کرمان - سرپرست فرمانداری کرمان صبح یکشنبه در جمع اعضای ستاد اربعین با اشاره به عبور تعداد زیادی از زائران کشورهای مجاور از کرمان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۵۰ هزار زائرِ غیرایرانی از کرمان و از مسیر ماهان برای زیارت اربعین عبور کنند.

استان کرمان آماده میزبانی از زائران غیرایرانی اربعین حسینی می شود

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، علی بابایی با آماده دانستن ادارات شهرستان کرمان برای همکاری با هیأت های مذهبی و موکب های پذیرایی خاطرنشان کرد : در هر بخش که مشکلی وجود داشته باشد و نیاز به کمک ما باشد، ما اعلام آمادگی جهت همکاری می‌کنیم.

بابایی افزود : عبور ۱۵۰ هزار نفر از زائران پاکستانی، بنگلادشی و میانماری از این مسیر ایجاب می کند ما در حد معقول و مقدور پذیرایی از آنها داشته باشیم و خاطره خوبی از این سفر برای این شیعیان ایجاد نمائیم.

سرپرست فرمانداری کرمان اضافه کرد : اگر می توانستیم مانند عراق زائران را از مرز میرجاوه تحویل بگیریم و سپس با اتوبوس های ایرانی به مرز شلمچه منتقل و تحویل عراق دهیم می‌توانستیم هویت افرادی که وارد و خارج می‌شوند را بهتر کنترل کنیم چرا که مسائل امنیتی موضوعی است که  بایدآن را در نظر گرفت.

اعلام آمادگی بخش ماهان برای پذیرایی ۲۰هزارنفر زائر خارجی

سروان شیخعلی بابایی فرمانده سپاه ماهان نیز با بیان این مطلب که سال گذشته ، بخش ماهان برای پذیرایی از بیست هزار نفر زائر خارجی و شیعیان پاکستانی اعلام آمادگی کرد ، گفت: در ایام اربعین سال گذشته با کمک مردم و اهالی روستاهای مجاور میزبان ۱۵ هزار نفر زائر بودیم همچنین تأمین امنیت این زائران از پاسگاه مرصاد تا ورودی شهر باغین بر عهده بسیج ماهان گذاشته شد.

فرمانده سپاه ماهان افزود : امسال ۲۵ هیأت از استان کرمان برای راه اندازی موکب در ایام اربعین مجوز گرفتند و پنج موکب هم برای زائرانی که از پاکستان وارد می شوند در سطح استان در سیرجان، انار، فهرج، ریگان و ماهان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: زائران پاکستانی از روز سه شنبه وارد کشور می‌شوند موکب ماهان هم از دیروز راه اندازی شده و بناست امسال علاوه بر زائران خارجی به زائران ایرانی هم خدمات دهیم.

زائران خارجی برای تامین مخارج برگشت باید گدایی کنند

عباس زاده مسئول هیئت بیت المهدی(ع) کرمان شعار امسالِ استان را «با اربعینی ها ، سمت ظهور می رویم» اعلام کرد و افزود: سال ۹۴ یکصد هزار و سال ۹۵ هم ۲۰۰ هزار نفر را در مرز مهران پذیرایی کردیم.

وی ابراز داشت : با توجه به تعداد زیاد زواری که از کرمان به سمت مرز می روند تصمیم گرفتیم امسال بجای مهران، در پلیس راه ماهان برای پذیرایی از این زائران موکبی راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب شیعیان و زواری که از مرز میرجاوه وارد کشور می شوند گفت: سال گذشته این زوار واقعا مشکل داشتند آنها به لحاظ اقتصادی واقعاً ضعیف هستند، حتی دیده می شد وقت برگشتن در مرز گدایی می‌کردند که بتوانند خرج برگشت به کشورشان را تامین کنند که البته سپاه سال گذشته کمک های زیادی به آنها کرد، این نکته مهم است که در کشور عراق به این زائران بسیار رسیدگی می‌شود حتی پای آنها را میشویند اما در ایران برای تامین مخارج برگشت باید گدایی کنند.

وی گفت : زوار پاکستانی ۲۰۰۰ کیلومتر از کراچی تا میرجاوه در راه هستند و حدوداً پس از ۱۲ تا ۱۴ روز به کرمان می‌رسند که احتیاج به وسایل بهداشتی، حمام و پذیرایی دارند لذا بناست ناهار آنها را کرمان و شام را یزد تامین‌کند.

اتوبوسهای پاکستانی گاها تا ۸۰  نفر مسافر دارند

سروان مسکونی فرمانده پلیس راه ماهان ، ماهان را  نقطه وسط استان دانست و گفت : اتوبوسهایی که از پاکستان وارد می شوندگاهی تا ۸۰  نفر را سوار کرده اند که می طلبد هنگام ورود و در مرز تعداد مسافران به درستی تنظیم شود که اینجا مشکلی پیش نیاید.
وی افزود: پلیس راه ماهان برای پذیرایی از این زائران مکان خوبی است، ضمن اینکه در صورت ایجاد زیرساختهای لازم و ایجاد مکانی دائم می تواند در آینده برای استفاده گردشگران و  توریست هایی که از ماهان به راین میروند مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان جلسه مقرر شد، امسال به طور موقت این موکب در پلیس راه ماهان کار خود را ادامه دهد و در صورت تامین سپتیک نسبت به راه اندازی مکانی برای استحمام زائران ایجاد شود و درغیر اینصورت توسط موکبی که در فهرج قرار دارد به ایشان اعلام شود که از وسایل و امکانات بهداشتیِ مسجد ابوالفضل (ع) که در سه راهی راین واقع شده است استفاده نمایند و برای سال بعد با اجماع کلی و در نظر گرفتن همه جوامع کار برای ایجاد مکانی دائمی برای استفاده ی زوار و گردشگران اقدام شود.

تردد زائران جنوب استان کرمان از شلمچه

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای جنوب استان با اعلام این خبر، گفت: زائران اربعین جنوب استان برای رفتن به کربلا فقط میتوانند از مرز شلمچه رفت و آمد کنند.

مسعود جمیلی افزود: طبق مصوبه ابلاغی ستاد اربعین ، برای زائرانی که از شهرستانهای جنوبی عازم کربلای معلی هستند، مرز شلمچه برای خروج از کشور و بازگشت زائران در نظر گرفته شده است.

جمیلی با بیان اینکه هرگونه ثبت نام زائران جنوب استان برای اعزام از دیگر مرزها غیرقانونی تاکید کرد: زائران بلیط رفت و برگشت را تهیه کنند تا هنگام بازگشت دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به افزایش نظارت برفعالیت شرکتهای حمل و نقل گفت: سامانه 1000141141141 اداره کل راهداری وحمل ونقل استان کرمان برای دریافت شکایتها و پیشنهادهای زائران درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.