سفر هم زمان تیلرسون وزیرخارجه آمریکا و حیدر العبادی نخست وزیر عراق به ریاض، فقط یک سناریو را به ذهن متبادر می کند، پادرمیانی آمریکا برای بهبود روابط بغداد و ریاض.

دسیسه جدید آمریکایی سعودی علیه ایران

قدس آنلاین- سفر هم زمان تیلرسون وزیرخارجه آمریکا و حیدر العبادی نخست وزیر عراق به ریاض، فقط یک سناریو را به ذهن متبادر می کند، پادرمیانی آمریکا برای بهبود روابط بغداد و ریاض. «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق پیش از آغاز سفر به چند کشور منطقه گفت، پیشرفت کشورهای منطقه خاورمیانه در گرو تقویت همکاری ها بر اساس منافع مشترک است. نخست وزیر عراق در نخستین مرحله از سفر به چهار کشور منطقه وارد عربستان شد.روابط سرد عربستان و عراق در ماه های اخیر و پس از سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به بغداد (در فوریه ۲۰۱۷) رو به بهبود است. در آستانه پاکسازی کامل قرارگرفتن عراق از وجود داعش موجب شده است که زمینه برای اتخاذ سیاست نوین این کشور در عرصه داخلی و خارجی  فراهم شود.
اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با هرگونه مخاطراتی که دوباره منطقه و عراق را درگیر تروریسم کند و نیز مهیا کردن شرایط برای تسریع بازسازی این کشور و سوق دادن عراق در مسیر پیشرفت و توسعه از جمله اهداف مقامات عراقی است، اما هرگونه موفقیتی در این زمینه ها منوط به شرایط مناسب منطقه ای است.درگیری ها و اختلاف هایی که در منطقه وجود دارد منجر به ویرانی های گسترده شده است.

تلاش عربستان برای نجات عوامل خود از شکست کامل در عراق

از اینرو افکار عمومی عراق به تحرکات جدید دیپلماتیک عربستان در قبال عراق نیز به دیده تردید می نگرند. مردم عراق معتقدند که در شرایطی که عملیات ارتش و نیروهای مردمی این کشور علیه تروریستهای تکفیری وارد مرحله نهایی خود شده است، عربستان درصدد نجات عوامل خود از شکست کامل در عراق برآمده است.  

از اینرو سفر شتاب زده چندی پیش وزیرخارجه عربستان به بغداد و ادعای دوستی و گسترش مناسبات با عراق را که زمینه ساز گسترش مناسبات عربستان و عراق در ماه های اخیر شده است، بخشی از توطئه جدید آل سعود برای پیشبرد اهداف خود در منطقه از جمله عراق تلقی شده است. بروز پاره ای ناآرامی های مقطعی در عراق به خصوص در قالب تظاهرات ضد دولتی پس از تاسیس سفارت عربستان در بغداد در سال ۲۰۱۵ و همچنین سیر صعودی تنش میان منطقه کردستان و دولت مرکزی بغداد پس از افتتاح کنسولگری عربستان در اربیل در سال ۲۰۱۶، تداوم فتنه انگیزی ها و  تفرقه افکنی های عربستان در عراق را نشان می دهد. فارغ از این ملاحظات، سفر حیدر العبادی به عربستان از منظر دیگری نیز قابل ارزیابی است. سفر نخست وزیرعراق به عربستان را باید در چارچوب تلاش های بغداد جهت ایفای نقش موثر برای حل بحران ها و تنش های منطقه ای و مطرح کردن  عراق از این رهگذر به عنوان یک بازیگر منطقه ای تاثیر گذار و پیشرو ارزیابی کرد.    

حضور تیلرسون در نشست گفت و گوهای عربستان - عراق 

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در خصوص سفر تیلرسون به ریاض گزارش داد که وی در جلسه گفت و گوهای عربستان - عراق باهدف بهبودی روابط ریاض - بغداد خواهد یافت. قرار است وزیرخارجه آمریکا در جلسه افتتاحیه شورای هماهنگی های عربستان- عراق شرکت کند. این شورا که آمریکا آن را بعنوان ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض رواج داده تلاشی برای تقویت روابط عراق و عربستان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.