۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 569994

گاردین بر این باور است که در حال گفتگوی عمیق در خصوص توافق هسته ای ایران هستند، تصویر یادآور بازیکنان تیم فوتبالی است که برای زدن یک ضربه ایستگاهی به سمت دروازه حریف نقشه ای از پیش تعیین شده را مرور می کنند و در عین حال مراقبند تا کسی متوجه صحبت هایشان نشود.

سریال برجام؛ کارگردانی آمریکا و بازیگری اروپا

 قدس آنلاین- بی بی سی تصویر بالا را از حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل منتشر کرده است، گاردین بر این باور است که در حال گفتگوی عمیق در خصوص توافق هسته ای ایران هستند، تصویر یادآور بازیکنان تیم فوتبالی است که برای زدن یک ضربه ایستگاهی به سمت دروازه حریف نقشه ای از پیش تعیین شده را مرور می کنند و در عین حال مراقبند تا کسی متوجه صحبت هایشان نشود.

نگارنده بر این باور است که در فضای فعلی، اروپایی ها نقش پلیس خوب ماجرا را بازی می کنند و در تلاشند تا ضمن حفظ برجام و مزایای حاصل از آن با فضاسازی رسانه ای در فشار به آمریکا، اعتماد مقامات ایرانی را برای مذاکره درباره مسائل اساسی نظیر برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران فراهم سازند یعنی همان چیزی که دونالد ترامپ و دولتش دنبال می کند.

ترامپ اظهار داشته که توافق هسته ای ایران، بدترین توافقی است که می توانسته شکل بگیرد از همین رو بارها نسبت به کنار گذاشتن آن تأکید کرده تا آن که در آخرین سخنرانی خود از تأیید مجدد آن خودداری و تصمیم گیری در خصوص سرنوشت آن را به کنگره واگذار کرد.

توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک که پس از ده ها جلسه فشرده و نفس گیر در تابستان 2015 منعقد گردید اینک و از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات تند وی دچار تزلزل شده است.

رئیس جمهور ایالات متحده همزمان با تصمیم خود در خصوص برجام، حملاتش را به برنامه موشکی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزایش داده و تلاش دارد تا با گره زدن موضوعات مختلف به همدیگر، فشار همه جانبه ای را به ایران وارد سازد و موجب عقب نشینی آن در سایر حوزه های مهم و راهبردی گردد.

پس از اظهارات ترامپ در خصوص توافق هسته ای، کشورهای اروپایی به تصمیم وی واکنش نشان دادند و ضمن تأکید بر پایبندی به برجام، از آمریکا خواستند که به تعهداتش پایبند باشد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نخستین کسی بود که به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و اظهار امیدواری کرد که کنگره توافق هسته ای را وارد فضای خطرناکی نکند. در فاصله کوتاهی پس از لودریان، نمایندگان دیگر کشورها از جمله آلمان و روسیه نیز به این تصمیم واکنش نشان دادند و خواهان پایبندی همه طرف ها به تعهداتشان شدند. مسکو تحرکات جدید در خصوص توافق هسته ای را تهدیدی برای امنیت جهانی دانست.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این خصوص نوشت که توافق هسته ای، یک توافق دو جانبه نیست که یکی از طرفین بخواهد آن را پایان دهد بلکه یک توافق چند جانبه است.

مجموع این واکنش ها موجب شد تا رهبر انقلاب در دیدار روز چهارشنبه خود با نخبگان جوان از مواضع اروپایی ها استقبال کند اما در کنار خوب دانستن مواضع یاد شده، ایشان دو نگرانی را در خصوص عملکرد اروپایی ها مطرح کردند؛ نخست کافی نبودن مواضع آنها و درخواست برای ایستادگی در برابر اقدامات عملی آمریکا و دوم مداخله نکردن در مسائل اساسی ایران نظیر برنامه دفاعی و هم صدا نبودن با آمریکایی ها در این مورد.

اما اظهارات اروپایی ها در روزهای اخیر مؤید تلاش آنها برای ورود به برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای کشورمان است، چنانچه وزیر خارجه فرانسه در گفت وگو با رویترز هدف از سفر آتی خود به ایران را فشار آوردن به ایران در حوزه های یادشده دانست.

آنچه می توان حدس زد، پایبندی آمریکا و شرکای اروپایی اش به توافق هسته ای به سبب منافع حاصل از برجام در ابعاد مختلف برای آنهاست، چنانچه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته به وال استریت ژورنال اعلام کرده که ترامپ مانع از روابط تجاری اروپایی ها با ایران نخواهد شد. نکته ای که رهبر انقلاب نیز بخوبی بدان اشاره داشتند و برجام را به نفع اروپایی ها و آمریکایی دانستند.

در عین حال که آمریکا و اروپایی ها به دنبال تصاحب هر چه بیش تر امتیازات برجامی هستند، ترامپ در تلاش است تا با تمسک به اظهارات تهدیدآمیز و تزلزلی که در مسیر توافق بوجود می آورد، مانع از بهره مندی ایران از توافق هسته ای و بر هم زدن امنیت اقتصادی کشورمان گردد. این سخن رهبر انقلاب در دیدار اخیر که فرمودند: «تکیه‌ی اقتصاد کشور نباید به ستونی باشد که ممکن است با نعره‌ی مثلاً یک ترامپی بلرزد»، ناظر بر این موضوع است.

بی شک طرح موضوعاتی از جمله چرخش اروپایی ها به سمت ایران و فاصله گرفتن آنها از آمریکا، سهل اندیشی است چرا که در کنار روابط گسترده سیاسی و نظامی، روابط تجاری اروپایی ها با آمریکا 68 برابر مراودات تجاری آنها با ایران است.

انتظار می رود دولت با عبرت گیری از مذاکرات هسته ای دوران اصلاحات و وضعیت متزلزل توافق کنونی، از افتادن در دام جدید غربی ها دوری جسته و ضمن گسترش روابط مفید و جلب مشارکت های اقتصادی و سرمایه گذاری های خارجی، توان اصلی خود را صرف فعال سازی ظرفیت های فراوان درونی و ایجاد یک اقتصاد امن سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.