شیراز- بازسازی و مرمت مسجد جامع عتیق شیراز به عنوان کهن ترین مسجد تاریخی جنوب کشور و نخستین پایگاه انقلاب اسلامی در شیراز روز یکشنبه آغاز شد.

مرمت قدیمی ترین مسجد تاریخی جنوب کشور در شیراز آغاز شد

به گزارش قدس انلاین، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس روز یکشنبه در گفت و گویی در این باره گفت: ‌با توجه به اینکه فارس و شیراز دارای جاذبه بالقوه گردشگری مذهبی است، احیا و مرمت این مسجد تاریخی باعث استقبال بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می شود.

شاپور رستمی اظهار داشت: تصمیم گرفتیم با مشارکت استانداری و دستگاه های ذیربط شامل تولیت آستان مقدس احمدی(ع) و محمدی(ع)، اداره کل اوقاف و امور خیریه ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری شیراز اقدام به مرمت و بازسازی مسجد فوق کنیم .

معاون استاندار فارس گفت:‌پس از بررسی همه جانبه با اعزام تیم کارشناسی ،اولویت های طرح مرمت این مسجد انجام شد و رسما کار مرمت و بازسازی آن آغاز شده است.

رستمی با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی مسجد جامع عتیق ، سه سال به طول خواهد انجامید اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر روند اجرای مرمت و بازسازی

مسجد جامع عتیق در بحث فنی آن نظارت خواهد کرد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با اعلام اینکه اعتبار طرح فوق چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، اظهار داشت: سهم هر کدام از دستگاه هایی که در این طرح مشارکت کرده اند مشخص شده است.

فایز چراغ سحر مدیرهماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری فارس هم گفت: مرمت مسجد جامع عتیق تحول بزرگی در گردشگری مذهبی شهر شیراز به وجود خواهد آورد. هدف ما معرفی ظرفیت های مذهبی فارس و شیراز است و مساجدی که صبغه تاریخی دارند برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. 

چراغ سحر بیان کرد:‌ مرمت و بازسازی مسجد جامع عتیق به صورت فاز به فاز و براساس اولویت بندی آغاز شده است که شامل احیای صحن،ورودی ها و خدای خانه و نیز جلوگیری از نفوذ آب، تعمیرات سقف شیروانی، کف، بدنه و سقف شبستان، مرمت آجرکاری و بندکشی جداره های خارجی، سنگ فرش حیاط، بازسازی کانال و تاسیسات،مرمت و احیای خدای خانه،مرمت کاشی کاری سردرهای ورودی و تعمیرات موضعی پشت بام خواهد بود.

مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه یا مسجد جامع یا مسجد آدینه، از کهن ترین مساجد قدیمی شیراز است که در ضلع جنوب شرقی صحن شاهچراغ قرار دارد. 

این مسجد در دوره بیست ساله سلطنت عمرولیث صفاری در سال ۲۸۱ هجری قمری ساخته شده است.

عمارت چهارگوش در این مسجد،‌ از ویژگی های منحصر به فرد معماری است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.