با نگاهی به جدیدترین اخبار شبکه های پرس تی وی، هیسپان و آی فیلم، می توان از میزبانی آی فیلم از داریوش فرهنگ در برنامه «کافه فیلم» و پخش دو مستند «هجده» ساخته وحید فراهانی و «کولتان: ردپای آمریکای جنوبی» از آنتن پرس تی وی با خبر شد. شبکه اسپانیایی زبان هیسپان نیز در برنامه «قاره ها» با اجرای سباستین سالگادو به معضل جنگل های در حال نابودی آمازون می پردازد.

آی فیلم میزبان داریوش فرهنگ در «کافه فیلم» است/«هجده»؛ مستند دیدنی دیگری از وحید فراهانی در پرس تی وی
تعقیب «کولتان» در آمریکای جنوبی با دوربین پرس تی وی/ سباستین سالگادو و برنامه «قاره ها» از هیسپان تی وی

 داریوش فرهنگ به کافه فیلم می‌آید

فیلم سینمایی «دو فیلم با یک بلیت» این هفته در برنامه کافه فیلم شبکه آی‌فیلم با حضور داریوش فرهنگ به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه آی فیلم، فیلم سینمایی «دو فیلم با یک بلیت» پنج‌شنبه ۴ آبان از کانال فارسی شبکه آی‌فیلم روی آنتن قرار می‌گیرد و داریوش فرهنگ، کارگردان و نویسنده فیلم پس از پخش آن با دکتر امید روحانی درباره فیلم به گفت‌وگو خواهند نشست.

بر اساس این گزارش «دو فیلم با یک بلیت» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی داریوش فرهنگ و تهیه‌کنندگی غلامرضا معیری ساخته سال ۱۳۶۹ است که در جشنواره فیلم فجر همان سال جایزه‌هایی همچون سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد (مهدی هاشمی)، دیپلم افتخار بهترین فیلم (غلامرضا معیری)  و ... دریافت کرد.

ماجرای این فیلم سینمایی از این قرار است: کارگردانی پس از سال‌ها از آمریکا به ایران برگشته تا نخستین فیلم خود را بسازد. هنرپیشه اول مرد فیلم بر اثر سانحه‌ای نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. فیلم باید به موقع به جشنواره برسد و کارگردان بعد از جستجوی بسیار، فروشنده دوره‌گردی را پیدا می‌کند که شباهت زیادی به هنر پیشه فیلم دارد. از سوی دیگر هنرپیشه اول زن درگیر مسائل خانوادگی است و قصد سفر به آمریکا را دارد.

 بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، داریوش فرهنگ، افسانه بایگان، سیامک اطلسی، آتیلا پسیانی  و شهلا ریاحی در «دو فیلم با یک بلیت» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم سینمایی پنج‌شنبه ۴ آبان رأس ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و بازپخش آن در ساعت‌های ۰۵:۰۰ صبح و ۱۳:۰۰ روز بعد خواهد بود.

روایت مصائب مردم «باب توما» دمشق در شبکه پرس تی وی

پرس تی وی مستند «هجده» (Eighteen ) ساخته وحید فراهانی را پخش می کند. این مستند به وضعیت مردم محله «باب توما» سوریه پس از حمله نیروهای تکفیری داعش می پردازد.

به گزارش روابط عمومی شبکه پرس تی وی، مستند «هجده» محصول سال ۲۰۱۶ به زبان فارسی و عربی است که سید هاشم موسوی تهیه کنندگی و وحید فراهانی کارگردانی آن را بر عهده داشته اند.

این مستند درباره مردمی است که تا پیش از حمله نیروهای داعش در شهر دمشق با شادی و آرامش در کنار خانواده هایشان زندگی می کردند اما پس از حمله داعشی ها و ویران شدن خانه و زندگی شان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. آنها که شیعه هستند برای اینکه توسط داعشی ها دزدیده نشوند و زنانشان به اسارت برده نشوند، مجبور به فرار شبانه شدند.

مستند «هجده» منزلی را نشان می دهد که چندین اتاق دارد و هر خانواده سوری با کودکان زیاد در یک اتاق کوچک سکونت دارند. این خانواده ها در شهر و محله خود خانه ای بزرگ با تعداد اتاق خواب کافی داشته و مردان دارای کار و درآمد مناسبی بوده اند اما اکنون آواره شده و در فضایی کوچک روزگار سپری می کنند و امیدوارند که روزی صلح برقرار شود.

در بخش دیگر این اثر، خانه های قبلی این مردم که توسط نیروهای داعشی بمباران و با خاک یکسان شده است به تصویر کشیده می شود و در ادامه، کودکانی را می بینیم که به جای آرامش، بازی و کودکی کردن، خاطرات جنگ را به ذهن خود می سپارند. از سوی دیگر، پدران و مادرانی را مشاهده می کنیم که نگران حال و آینده کودکان خود هستند. آنها سعودی ها را مسبب مصیبت هایی که به سرشان آمده است، می دانند.

