لازمه برابری با صنعت روز دنیا افزایش ضریب تحقیق وتوسعه برای دست یابی به نوآوری است ؛ هر چند در مقایسه با تولید ناخالص کشورو منابع موجود این ضریب بسیار ناچیز است یعنی تقریبا عددی زیر یک درصد است در حالی که کشورهای توسعه یافته با اختصاص سهم مهمی از منابع واعتبارات و بودجه عمومی کشورمسیر لازم را برای خلق ابتکارات ونوآوری جوانان، دانشجویان و محققان فراهم نمایند.

مونتاژکاری نتیجه عدم حمایت واعتماد دولت به نخبگان است/  صنعت مونتاژ باید  به صنعت تولید محور تبدیل شود

رضا  پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه صنعت مونتاژکاری سد محکمی بر خلاقیت وابتکار جوانان است به قدس آنلاین گفت: مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و نخبگان به موضوع مونتاژ کاری یا مهندسی معکوس که تداوم این حرکت بر خلاقیت، ابتکار و نوآوری صنعت کشور تاثیر سویی گذاشته است اشاره کردند. عدم برخورداری از خلاقیت و ابتکار منجر به تداوم مدل هایی در صنعت شده است که از ویژگی های لازم در صنایع روز برخوردار نیست. یقینا بی توجهی به استفاده از اختراعات و ابتکارات جوانان نخبه آنها را به سمت خروج از کشور و فرار مغزها به سمت خارج از کشور سوق داده است.

وی در خصوص روال مهندسی معکوس در دنیا تصریح کرد: هر چند مقام معظم رهبری در خصوص معایب تداوم مونتاژ کاری در صنایع ایران تاکید به جایی داشتند، این مساله حائز اهمیت است که مطالعه تاریخ توسعه صنعتی- علمی کشورهای جهان می تواند دریچه های نوینی را پیش روی صنعت کشور باز کند. اولین حرکت کشورهای توسعه یافته قرار گرفتن در مسیر مهندسی معکوس بود که توانستند از این طریق به نوآوری دست بیابند، اما در این کشورها صنعت مونتاژکاری تداوم نداشته و به سمت تولید محوری حرکت کرده است.

 پدیدار دراین باره افزود: بعد از جنگ جهانی دوم خسارات زیادی بر کشورهای درگیر جنگ وارد شده بود لذا بسیاری از آنها به دنبال مقدمات بستر سازی برای صنعتی شده بودند که از آن میان می توان به کشورهای ژاپن وکره جنوبی اشاره کرد. این دو کشور با اعزام نیروهای خود به کشورهای اروپایی وامریکای شمالی توانستند اولین گام های مهم و تاثیر گذار را در پیشرفت صنعتی کشورشان بردارند. رمز موفقیت آنها در اعزام نیرو  به کشورهای یاد شده نیروهای متخصص و مهندسینی بود که توانستند الفبای صنعتی شدن را فرا بگیرند؛ لذا این کشورها نیروی کارگر بی سواد و غیر متخصص به این کشورها گسیل نکردند بلکه از ظرفیت های جوان و خلاق کشورخود برای توسعه وشکوفایی صنعتی شان استفاده کردند. وی تصریح کرد: در حقیقت آنها با عشق به پیشرفت کشورشان در کشورهای توسعه یافته کار کردند و با روش مهندسی معکوس آشنا شدند، با آوردن نمونه کالاها به کشورشان خود تولید کننده آن شدند. بی شک مقام معظم رهبری براین قسمت تاکید داشتند که بعد از آشنایی با مونتاژکاری یا از طریق مهندسی معکوس خودمان خلاق شویم و به همان نوآوری دست بیابیم.

وی در ادامه با ذکر مثالی بیان داشت: بنده معتقدم دولتها نقش موثری در عدم شکوفایی صنعت کشور داشته اند. اکثر تکنولوژیها و سیستم های برقی دهه های گذشته اعم از وسایل الکترونیکی، لوازام خانگی، لوازم صنعتی و سایر تجهیزاتی که با  انرژی برق کار می کردند میزان برق مصرفی بالایی داشتند که متاسفانه در بسیاری از موارد این صنایع همچنان در صنعت ما مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که بر اثر توسعه و نوآوری های روز دنیا مصرف برق و سوخت بسیار کاهش یافته مثلا اگر اتومبیلی در دهه ۱۹۵۰ با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی یا ۲۰۰۰ سی سی ۲۴ لیتر بنزین مصرف می کرد، اینک در هزاره سوم شاهد تولید اتومبیل هایی با همان حجم اما با شتاب بیشتری هستیم که به جای مصرف ۲۴لیتر ۷ لیتر بنزین مصرف می کنند...

پدیدار در ادامه خاطر نشان کرد: بنده تصور می کنم این بخش از بیانات مقام معظم رهبری تلنگری برای همه مسئولان بود تا در راستای پیشرفت وتوسعه صنعت کشور با اعطای منابع لازم به جوانان خوش فکر، نخبگان ومحققان راه بهینه سازی و رشد علمی و فناوری  صنعت کشور را باز کنند. به نظر می رسد با توجه به این موضوع می توانیم به تدریج صنعت مونتاژ را به صنعت تولید محور تبدیل کنیم.  

این  کارشناس صنعت کشور در ادامه با ذکر اینکه انرژی های نوین باید جایگزین سوخت های فسیلی شود اظهار داشت: اگر بتوانیم صنعت کشور را تولید محور کنیم به  تکنولوژی های روز و نوآوری می رسیم براین اساس می توانیم  به پیشرفت صنایع کشور امیدوار باشیم. امروز کشورهای توسعه یافته به دنبال رویکرد جایگزینی انرژی های نو به جای انرژی های فسیلی هستند. براساس گزارشها تا سال ۲۰۲۰ اتومبیل های با سوخت فسیلی در کشورهای اروپایی نصف می شوند و تا سال ۲۰۲۵ اتومبیلی که بنزین مصرف کند در اروپا وجود نخواهد داشت.

پدیدار راهکارهای توسعه صنعت کشور را اینگونه عنوان کرد: لازمه برابری با صنعت روز دنیا افزایش ضریب تحقیق وتوسعه برای دست یابی به نوآوری است؛ هر چند در مقایسه با تولید ناخالص کشور و منابع موجود این ضریب بسیار ناچیز است یعنی تقریبا عددی زیر یک درصد است در حالی که کشورهای توسعه یافته با اختصاص سهم مهمی از منابع واعتبارات و بودجه عمومی کشورمسیر لازم را برای خلق ابتکارات و نوآوری جوانان، دانشجویان و محققان فراهم نمایند.

وی در پایان با تاکید بر حمایت از نخبگان و رسالت مطبوعات در این عرصه به قدس آنلاین گفت: بنده معتقدم پیشرفت ونوسازی صنعت کشور نیازمند همگرایی وهمراهی صنعت؛ دانشگاه و همه نهادهای ذی ربط است. نقش مطبوعات و استفاده از کارشناسان حرفه ای عرصه صنعت نیز بسیار حائز اهمیت است تا با اطلاع رسانی؛ افزایش دقت عمل ونقد عملکرد موجود بتوانند مسیر مورد نظر را برای پیشرفت صنعت کشور مهیا کنند. حضور صاحب نظرانی در عرصه مطبوعات که از ظرفیت فکری، خلاقیت ونوآوری برخوردارند می توانند به تداوم این مسیر کمک کند. شجاعت دولت در اعتماد به نخبگان و اختصاص اعتبارات لازم نیز موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه از دید دولتمردان پنهان مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.