حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان به شانزده سال رسیده است. حضوری که بهانه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت پایدار در این کشور عنوان شده بود ؛ حالا ۱۶ ساله شده و تا همین امروز مردم افغانستان حتی یک شب راحت سر به بالین خود نگذاشتند.

قدس آنلاین- حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان به شانزده سال رسیده است. حضوری که بهانه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت پایدار در این کشور عنوان شده بود؛ حالا ۱۶ ساله شده و تا همین امروز مردم افغانستان حتی یک شب راحت سر به بالین خود نگذاشتند. در حالی که آخرین حمله تروریسیتت در افغانستان ۷۲ شهید برجا گذاشت،  شلیک دو فروند راکت به مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان باعث رعب و وحشت بیشترساکنان این منطقه شد. در پی شلیک دو فروند موشک درنزدیکی محل استقرارنظامیان خارجی در مرکز شهر کابل از مقر ناتو و برخی سفارتخانه های خارجی صدای آژیر شنیده شد.

همچینن گروه تروریستی داعش، مسئولیت حملات تروریستی روز جمعه «کابل» و «غور» افغانستان را که به شهادت ۷۲ نمازگزار افغان منجر شد بر عهده گرفت. «نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد یک عامل تروریستی جمعه شب با منفجر کردن کمربند انفجاری خود در مسجد امام زمان (عج) در غرب کابل پایتخت این کشور، دستکم ۳۹ نمازگزار افغان را به شهادت رساند.  حالا دیگر برای مردم افغانستان فرقی نمی کند چه کسی مسئولیت این حملات تروریستی را به عهده می گیرد. یا به قول خودشان پرچم های سفید «طالب» بالا برود یا پرچم های سیاه «داعش» آنها فقط این را می دانند که حضور ۱۶ ساله نیروهای یک پیمان جهانی به نام «ناتو» که به سبب اعضی قدرتمندش می بایست باعث ایجاد امنیت در منطقه ای شوند، نه تنها نتیجه ای نداشته است که به باری اضافه و بی مصرف برای شانه های کم توان مردم افغانستان تبدیل شده اند.

انفجارهای پیاپی کابل در ۶ ماه گذشته حاکی از اتفاقات جیدیدی است که در افغانستان در حال رخ دادن است. آنچه مشهود است حاکی از بازگشت داعش به خواستگاه اولیه خویش پس از شکست های سنگین در سوریه و عراق است. یعنی دقیقا همان چیزی که کارشناسان بین الملل پیش بینی آن را کرده بودند. بازگشت داعش به افغانستان اما بی هزینه نبوده است. درگیری های این گروه تروریستی با گروه های تروریستی قدیمی تر در این منطقه؛ حالا افغانستان را تبدیل به صحنه جنگی غبار آلود کرده است.

درگیری طالبان و داعش در شمال افغانستان

 مقامات محلی در استان «جوزجان» ر شمال افغانستان اعلام کردند، اعضای گروه های طالبان و داعش در شهرستان «قوش تپه» این استان با یکدیگر درگیر شدند که بر اثر این درگیری ۱۴ نفر از عناصر دوطرف کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. پیش از این نیز بارها طالبان و داعش در شهرستان‌های استان جوزجان درگیر شده بودند.

معاون اول مجلس سنای افغانستان: امریکا اراده‌ ای برای مبارزه با تروریسم در افغانستان ندارد

معاون اول مجلس سنای افغانستان اعلام کرد: تجربه پانزده ساله حضور آمریکایی ها در افغانستان نشان می دهد، که آمریکا صداقت کامل و اراده ای قوی برای مبارزه با تروریسم ندارد. «محمدعلم ایزدیار»، با بیان این که تاکنون پایگاه های تروریست‌ها در افغانستان از سوی آمریکایی ها هدف قرار نگرفته تصریح کرد: تروریست ها نه تنها سرکوب نمی شوند، بلکه فعالیت آنها در افغانستان گسترش یافته است. ایزدیار افزود: حمایت  آمریکا و همپیمانانش از جمله پاکستان از انتقال تروریست هایطالبان و داعش به شمال و شمال شرق افغانستان به منظور بی ثبات کردن این مناطق، نفوذ در کشورهای آسیای میانه و قفقاز و ایجاد دردسر برای کشورهای منطقه از جمله روسیه بوده است. ­معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان تصریح کرد: آمریکا و همپیمانانش به دنبال تبدیل افغانستان به سوریه دوم هستند. آمریکا در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش برد.

هدف راهبرد جدید آمریکا تشدید جنگ و تقویت داعش در افغانستان است

  «غلام جیلانی زواک» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در خصوص راهبرد جدید آمریکا در خصوص افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت، این راهبرد درجهت پایان دادن به جنگ در این کشور نیست، بلکه برای ادامه و تشدید جنگ در افغانستان است. وی افزود، هدف اصلی حملات هوایی آمریکا علیه گروه طالبان این نیست، که آنها را نابود کند، بلکه هدف تحت فشار قرار دادن و تضعیف این گروه است تا اکثر افراد این گروه جذب گروه تروریستی داعش شوند.

رئیس دفتر مطالعات استراتژیک افغانستان گفت، آمریکا نمی تواند از طالبان ضد چین و روسیه استفاده کند، بنابراین با تقویت داعش درصدد است که آنان را با کمک پاکستان به سمت مناطق نزدیک مرز چین و روسیه بفرستد. «جیلانی زواک»  همچنین گفت، هدف فشار آمریکا در راهبرد جدید بر پاکستان برای این نبود که دخالت جنگی و نظامی اش را در افغانستان خاتمه دهد بلکه برای این است که پاکستان را از نزدیک شدن به چین برحذر دارد و همکاری اقتصادی با پکن را به شکست بکشاند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.