صنعت نساجی طی چند سال اخیر که کشور با دوران رکود مواجه شده است ضربات جبران ناپذیری را تحمل کرده به طوری که بنابر گفته مسئولان وکارشناسان این صنعت هم اکنون بیش از ۷۰درصد از کارخانجات تولیدی این صنعت یا ورشکسته و یا تعطیل شده‌اند.

دست هایی که صنعت نساجی را نابود کرد

قدس آنلاین- صنعت نساجی طی چند سال اخیر که کشور با دوران رکود مواجه شده است ضربات جبران ناپذیری را تحمل کرده به طوری که بنابر گفته مسئولان وکارشناسان این صنعت هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از کارخانجات تولیدی این صنعت یا ورشکسته و یا تعطیل شده‌اند.

موضوعاتی مانند واردات ۲ میلیارد دلاری محصولات نساجی از کشورهای مختلف از جمله چین و ترکیه و حجم مبادلات غیررسمی ۷/۲ میلیارد دلاری پوشاک که جایگاه دوم را از لحاظ ارزش قاچاق به کشورداراست، دست به دست هم داده تا صنعت پیر و باقدمت نساجی را در ایران زمینگیر کنند.

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک رقم ۵ میلیارد دلاری را حجم واقعی پوشاک قاچاق در بازار اعلام می‌کند وعلت این مسئله را نیاز ۱۲ میلیارد دلاری بازار ایران به پوشاک می‌داند.

اما به گفته کارشناسان، همه این مسائل در کنار اخذ مالیات‌ها منجر به بحران جدی در این صنعت ارزآور شده به گونه‌ای که علاوه بر تعطیلی کارخانجات، بحران بیکاری نیز گریبان این صنعت فراموش شده را رها نمی‌کند وبیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی به دلیل بلاتکلیفی صنعت یادشده سرگردانند.

* تعطیلی ۷۰ درصد کارخانه‌ها

در این خصوص عضو انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این که ۷۰ درصد کارخانجات نساجی کشور تعطیلی شده و ۳۰ درصد باقیمانده نیز تا پایان سال به طور قطع تعطیل خواهند شد درباره علت مشکلات به وجود آمده برای این صنعت ارزآور ودرآمدزا گفت: این موارد در زمینه پوشاک نیز صدق می‌کند که دو علت اصلی آن قاچاق و فشارهای بی نهایت دارایی برای اخذ مالیات است.

رخصت با بیان این که از امسال بحث کنترل حساب‌ها وتراکنش‌های بانکی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اما دارایی بدون درنظر گرفتن این که قانون بررسی حساب‌ها جدید است به عقب بازگشته ودرآمدها و حساب‌های سال‌های ۹۰ تا ۹۶ را بررسی می‌کند که این موضوع با توجه به رکود صنعت در این سال‌ها اشتباه است.

این فعال صنعت نساجی کشور در ادامه با بیان این که حساب‌های فعالان این صنعت روشن و مشخص است، افزود: ما مخالف شفافیت مالی واقتصادی نیستیم اما معتقدیم که قانون جدید نباید عطف به ماسبق شود ودوباره از ۵ یا ۶ سال گذشته را مورد بررسی قرار دهند واین مسئله موجب بی انگیزه شدن کارفرمایان می‌شود.

وی همچنین تعداد نیروی تعدیل شده در این صنعت را با توجه به ورشکستگی ۷۰ درصدکارخانجات، بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرد وگفت: به عنوان مثال تنها در یک شهر بزرگ کشور، ۹۰ درصد صنایع نساجی آن تعطیل شده واز پنج کارخانه تنها چهار کارخانه آن به طور کامل تعطیل شده وفقط یک کارخانه آن هم با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

وی مشکلات صنعت نساجی در کشور را فراتر از بحث تهیه مواد اولیه وماشین آلات عنوان کرد وگفت: در حال حاضر عمده مشکل ما به دلیل اخذ مالیات‌های سنگین است در حالی که طی سال‌های گذشته متخلفان اقتصادی ویا افرادی که با کارت دیگران اقدام به واردات می‌کردند و مالیات هم نپرداخته‌اند برای خودشان در جامعه جولان می‌دهند و رقمی از آن‌ها ثبت وضبط نشده است.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این که آیا وام‌ها وتسهیلات احیای واحدهای تولیدی به صنایع نساجی پرداخت شده است؟ تصریح کرد: تا کنون از این تسهیلات خبری نبوده است واز سویی نیز تولیدکنندگان نمی‌توانند وام‌های ۱۸ درصد سود را بگیرند واگر هم این وام‌ها پرداخت شده توسط افراد فاقد صلاحیت اخذ شده که در نهایت با وضعیت فعلی تولید نمی‌توانند اصل وام وسودش را به بانک برگردانند.

* قاچاق پوشاک، بلای جان صنعت نساجی

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز با اشاره به این که حجم گسترده قاچاق پوشاک منجر به کاهش وتوقف تولید برخی کارخانه‌های نساجی در کشور شده است به خبرنگارما گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد کل پوشاک خارجی موجود در کشور از طریق قاچاق وارد می‌شود که این قاچاق بعضاً از طریق مبادی رسمی وارد شده و با اسم برندها فروخته می‌شود که پول حاصل از آن نیز نصیب دلالان و قاچاقچیان می‌شود.

 سعید جلالی قدیری شرایط تولید در کشور را با توجه به مسائلی از جمله ارز گران ونرخ تورم مشکل دانست و تصریح کرد: هم اکنون پوشاک ومنسوجات قاچاق در بازار به صورت استوک و زیر قیمت تولیدکنندگان خارجی به فروش می‌رسد در حالی که صنعت نساجی وپوشاک کشور هزینه‌های بالایی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مختلف را برای تولید می‌پردازند که همین مسائل فشار سنگینی را به تولید وارد کرده ومنجر به کاهش وتوقف تولید بیشتر کارخانه‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید اقدامی عاجل برای جلوگیری از قاچاق مخرب پوشاک داشته باشد چرا که قاچاق ۷/۲ تا ۳ میلیارد دلاری پوشاک به کشور تبعات متعددی از جمله در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی وحتی فرهنگی به همراه دارد که تمام دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

اصغر آهنی‌ها، عضو کانون عالی کارفرمایان کشور نیز در خصوص واردات بی‌رویه و تعطیلی کارخانجات نساجی تصریح کرد: هم اکنون تنها ۲۵ درصد از واحدهای تولیدی فعال سودده هستند و ۷۵ درصد یا زیان‌ده و یا در نقطه سربه سر فعالیت می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.