مستند «هجده» سه شنبه ۲ آبان ماه ساعت ۰۷:۰۰ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. این برنامه در چهار نوبت سه شنبه ساعت ۲۳:۰۰، چهارشنبه ساعت ۱۷:۰۰، جمعه ساعت ۱۲:۰۰ و شنبه ساعت ۰۳:۰۰ تکرار خواهد شد.

شبکه پرس تی وی رد پای «کولتان» را در آمریکای جنوبی دنبال می کند

مستند «کولتان: ردپای آمریکای جنوبی» (Coltan: the South American trail ) در شبکه پرس تی وی به بررسی وضعیت استخراج و قاچاق «کولتان» که یکی از عناصر مهم در تولید گوشی های همراه است در آمریکای جنوبی می پردازد.

این مستند محصول سال ۲۰۱۳ بوده و به زبان اسپانیایی تولید شده است.

مستند «کولتان: ردپای آمریکای جنوبی» داستان «کولتان» را که یکی از عناصر مهم در تولید گوشی های همراه است و به همین علت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، روایت می کند و در ادامه به سال ۲۰۰۹ اشاره می کند که بعد از کشف معادن عظیم کولتان در منطقه ای نزدیک مرز ونزوئلا و کلمبیا، هوگو چاوز آن منطقه را «منطقه استراتژیک بین المللی» معرفی کرده و هرگونه استخراجی را از این منطقه ممنوع اعلام کرد. اما بعد از مرگ وی، آینده این منطقه نامعلوم شد.

در ادامه این مستند، به فعالیت غیرقانونی برخی افراد در زمینه استخراج کولتان اشاره می شود که به قاچاق این ماده از طریق مرز کلمبیا می پردازند.

همچنین این مستند اشاره دارد به اینکه در کلمبیا نیز گروه چریکی فارک که سال هاست علیه حکومت کلمبیا می جنگد، منابع مالی خود را از طریق قاچاق کولتان تامین می کند و خریداران این کولتان قاچاقی، کمپانی های اروپایی و حتی دولت آمریکا است که برای تهیه موشک های خود از آن استفاده می کنند.

«کولتان: ردپای آمریکای جنوبی» چهارشنبه ۳ آبان ماه ساعت ۰۷:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش می شود. این برنامه در چهار نوبت چهارشنبه ساعت ۲۳:۰۰، پنجشنبه ساعت ۱۷:۰۰، شنبه ساعت ۱۲:۰۰ و یکشنبه ساعت ۰۳:۰۰ بامداد تکرار خواهد شد.

برنامه «قاره­ها» ی هیسپان به جنگل های آمازون می پردازد

با قانونی که توسط رئیس جمهور برزیل نقض شده، جنگل های آمازون در معرض نابودی قرار دارند. این اتفاق، توسط سباستین سالگادو و میهمانانش در برنامه تحلیلی سیاسی «قاره ها» از شبکه هیسپان تی وی تشریح می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، برنامه «قاره ها» ( continents) هر هفته پنج شنبه ها با کارشناسی و تحلیل یک موضوع سیاسی – اقتصادی روز دنیا  میهمان آنتن شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی می شود.

برنامه «قاره ها» به تهیه کنندگی و اجرای سباستین سالگادو از آرژانتین، یک برنامه تحلیلی و معمولا با موشکافی موضوعات داغ سیاسی است . در این میزگرد ۲۵ دقیقه ای، دو میهمان -کارشناس، سالگادو را همراهی می کنند. معمولا برای چالشی تر کردن بیشتر برنامه، ویدئو کلیپ ها و گزارش هایی که از قبل تهیه شده اند، در میان برنامه پخش شده و کارشناسان برنامه درباره آنها به بحث و تبادل نظر می پردازند.

این هفته سالگادو و کارشناسان برنامه او قرار است درباره قانون حفاظت از جنگل های آمازون که جهت تجاری سازی آن منطقه و استفاده بیشتر از معادن آمازون، توسط رئیس جمهور برزیل نقض شده؛ گفت و گو کنند.

 بر اساس گزارشی که در برنامه به آن پرداخته می شود، دولت برزیل ادعا می کند که شرکت ها در این منطقه به طور غیرقانونی درحال فعالیت هستند و تنها راه، قانونی ساختن فعالیت آنهاست؛ به همین بهانه دولت قصد دارد فرودگاه ها، امورمالی، جاده ها، چاه های نفتی و شرکت های الکتریکی را هم خصوصی کند؛ بدون اینکه منافع مردم را در نظر بگیرند. قانونی که نقض شده از ۴ میلیون هکتار جنگل های آمازون حفاظت می کند.

 برنامه «قاره ها» هر هفته پنج شنبه ها ساعت ۹:۰۳ به وقت تهران به روی آنتن هیسپان تی وی می رود و ساعت ۳:۳۰ جمعه و ۵:۳۰ و ۱۶:۳۰ شنبه، بازپخش می شود.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.