بتازگی تب جدی و شدیدی در بین مدیران برتر فناوری دنیا برای دوری از شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند شکل گرفته است.

غول‌های فناوری فرزندانشان را از کار با گوشی‌های هوشمند منع می‌کنند!

قدس آنلاین- بتازگی تب جدی و شدیدی در بین مدیران برتر فناوری دنیا برای دوری از شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند شکل گرفته است.

به گزارش گاردین، دنیای فناوری به جایی رسیده است که حتی توسعه دهندگان و ایجاد کنندگان بزرگ فناوری نیز از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی خود فراری شده‌اند و عقیده دارند که «فناوری» ذهن انسان را می‌رباید.

این جریان تا آنجا اوج گرفته است که کارکنان گوگل، توییتر، فیس بوک و دیگر غول‌های فناوری که عاملان اصلی توسعه فناوری‌های اعتیادآور هستند، از اینترنت دوری می‌کنند!

بسیاری از مدیران بزرگ فناوری دنیا در آمریکا، برای آنکه دسترسی خود را به برنامه‌های اعتیاد آور اینترنتی و فناوریک محدود کنند، سیستم عامل لپ تاپ‌های خود را تغییر داده‌اند و بر روی گوشی‌های هوشمند خود ویژگی هایی برای محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و همچنین عدم دسترسی به برخی از آن‌ها را قرار داده‌اند.

* روزی ۲۶۰۰ بار ضربه به صفحه گوشی

به گفته جاستین روزنستین، مدیرعامل جوان شرکت فناوری آسانا، اینترنت بر اساس خواسته‌های اقتصاد تبلیغاتی شکل گرفته است.

مدیران فناوری دنیا، قصد دارند جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند، به همین منظور از مهندسان، طراحان و مدیران خلاق و جوان برای توسعه ایده‌های فناورانه خود استفاده می‌کنند، اما همین افراد خلاق و جوانی که بلوک‌های دنیای دیجیتال جدید را ایجاد می‌کنند، پس از مدتی سعی دارند این بلوک‌ها را از سر راه زندگی خود کنار بزنند.

جاستین روزنستین، مدیرعامل جوان شرکت فناوری آسانا، بتازگی شرکتی راه اندازی کرده است که به بررسی اثرات روانی فناوری بر روی افراد می‌پردازد. بررسی‌های اخیر این شرکت نشان می‌دهد که هر فرد به طور میانگین روزانه ۲۶۱۷ بار صفحه گوشی خود را لمس می‌کند و به آن ضربه می‌زند.

* اعتیاد خطرناک کاربران اینترنت

اعتیاد کاربران اینترنتی در تمام جهان نگرانی‌های زیادی را برای آینده زندگی انسان ایجاد کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که توجه دائمی و جزیی انسان به فناوری و وابستگی به آن موجب محدود شدن شدید توانایی ها، کاهش شدید تمرکز و در نهایت کاهش ضریب هوشی افراد می‌شود. وجود گوشی هوشمند در کنار افراد و توسعه کاربردهای آن موجب از بین رفتن ظرفیت شناختی انسان‌ها شده است.

علاوه بر این ها، قدرت‌های دیجیتالی موجب ارتقای سیستم‌های سیاسی مخرب در جهان امروز شده‌اند و به طور غیرمستقیم در حال از بین بردن دموکراسی و در اختیار گرفتن ذهن آزاد مردمان جوامع مختلف هستند.

بر اساس آخرین تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در سیلیکون ولی، بسیاری از تکنسین‌های جوان فناوری، از محصولات خود استفاده نمی‌کنند و فرزندانشان را در استفاده از فناوری محدود کرده‌اند. جالب اینجاست که در مدارس سیلیکون ولی (دره‌ای در آمریکا که مرکز فناوری جهان به حساب می‌آید و آغاز اغلب شرکت‌های بزرگ و مهم فناوری از آنجا بوده است) استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت و حتی لپ تاپ ممنوع است!

* فیس‌بوک می‌رود، اینستاگرام می‌آید...

در واقع فناوری‌های مورد استفاده ما، تبدیل به اجبار در زندگی شده‌اند و جوامع طوری پیش رفته‌اند که اگر کسی در اختیار فناوری نباشد، نتواند مسیر زندگی خود را به خوبی پیش ببرد؛ این یک راهبرد از طرف غول‌های فناوری برای در اختیار گرفتن ذهن مردم و در کنار آن جذب سود بیشتر بوده است.

اخیراً یک نویسنده فناوری آمریکایی، درباره اعتیاد جوامع به فناوری گفته است: راهبرد کمپانی‌های فناوری این گونه است که اگر دسترسی به فیس‌بوک و برخی شبکه‌های اجتماعی در برخی کشورهای دنیا محدود شده است، آن‌ها فناوری جایگزینی با نام اینستاگرام را ارائه می‌کنند و با آن به کنترل ذهن مردم ادامه خواهند داد.

براساس گزارش تریستن هریس، یکی از کارمندان ارشد سابق گوگل، ذهن ما توسط شرکت‌های فناوری ربوده و انتخاب‌های ما در گروی استفاده از همین فناوری‌ها محدود شده است. این موضوع دموکراسی جهانی ما را تغییر داده و موجب کاهش توانایی ما برای گفت و گو و روابط با یکدیگر شده است.

به عقیده هریس، شرکت‌های فناوری هرگز از روی عمد محصولات اعتیادآور ارائه نداده‌اند، بلکه انگیزه آن‌ها فقط پاسخ به نیازهای اقتصاد تبلیغاتی بوده است تا توجه مردم را جلب کنند.

اکنون با وجود تمامی این برنامه ها، انتخاب با ماست که استفاده از فناوری را برای خود کنترل کنیم و یا ذهن خود را به دست «سارقان ذهن» بسپاریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.