گفته می شود برگزاری هر دقیقه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ حدود ۲۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هزینه در بر داشته است.

نمایندگان به حساب و کتاب خانه ملت رسیدگی می‌کنند

چندی پیش انتشار و بعد تکذیب خبر هزینه‌های میلیونی سفر خارجی یکی از نمایندگان با بودجه مجلس شورای اسلامی، واکنش زیادی در افکار عمومی و فضای مجازی در پی داشت و بسیاری از صاحبنظران و مسوولان کشور به آن انتقاداتی وارد کردند.

اکنون حسن کامران نماینده مردم اصفهان از تدوین طرح تحقیق و تفحص عملکرد مالی مجلس شورای اسلامی خبر داد. سفرهای خارجی نمایندگان، سیستم اداری، نحوه هزینه کرد بودجه و عملکرد مالی مجلس در ساخت‌وسازها از محورهای این طرح تحقیق و تفحص است.

رای مثبت به این طرح باعث می گردد تا اعتماد عمومی جامعه به قوه قانونگذاری افزایش یابد و این طرح به نوعی آزمونی برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان است تا عملکرد مالی و هزینه های خود را در بطور شفاف به جامعه ارائه کنند.

براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، بودجه مصوب مجلس در بخش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال جاری ۶۳۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در سال  ۹۵ برگزاری هر دقیقه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حدود ۲۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هزینه در بر داشته است. البته این بودجه مطرح شده تنها به بودجه مجلس شورای اسلامی اشاره دارد و نهادهای زیرمجموعه مجلس مانند مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات در قوانین بودجه سنواتی، ردیف بودجه‌ای مشخص و جداگانه داشته اند. این درحالی است که طبق قانون، مبلغی جدای از حقوق نمایندگی به عنوان هزینه های نمایندگی مثل هزینه دفتر نمایندگی، هزینه موبایل، خودرو و... به نمایندگان داده می شود.

با توجه به هزینه میلیونی برای هر دقیقه جلسه علنی، انتظار افکار عمومی از مجلس شورای اسلامی شفافیت مالی و عمل به قانون از سوی این نهاد قانونگذاری است تا در بحث اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از ریخت و پاش های بیت المال پیشگام باشد.

فقدان نهاد نظارتی بر عملکرد مالی نمایندگان مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: برخی از بخش های مجلس در ارائه گزارش های هزینه ای و عملکرد مالی نمایندگان یا انتشار هزینه ها به موقع عمل نمی کند.

حاجی دلیگانی با انتقاد از ارایه نشدن گزارش عملکرد مالی پارلمان در پایان شهریورماه گذشته با وجود تاکید قانون، گفت: به نظر می رسد هزینه هایی همانند ساخت و ساز ساختمان های بسیاری که برای مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد، واقعا ضروری نیست و بیشتر بار مالی برای بیت المال ایجاد می کند. لذا طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی مجلس، طرح مناسبی برای شفاف سازی هزینه های نمایندگان و نهادهای مختلف است به همین دلیل مجلس باید در اجرای قانون پیشقدم باشد اما متاسفانه شاهدیم در این باره نقض قانون صورت می گیرد و مجلس شورای اسلامی آنرا رعایت نمی کند درحالیکه باید گفت احترام امامزاده را باید متولی آن نگه دارد.

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: اعداد و ارقام هزینه های خارجی که از سوی نمایندگان مطرح می شود بسیار بالاست و متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر این هزینه ها نیست و با فقدان نهاد نظارتی بر عملکرد مالی نمایندگان و رفتار مجلس مواجهیم.

گفتنی است چندی پیش یکی از خبرنگاران با انتشار توئیتی در فضای مجازی مدعی شد یکی از نمایندگان مجلس به وی گفته است که برای سفر به فرانسه مجموعا ۶۰ میلیون تومان حق ماموریت دریافت کرده است. این خبر اگر چه از سوی آن نماینده تکذیب شد اما سوالات بسیاری در حاشیه این ادعا در ذهن مردم بوجود آمد.

حاجی دلیگانی معتقد است: گرچه برخی از هزینه های این سفرها را مجلس شورای اسلامی می پردازد اما پرداخت برخی هزینه ها توسط دیگر نهادها صورت می گیرد. بطور مثال برخی هزینه سفرهای استانی نمایندگان به همراه خانواده هایشان را اتاق بازرگانی می پردازد و اتاق بازرگانی از آن ۳ درصدی که از تجار و اصناف دریافت می کند آنرا می پردازد. اما این کار بازهم نوعی اسراف و مغایر با اقتصاد مقاومتی و انضباط مالی است.

وی در ادامه تصریح کرد: خواسته عمومی جامعه نیز در راستای شفافیت عملکرد مالی نمایندگان مجلس است.   با توجه به فضای حاکم بر مجلس شورای اسلامی، به نظر بنده این طرح رای خواهد آورد گرچه بخشی از این موضوع و رای آوردن طرح ممکن است در فضاهای سیاسی وارد شود. لذا ممکن است برخی ها با سیاسی کردن این طرح بخواهند به نوعی به مجلس فشار بیاورند که از نظر ما مردود است.

به نظر می رسد مجلس که خود همیشه در تحقیق و تفحص از دستگاه های مختلف اصرار ورزیده اکنون باید در مقابل تحقیق و تفحص از درون خود با روی باز استقبال کرده و اجازه ندهد شایعات به برخی حواشی و ابهامات دامن بزند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.