گرگان- مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه حدود ۳۴۰ میلیون حادثه کاری در سطح بین‌الملل رخ می‌دهد که آمار وحشتناکی از رخدادهای ثبت شده ناشی از حوادث شغلی است.

سالانه ۳۴۰ میلیون حادثه شغلی در جهان رخ می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، علی مظفری عصر امروز در نخستین همایش مسوولان ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان گلستان اظهار کرد: سالانه ۳۴۰ میلیون حادثه کاری در سطح بین‌الملل رخ می‌دهد که از این تعداد ۱۴۰ هزار مرگ ناشی از حوادث شغلی است.

وی بر لزوم ایمنی و بهداشت کار تاکید و تصریح کرد: از این حوادث حدود ۲ میلیون نفر معادل ۶ برابر حوادث مستقیم کاری که منجر به فوت می‌شود مربوط به بیماری‌هایی است که به صورت مرگ خاموش در بازه زمانی بلندمدت منجر به مرگ شاغلین در کارگاه‌ها می‌شود اما این حوادث برد رسانه‌ای و خبری ندارند.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه روزانه ۶ هزار و ۴۰۰ مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی در سطح جهان رخ می‌دهد این آمار را بسیار تکان‌دهنده خواند و افزود: اقتصادی حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های اقتصادی ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی می شود.

مظفری بیان کرد: از سال ۲۰۱۳ کشورهای پیشرفته صنعتی و اقتصادی مانند نروژ ۶ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های اقتصادی ناشی از حوادث و بیماری شغلی می‌کنند بعد از آن فنلاند چهار درصد و سوئد ۳.۸ درصد در این حوزه هزینه می‌کنند.

وی در خصوص خسارت‌های درآمدی ناشی از حوادث شغلی ابراز کرد: هر حادثه منجر به فوت در انگلستان در سال ۲۰۱۵ حدود ۳ میلیون دلار به ازای  خسارت به بار آورده است همچنین ۸۰ هزار دلار برای جراحت هزینه در بر دارد و اگر این موضوع را بخواهیم در سطح کشورمان برآورد کنیم اگر میزان تولید ناخالص داخلی ۵۰۰ میلیارد دلار باشد چهار درصد gdp معادل حدود ۲۰ میلیارد دلار مرگ ناشی از حوادث شغلی می‌شود.

به گفته مظفری اگر بخواهیم میزان خسارات ناشی از حوادث شغلی در کشور را بر اساس سال ۱۳۹۴ برآورد کنیم حدود ۶۰ درصد درآمد نفتی کشورمان در این حوزه هزینه می‌شود.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد سازمان بین‌المللی کار و انجمن بین‌المللی تامین اجتماعی مطالعات ۵ ساله ایران در زمینه سرمایه‌گذاری حوزه ایمنی کار انجام دادند و به این نتیجه رسیدند سرمایه‌گذاری در بخش آموزش ایمنی حدود ۴۴۸ درصد به طور متوسط بازگشت سرمایه هایده کارفرما می‌کنند که سرمایه‌گذاری هنگفتی محسوب می‌شود.

مظفری با بیان اینکه ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: آمار حوادث شغلی نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد حوادث ناشی از کار به واسطه سهل‌انگاری کارگران و نیروی انسانی است.

وی گفت: اگر بخواهیم به طور دقیق بررسی کنیم عامل انسانی باید آخرین مرحله در قصور منجر به حادثه باشد شرایط کار باید به قدری ایمن باشد که نقش عامل انسانی به حداقل برسد و احتمال بروز خطا به حداقل کاهش پیدا کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.