دانشگاه و صنعت براساس سلایق و برداشت های خود هر کدام راه غلطی را پیمودند که نتوانست منجر به همگرایی وهمکاری بین این دو شود. بی شک رابطه صنعت ودانشگاه باید علت ومعلولی باشد .مشکل عدم دست یابی به محصولات کیفی ما در عدم باور به نوسازی و نوآوری برخی از صنعتگران کشور است. متاسفانه گویا مسئوولین کشور هنوز به این باور نرسیده اند که صنعت بازار فشرده ای از رقابت است که لحظه ای درنگ از آن می تواند خسارات بسیاری را بر جامعه صنعتی وارد کند.

عدم برنامه ریزی وهدف گذاری صنعتی منجر به حیف ومیل شدن اعتبارات و رانت خواری شده است/ ارتباط صنعت با دانشگاه انکار ناپذیر است

قدس آنلاین-امیر رضا  واعظ آشتیانی معاون وزیر اسبق صنعت با بیان اینکه ارتباط صنعت با دانشگاه دغدغه مقام معظم رهبری است به قدس آنلاین گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری درارتباط با تولید علم در راستای کمک به صنعت و درعین حال افزایش کیفیت محصولات صنعتی و ارتباط  صنعت با دانشگاه در دیدار با نخبگان دانشگاهی موضوع  کاملا حکیمانه و مبتنی بر نیازهای علمی کشور است چرا که  ارتباط صنعت با دانشگاه دغدغه و واقعیتی انکار ناپذیر است چرا که متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم تعریف درست وجامعی از ارتباط  صنعت و دانشگاه ارائه دهیم.

وی با تاکید براینکه صنعت در دنیای امروز بازار فشرده ای از رقابت است خاطر نشان کرد: دانشگاه و صنعت براساس سلایق و برداشت های خود هر کدام راه غلطی را پیمودند که نتوانسته به همگرایی وهمکاری بین این دو منجر شود. بی شک رابطه صنعت ودانشگاه باید علت ومعلولی باشد. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مشکل عدم دست یابی به محصولات کیفی ما در عدم باور به نوسازی و نوآوری برخی از صنعتگران کشور است. متاسفانه گویا مسئوولین کشور هنوز به این باور نرسیده اند که صنعت  بازار فشرده ای از رقابت است که لحظه ای درنگ از آن می تواند خسارات بسیاری را بر جامعه صنعتی وارد کند.  

وی در این باره افزود: بی شک یکی از مهمترین تاکیدات مقام معظم رهبری که پیش از این هم بدان اشاره کرده بودند توسعه اقتصاد درون زاست. اقتصاد درون زا هنگامی به شکوفایی می رسد که بتوانیم محصولات خود را کیفی کنیم تا ازاین طریق بتوانیم به سمت برون زایی اقتصاد یعنی صادرات محوری وارز آوری حرکت کنیم.  

واعظ آشتیانی خاطر نشان کرد: نکته مهم تری که باید بدان توجه کنیم رقابت تنگاتنگ در عرصه صنعت در سطح جهان است. یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب که همواره برآن تاکید دارند جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است که مانع افزایش کیفیت محصولات داخلی شده است. نامرغوب بودن برخی از کالاهای داخلی یکی از دلایل قاچاق کالا به شمار می رود یعنی نیاز به وارد کردن برخی کالاهایی که حتی از مجاری قانونی وارد می شود به دلیل عدم کیفیت کالاهای تولید داخل است.

این کارشناس صنعتی افزود:  از سوی دیگر باید به این موضوع اهتمام داشته باشیم  متولیان صنعت نوسازی باید توسعه صنایع کشور را در یک زمان تعریف شده برنامه ریزی کنند تا فرهنگ تولید کیفی وتداوم آن در کشور تعریف شود. استفاده مناسب و بهینه از مواد اولیه، به روز شدن صنایع و  تکنولوژی و رقابت با صنایع دنیا اولویت اصلی امروز صنعت کشور است لذا کشوری می تواند موفق باشد که به لحاظ دانش فنی و تولید کیفی در دنیای صنعتی امروز و در شتاب فناوری ها حرفی برای گفتن داشته باشد. سبقت صادرات در برابر واردات رمز موفقیت اقتصاد است.

