شیراز- استاندار فارس گفت: سال گذشته برنامه جهاد کشاورزی فارس برای توسعه کشت گلخانه‌ای ۳۰۰ هکتار بوده اما تنها ۹۴ هکتار محقق شده است و باید جهاد کشاورزی تلاش بیشتری در این بخش داشته باشد.

روند توسعه کشت گلخانه‌ای در استان فارس کند است

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل تبادار ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه ۲۰.۶ درصد سهم اشتغال استان فارس در بخش کشاورزی است و همین موضوع اهمیت این بخش را در فارس تبیین می‌کند، اظهار داشت: بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش مخزن آب در استان فارس نگران‌کننده است بنابراین باید برای مسئله خشکسالی و بحران آب چاره‌ای اساسی اندیشید.

وی با بیان اینکه یکی از چاره‌جویی‌ها برای بالا بردن بهره‌بری آب توسعه گشت گلخانه‌ای در استان فارس است، افزود: سال گذشته برنامه جهاد کشاورزی فارس برای توسعه کشت گلخانه‌ای ۳۰۰ هکتار بوده اما تنها ۹۴ هکتار محقق شده است و باید جهاد کشاورزی تلاش بیشتری در این بخش داشته باشد.

استاندار فارس در مورد مشکل کشاورزان در بازاریابی نیز گفت: با وجود اینکه راه دسترسی استان فارس به کشورهای حاشیه خلیج فارس آسان‌تر است اما ظاهرا استان‌های دیگر گوی سبقت را از استان ما برده‌اند و ما در این زمینه عقب افتاده‌ایم بنابراین لازم است با دعوت از استان‌هایی که در زمینه صادرات و فروش محصولات کشاورزی موفق بوده‌اند از تجارب آنها بهره‌ بگیریم.

وی با بیان اینکه برای رونق اشتغال روستایی به ویژه اشتغال کشاورزی ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۶ درصد در کل کشور در نظر گرفته شده است که لازم است از همین حالا برای تخصیص و جذب این اعتبار در استان فارس تلاش شود، عنوان کرد: در شورای کشاورزی تنها اکتفا به گزارش عملکرد نشود و با طرح موضوعات از اعضای شورای درخواست مشاوره و ارائه راهکار شود.

تبادار با بیان اینکه طی ۵ سال باید ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان فارس تحت پوشش آبیاری نوین قرار گیرد که سهم هر سال ۷۰ هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: با اطلاعاتی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ارائه کرد ظاهرا امسال تنها ۳۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد بنابراین از ۷۰ هزار هکتاری که در برنامه سالانه بوده خیلی عقب هستیم.

وی در مورد نظرهای مخالف و موافقی که در مورد توسعه باغات در اراضی شیب‌دار استان فارس در این شورا مطرح شد، گفت: از یک سو نمی‌توان از مزایای این طرح چشم پوشید و آن را تعطیل کرد و  از سوی دیگر نمی‌توان به نظرات کارشناسی که شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست ارائه می‌دهند بی‌تفاوت بود بنابراین باید با برگزاری جلسه تخصصی به این موضوع رسیدگی شود و الگوی کار مشخص برای این طرح تعیین شود.

وی با تاکید بر جدی بودن بحران آب استان فارس در بخش شرب و غیرشرب، عنوان کرد: اصحاب رسانه و صدا و سیما باید با دعوت از کارشناسان نگرانی‌های حوزه آب را برای مردم تبیین و تشریح کنند و این نگرانی‌ها را به فرهنگ صحیح مصرف آب تبدیل کنند.

سود تسهیلات کشاورزی کاهش یابد

محمد مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس با در اختیار داشتن ادوات و ماشین‌الات کشاورزی در برداشت محصول ۲۳ استان کشور مشارکت دارد و ۶۵ درصد ناوگان لیزری کشور در اختیار این استان است، اظهار داشت: ۹.۲ دهم محصولات زراعی، ۱۵.۳ دهم محصولات باغی، ۵.۹ دهم محصولات دامی و ۲.۵ درصد تولیدات شیلات کشور و در مجموع ۹.۹ دهم تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است.

وی با بیان اینکه ۵۹۰ فقره صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با ظرفیت ۲.۹ میلیون تن تحت مجوز جهاد کشاورزی استان فارس وجود دارد، افزود: اگر ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی تحت مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت را نیز در نظر بگیریم ظزفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان فارس به ۶.۵ میلیون تن می‌رسد.

قاسمی خشکسالی، سرمازدگی، کاهش حاصلخیزی خاک، شور شدن خاک، نوسانات قیمت محصولات کشاورزی، عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش کشاورزی، بالا بدون هزینه تولید، کم بودن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول را از جمله مهم‌ترین چالش بخش کشاوری استان فارس دانست و گفت: کاهش سالانه حجم مخزن آب در استان فارس ۶۵۳ میلیون مترمکعب است و این روند کاهشی به این دلیل بوده که کشاورزی تامین‌کننده معیشت و اشتغال این استان بوده بنابراین استفاده از آب در آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه اعتبارات بخش کشاورزی ناکافی است و تنها ۷ درصد اعتبارات ملی به این بخش اختصاص می‌یابد، افزود: بهره تسهیلات بخش کشاورزی ۱۵ درصد است و حتی کشاورزان قادر به تامین وثیقه لازم برای دریافت این تسهیلات نیستند بنابراین باید تسهیلات ارزان قیمت در اختییار کشاورز قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه از ابتدا تا سال ۹۴ سطح زیرکشت گلخانه‌های فارس ۱۳۴ هکتار بوده است که در سال ۹۵  با افزایش ۹۴ هکتاری به ۲۸۴ هکتار رسید، افزود: استراتژی ما برای توسعه کشت گلخانه‌ای احداث گلخانه‌های ارزان قیمت است

وی با بیان اینکه برنامه جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی در سال گذشته ۱۵۰۰ هکتار بود که در پایان سال عملکرد ما به ۳ هزار هکتار رسید و برنامه منابع طبیعی نیز ۵ هزار هکتار بود که در ۸ عزار هکتار از اراضی منابع طبیعی کشت گیاهان دارویی انجام شد، گفت: در استان فارس ظرفیت کشت و تولید گیاهان دارویی وجود دارد اما باید به فکر فرآوری و تامین بازار این محصول نیز بود.

ثبت ۷۲ هزار هکتار اراضی ارگانیک در استان فارس

صادق حمیدیان، نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز، نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی برخی از محصولات در انحصار استان فارس است به طور مثال از ۹ واحد فعال تولید و صادرات شیرین بیان ۸ واحد در استان فارس وجود دارد، اظهار داشت: ۲۶ واحد فعال در حوزه گیاهان دارویی در استان فارس وجود دارد که معمولا محصولات خود را به صورت عصاره، اسانس و عرق به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه ۷۲ هزار هکتار اراضی کشت ارکانیگ در شهرستان‌های فیروزآباد، جهرم، داراب، استهبان و نی‌ریز به ثبت رسانده‌ایم که ۴۲ هزار هکتار آن مربوط به عرصه تولید گیاهان دارویی است، افزود: با ثبت این ۷۲ هزار هکتار رتبه ایران در کشت ارکانیک به ۴۱ جهان رسیده است.

حمیدیان خواستار حمایت دولت از کشت ارکانیک شد و گفت: در همه دولت‌ها برای ثبت اراضی ارگانیک ۱۰۰ درصد یارانه پرداخت می‌شود اما در کشور ما این چنین نیست.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.