مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان‌نامه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را منتشر کرد.

سخنی با کودکان،نوجوانان و جوانان در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان‌نامه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را منتشر کرد.

مشروح بیان‌نامه به شرح زیر است:

نهضت اسلامی امام خمینی با قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغازگر راهی در امتداد مبارزات حق‌پرستانه ملت ایران شد که با هدایت و سکان‌داری روحانیت مبارز خواست‌ها و آمال تاریخی ملت ایران را جامه تحقق پوشاند. با شکست و ناکارآمدی تمام نیروهای سیاسی و ایدئولوژی‌های چپ و راست در مبارزه با رژیم پهلوی و نفوذ بیگانگان در دهه‌های ۱۳۲۰ ـ ۱۳۳۰، حرکت مذهبی روحانیت شیعی به زعامت امام خمینی پیکارِ دشوار و طاقت‌فرسایی را با رژیم پهلوی و اربابان جهانخوارش آغاز کرد که در نهایت به سقوط رژیم شاهنشاهی و تحقق جمهوری اسلامی منجر گردید. تأسیس حکومت «جمهوری» با محتوای «اسلامی» به دست امام خمینی نقطه عطف تاریخ ایران و مبدأ عزیمت ایران اسلامی به سوی افق‌های روشن شد که اکنون پس از گذشت چهار دهه از آن با حاکمیت مردم‌سالاری دینی طراوت و نشاط چشمگیر یافته است. جمهوری اسلامی ایران که در ظرف و بستر حرکت انقلابی مردم ایران به منصه ظهور رسید و بالید، واجد ظرفیت‌ها و استعدادهایی است که با از سرگذراندن توفان‌ها، بحران‌ها و فتنه‌های داخلی منطقه‌ای و بین‌المللی شکوفا شده و با سرعت به پیشرفت‌ و بالندگی در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی در راستای تحقق حیات طیبه برای انسان مسلمان ایرانی و تبدیل‌شدن به الگویی برای تمام مسلمانان و آزادگان عالم سیر می‌کند.

اربعین عدد مقدس فرهنگ تشیع و چهل سالگی پایان دوره میانسالگی و پختگی رفتار٬ گفتار و تصمیمات است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان متولّی رسمی ثبت و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی درصدد است به منظور پاسداشت چهل سالگی حیات انقلاب اسلامی و تنویر افکار عمومی با تذکر وقایع و سوانح حاکمیت چهل ساله نظام اسلامی و ارزش‌های انقلابی به بررسی و واکاوی دستاوردهای چهار دهه حاکمیت نظام اسلامی (۱۳۵۷-۱۳۹۷) در حوزه‌های مختلف «فرهنگی» ٬ «سیاسی» ٬ «اقتصادی» و «نظامی» بپردازد.

واکاوی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی انقلاب اسلامی، بررسی وقایع، معرفی و تبیین شخصیت‌های انقلابی و تحلیل مفاهیم انقلاب اسلامی از جمله اقدامی است که فرصت ۴۰ سالگی انقلاب مجالی برای مراجعه مجدد و تامل درباره آنهاست. به نظر می‌رسد با برآمدن نسل‌های جدید به ویژه متولدین دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ ضرورت این اقدامات دوچندان شده باشد که البته باید به کار بستن زبان مشترک و همدلی با این کودکان٬ نوجوانان و جوانان را نیز لحاظ و مراعات نمود.

در کنار واکاوی چهل سال تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی، بررسی رخدادهای دو سال آخر منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نقبی به شاهراه ۴۰ سال تحولات تاریخ انقلاب اسلامی خواهد زد که یقیناً در درک بهتر تحولات چهار دهه عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی مفید و مؤثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.