نزدیک به سه ماه از افتتاح مرحله نخست سامانه «کارپوشه ایرانیان» از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گذرد، اما در میان مردم کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از وجود آن باخبر باشد.

مردم و دستگاه‌های دولتی از «کارپوشه ایرانیان» استقبال می‌کنند

قدس آنلاین- نزدیک به سه ماه از افتتاح مرحله نخست سامانه «کارپوشه ایرانیان» از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گذرد، اما در میان مردم کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از وجود آن باخبر باشد. درواقع سامانه‌ای که به قول محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات می‌خواهد نقش‌ «ای باکس» را در ایران بازی کند و پوشه‌ای برای همه کارهای مردم با دستگاه‌های دولتی و عکس آن باشد، در گمنامی بسر می‌برد.

گفت وگوی «قدس» با شهلا اصولی، مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، به مسائل مربوط به سرویس «کارپوشه ایرانیان» که از آن به عنوان داشبورد ارتباط دولت با مردم هم یاد می‌شود، می‌پردازد.

* خانم اصولی در ابتدا توضیحی مختصر درباره سامانه کارپوشه ایرانیان بدهید و بفرمایید این سامانه با چه اهدافی ایجاد شده است؟

** این سامانه در سال ۹۶ توسط سازمان فناوری اطلاعات البته با همکاری شرکت ملی پست برای ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلان‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و مؤسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند، ایجاد شده است. اما در پاسخ به بخش دیگر پرسشتان باید عرض کنم که کارپوشه ملی ایرانیان در سه مرحله، طراحی و پیاده‌سازی خواهد شد. هدف از طراحی سامانه در مرحله اول، تجمیع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی با اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه‌ای واحد برای حذف سرمایه‌گذاری موازی دستگاه‌های دولتی برای ایجاد سامانه‌های مشابه بوده که در نتیجه اجرای آن بستری یکتا، امن و قابل اعتماد بین سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی با مردم ایجاد خواهد شد. همچنین بهره‌برداری از این سامانه موجب کاهش مراجعه حضوری و تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع می شود.

در مرحله دوم به دنبال ایجاد امکان مدیریت اطلاعات کاربران توسط خود آن‌ها یا همان (Document Management System-DMS) هستیم و در مرحله سوم توسعه، مدیریت واحد دسترسی مردم به سامانه‌های دولت الکترونیکی یا همان (SSO) در دستور کار است.

 سامانه به نحوی طراحی شده که همه آحاد جامعه بتوانند با هر میزان دانش یا ابزار مبتنی بر فناوری اطلاعات از امکانات آن بهره‌مند شوند. به عنوان مثال برای آن دسته از عزیزانی که دانش یا ابزار لازم را ندارند، این امکان وجود دارد که با حضور در دفاتر کارگزاری ما که همان دفاتر پستی یا پیشخوان خدمات دولت تا دفاتر آی سی تی روستایی در سراسر کشور است، به هر شخص مورد وثوق یا همان دفتر برای دریافت مکاتبات و اعلان‌های خود دسترسی دهند. بدین ترتیب نیازی نیست کلمه شناسه و رمز عبور خود را به دیگران بدهند و نامه‌هایشان همزمان برای کارتابل هر شخصی که در دفاتر کارگزاری طی روال‌های تعیین شده معرفی کنند، ارسال می‌شود. البته این اعلانات و مکاتبات کاملاً مجزا بوده و برای گیرنده کاملاً مشخص است که مربوط به خودش است یا کسی که به او نمایندگی داده است. توصیه اکید ما هم به همه مردم این است که از کلمه شناسه و رمز عبور خود جداً محافظت کنند و به هیچ عنوان آن را در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهند.

* این سامانه در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و چند درصد پیشرفت داشته است؟

** طراحی و پیاده‌سازی مرحله اول سامانه انجام شده است. دستورعمل اجرایی سامانه نیز تدوین و در شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصویب شده است. به محض ابلاغ دستورعمل مذکور عرضه خدمات سامانه به صورت عمومی آغاز می‌شود. چون سطوح دسترسی تعبیه شده در سامانه و به کارگیری آن توسط سازمان‌های دولتی، نیازمند تأیید شورای اجرایی فناوری اطلاعات بوده، بدون ابلاغ دستورعمل فوق عرضه همه خدمات این سامانه میسر نیست.

* از همکاری سایر دستگاه‌ها دولتی به عنوان یکی از ضروریات موفقیت طرح کار پوشه ایرانیان یاد می‌شود؛ ارزیابی‌تان از میزان همکاری دستگاه‌های مسئول در این برنامه چیست؟

** با توجه به امکاناتی که در سامانه در  نظر گرفته شده و دو مرحله توسعه آینده آن، براورد ما این است که دستگاه‌های دولتی از سامانه کارپوشه ملی ایرانیان استقبال خواهند کرد. البته ما هم آمادگی کامل داریم تا عرضه خدمات سامانه را براساس نیاز دستگاه‌ها، بهینه کنیم. در حال حاضر نیز دسترسی به سامانه و بهره‌گیری از خدمات آن به روش‌های مختلف ممکن است، بنابراین سازمان‌های دولتی حتی اگر خدمتشان الکترونیکی نشده باشد، همچنان می‌توانند از سامانه کارپوشه ملی ایرانیان برای ارسال مکاتبات و اعلان‌های خود به کاربرانشان استفاده کنند.

* بسیاری از مردم از ایجاد و افتتاح سامانه کار پوشه ایرانیان بی خبرند. این موضوع چه علتی دارد؟

** سازمان فناوری اطلاعات ایران منتظر ابلاغ دستورعمل اجرایی سامانه است، بنابراین هنوز اطلاع‌رسانی عمومی انجام نشده است. البته در تمام نشست‌های خبری و رویدادهای مربوط به معرفی خدمات دولت الکترونیک، سامانه معرفی شده و کارکردها و کاربردهای آن اطلاع‌رسانی شده است.

* فکر می‌کنید طرح کار پوشه ایرانیان برای اجرای موفق با چه موانع و چالش‌های احتمالی روبه رو خواهد بود؟

** مهم‌ترین چالش ما به کارگیری مؤثر سامانه توسط دستگاه‌های دولتی است. در صورت استفاده کامل سازمان‌های دولتی قطعاً مردم هم از این سامانه استقبال خواهند کرد. البته بسیاری از نهادهای کلیدی همانند ناجا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تعامل فراوانی با مردم دارند، اعلام آمادگی کرده‌اند که از این سامانه برای ارسال اعلانات خود به مردم استفاده کنند. با توجه به طرح‌های توسعه آتی و امکاناتی که در حال حاضر برای پایش وصول مکاتبات و اعلان‌ها در سامانه تعبیه شده به احتمال زیاد در بهره‌برداری گسترده از سامانه مشکل خاصی نخواهیم داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.