشماری پاییزه توسط ۱۵ گروه انجام می شود گفت: هر گروه شامل سه نفر محیط بان است.

به گفته وی هدف از این طرح برآورد جمعیت گونه های مختلف و تحلیل افزایش یا کاهش آمار جمعیتی آنان است و نتایج این سرشماری می تواند در برنامه ریزی های آتی برای مدیریت مورد استفاده قرار گیرد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.