وی با انتقاد از راحت طلبی مدیران صنعتی کشور به قدس آنلاین گفت: تعریف معقول ومنطقی از رابطه دانشگاه با صنعت اولویت امروز صنعت واقتصاد کشور است، یقینا اگر این اتفاق به درستی پیش برود می توانیم با محصولات خارجی رقابت کنیم. برخی از مدیران صنعتی ما به جهت اینکه نگاه صنعت گرایانه وتولید کیفی ندارند و بیشتر راحت طلب هستند، مونتاژکاری را عامل تولید غیر کیفی کرده اند، لذا بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ادعای خودکفایی در خودرویی همانند پراید یا ...را دارند در حالی که به هیچ وجه نمی توان این ادعا را تایید نمود. دو سال بعد از ورود پراید به ایران؛ کره با ایجاد تغییرات فنی وظاهری در آن توانست تغییرات قابل توجهی درآن به وجود آورد در حالی که تنها تغییراتی که در پراید و اتومبیل هایی همچون  پژو ۴۰۵ پرشیا انجام شد بر روی ظاهر این خودروها اعمال شده است!! به نظر بنده چنین رفتارهایی تایید کننده راحت طلبی دست اندرکاران صنعت کشور و عدم توجه به سلیقه و حقوق مصرف کننده است.

وی درخصوص راهکارهای کشورهای صنعتی در ورود به دنیای صنعت اظهار داشت: ترکیه وحتی آمریکا در ابتدا با توسل به صنعت مونتاژ وارد عالم صنعتی  شدند، مثلا ترکیه با کپی برداری توانست در محصولات صنعتی به  خودکفایی  برسد، نه تنها این کشور بلکه تمام کشورهای صنعتی در یک زمان بندی صنعت مونتاژ را کنار گذاشته و به سمت خودکفایی حرکت کردند. بعضی از کشورها با استفاده از ظرفیت های خود قادر به تولید برندهای بزرگ دنیا در کشورشان هستند وبه واسطه آن  درآمد زایی صادراتی دارند. امروز در ترکیه در کنار تولید لوازم خانگی از مونتاژ خودرو چیزی  بالغ بر ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلاردرآمد زایی دارد بنابراین اگر حتی می خواهیم مونتاژ کار باشیم باید با رویکرد صادرات محوری به این موضوع اهتمام داشته باشیم.  

 واعظ آشتیانی افزود: مونتاژ کاری زمانی نتیجه می دهد که محدوده ای برای آن تعریف شود یعنی زمانی برای تولید محصولات کیفی با قابلیت صادرات و ارز آوری کلان تعریف شود. این اتفاق امروز در بسیاری از کشورها از جمله چین، کره، تایلند، مالزی وترکیه مشاهده می شود. همچنین لازم است در کنار تولید محصولات کیفی از مونتاژ به عنوان عاملی  صادرات محور در ایجاد فضای اشتغال در کشور استفاده کنیم. متولیان صنعت کشور باید با الگوگیری از کشورهای توسعه یافته یا در مسیر توسعه به این مهم دست برسند که صنعت کشور نیازمند نوسازی است.

این کارشناس در ادامه با انتقاد از عدم حمایتهای لازم دولت از صنعت تصریح کرد: هر چند دولت  و وزارت صنایع ۱۰ هزار میلیارد تومان به نوسازی صنایع اختصاص داده اما این رقم برای صنعت کشور مبلغ بسیار ناچیزی است. عدم برنامه ریزی وهدف گذاری صنعتی منجر به حیف ومیل شدن اعتبارات؛ رانت خواری شده که در نهایت نه تنها به صنعت کشور کمک نمی کند بلکه منجر به فرصت سوزی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.