رییس جمهور سابق افغانستان از نقش ایران در سیاست داخلی و خارجی این کشور قدردانی کرد.

قدردانی از نقش ایران در سیاست داخلی و خارجی افغانستان

به گزارش خبرنگار مهر، حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان امروز در دیدار کمال خرازی اظهار کرد: ما مردم افغانستان زمانی که از ایران یاد می کنیم، می گوئیم کشور هم زبان، هم فکر و همسایه که نشان دهنده اشتراکات بسیار میان ماست. 

وی گفت: افغانستان سال های سال دچار رنج و درد است. پس از حوادث ۱۱ سپتامبر برای اولین مرتبه حضور نیروهای خارجی را در کشورمان داشتیم که سازمان ملل هم پذیرفت و حتی ایران هم حضور آمریکا را پذیرفت و البته با وجود نیروهای آمریکایی در افغانستان، ایران از پیشتازان کمک به ما بود که از شما مجدد تشکر می کنم. 

کرزای ادامه داد: ایران نه تنها در بُعد داخلی بلکه در بُعد خارجی و ایجاد و بهبود روابط ما با برخی کشورها هم چون پاکستان کمک کرد.

وی ادامه داد: امروز افغانستان در بعد امنیتی وضعیت بدی دارد و امیدوارم این مساله اصلاح شود. قرار داد امنیتی ما با آمریکا به شرط تامین صلح و ثبات در افغانستان امضا شد ولی نه تنها امنیتی برقرار نشد بلکه تنش ها در کشورمان بیشتر هم شد.

رئیس جمهور سابق افغانستان تصریح کرد: ایران کشور با تدبیری است و تدبیر شما امروز ثابت شده است و کسانی که مخالف شما بودند، امروز گوشه‌ گیر و کسانی که موافق شما بودند امروز بزرگ شدند.

وی افزود: آمریکا باید از راه همکاری و نه تقابل سیاست های خود را در منطقه و کشورمان اجرایی کند و اگر نمی تواند، از کشور ما برود بیرون. سرنوشت افغانستان باید توسط مردم آن کشور مشخص شود و نه یک قدرت گردن کلفت.

کرزای افزود: از شما بابت مهمان نوازی که از مردم ما دارید تشکر میکنم و به خصوص از اینکه اجازه دادید بدون ارائه مدرکی مردم افغانستان به مدرسه بروند برای تحصیل، هم از شما ایرانی ها تشکر میکنم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.