جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل‌چراغ» با موضوع «امام حسین(ع)، نهضت عاشورا و هنر» جلوه‌ای از ارادت هنرمندان ایران‌زمین به حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است.

«چهل‌چراغ» می‌تواند یک برند شود

قدس آنلاین- این جشنواره با تمرکز بر زندگی نورانی و حیات جاودانی امام حسین(ع) می‌کوشد تا عصاره تلاش فرزانگان مسلمان معاصر ما را به سایر جهانیان عرضه کند؛ جهانی که در آن قدرت و ابزارِ بیانِ هنری از گفتن، سرودن و ترسیم‌کردن فراتر رفته و فیلم، عکس، مستند، انیمیشن و... به ابزارهایی برای اعمال قدرت و سیطره بر افکار عمومی تبدیل شده‌اند.

معرفی و بازتاب عشق به ابا عبدالله الحسین(ع) در عرصه‌های ملی و بین‌المللی؛ جریان‌سازی برای تولید و حمایت از آثار در حوزه محتوایی سیره زندگی معصومین(ع) در عرصه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛ و تأثیر بر فضای فرهنگ و هنر با اعزام کاروان بین‌المللی اربعین؛ از اهداف این جشنواره تلویزیونی است.

در یکی از روزهای پاییزی به غربی‌ترین نقطه شهر، جایی که لوکیشین برنامه «چهل‌چراغ» در آن قرار گرفته است، رفتم.   لوکیشن نسبتاً بزرگی بود. با همیاری عوامل وارد صحنه برنامه شدم و یک روز در آنجا بودم. ۳ برنامه تولیدی ضبط شد، از جمله گفت‌وگو با داریوش یاری، دکتر ابراهیم فیاضی و محمدعلی باشه‌آهنگر.

کار ما سخت شده است

وقتی وارد پشت صحنه شدم، با فضایی نسبتاً کوچک اما با دکوری متفاوت روبه‌رو گشتم. ۳ دوربین به همراه یک کرین در فضای صحنه قرار داشت. بعد از پایان برنامه بعد از با محمدرضا شهیدی‌فرد خوش و بش می‌کنم و او در حالی که او با خوشرویی پاسخم را می‌دهد، تأکید می‌کند که فرصتی برای مصاحبه ندارد. اما در حاشیه ضبط برنامه با مجتبی امینی، تهیه‌کننده برنامه، همکلام می‌شوم.

وی درباره روند برنامه و تغییرات آن می‌گوید: سال گذشته جشنواره مردمی «چهل‌چراغ» با موضوع امام حسین(ع)، دور اول خود را به همت اهالی فرهنگ و هنر آغاز کرد. در عید قربان افتتاحیه آن و در عید سعید غدیر اختتامیه جشنواره برگزار شد و پردیس ملت هم مکان برگزاری جشنواره بود. استقبال ویژه‌ای از این جشنواره موضوعی شد. معمولاً جشنواره موضوعی مخاطب خاصی ندارد ولی چون موضوع این جشنواره جهان‌شمول بود، استقبال خیلی ویژه‌ای از آن گشت و حدود ۲ هزار  اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در حوزه عکس هم حدود ۶ هزار فریم عکس فرستاده شد و کار ما را سخت کرد. وی با بیان اینکه این حجم از استقبال سطح توقع جامعه حوزة فرهنگ را بالا برد، می‌گوید: به همین دلیل ما برنامه‌ریزی دوباره‌ای کردیم که با توجه به این استقبال، جشنواره برای بار دوم نیز برگزار شود و بعد به‌صورت بین‌المللی کار خود را ادامه دهد.

وی ادامه می‌دهد: امسال از ماه محرم دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره فعالیت خود را آغاز کرد تا بتواند فعالیت جشنواره‌ای خود را سامان دهد. برنامه‌ریزی ما این است که جشنواره در فروردین سال آینده برگزار شود. به همین دلیل ما به دنبال یک جریان‌سازی بودیم تا بتوانیم یک دایره‌المعارف در حوزه فرهنگ و هنر در این موضوع تهیه کنیم. لذا تصمیم گرفتیم که یک برنامه تلویزیونی به نام «چهل‌چراغ» تولید کنیم که در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای در ماه محرم و صفر به روی آنتن شبکه سوم سیما برود و اهالی و نخبه‌های فرهنگی و هنری بتوانند ارتباط مستقیم‌ و ملموس‌تری با این موضوع پیدا کنند. دوست عزیزمان آقای شهیدی‌فرد هم قبول زحمت کردند و مسئولیت این کار خطیر را پذیرفتند و بعد از ۵ سال دوری از رسانه ملی، به برکت خون سیدالشهدا(ع) راهبری و اجرای این برنامه را عهده‌دار شدند. ما در این برنامه سعی کردیم که خوراک خوبی در حوزه رسانه ملی برای مخاطبین ایجاد کنیم.

دانشکده‌ای در حوزه معرفت امام حسین(ع)

تهیه‌کننده برنامه «چهل‌چراغ» درباره مقایسه عملکرد این برنامه با برنامه‌های دیگری که با موضوع عاشورا و قیام امام حسین(ع) تولید شده‌اند، یادآور گشت: ما از تمام تجربه و توان خود برای ساخت این برنامه استفاده کردیم. درباره مقایسه «چهل‌چراغ» با تولیدات مشابه باید مخاطبین نظر دهند. هدف ما این بود که برنامه را به استانداردی برسانیم که یک دانشکده در حوزه سیدالشهدا(ع) باشد.

امینی درباره ارتباط این جشنواره با مؤسسات فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: جشنواره «چهل‌چراغ» یک جریان مردم‌نهاد است که هیچ ارتباطی با سایر مؤسسات ندارد و توسط خود اهالی فرهنگ و هنر برگزار می‌شود و مالکیت آن در اختیار هیچ ارگان و سازمان و نهادی نیست.

وی در آخر درباره انتخاب میهمان‌ها نیز گفت: ما حدود ۴ ماه پیش‌تولید برای طراحی این کار داشتیم و اتاق فکر و اندیشه‌های متعددی برای چیدمان و انتخاب میهمانان داشتیم. ما یک لیست ۳۰۰ نفره را تهیه کردیم که از این لیست ۴۰ میهمان را انتخاب نمودیم.

مسعود رجبیان، مدیر تولید برنامه، نیز در حاشیه پشت صحنه درباره روند تولید برنامه چنین می‌گوید: ما از لحاظ کیفیت و کمیت نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشتیم و برنامه پخته‌تر شده است. فکر می‌کنم که اگر این برنامه در سال‌های آینده ادامه داشته باشد، مانند برنامه‌هایی مثل «ماه عسل» و «نود» قطعاً شاهد برند خوبی در زمینه برنامه‌سازی خواهیم بود. وی که مدیریت تولید «ماه عسل» را هم بر عهده دارد، درباره وجه تمایز و تشابه این برنامه با برنامه‌های دیگر نیز یادآور می‌شود: وجه تشابه «چهل‌چراغ» با برنامه‌هایی مثل «ماه عسل» این است که برنامه ما مناسبتی است. «چهل‌چراغ» رویکرد اجتماعی دارد ولی ما در «ماه عسل» به قصه و موضوعات مردم می‌پردازیم. در «چهل‌چراغ» به موضوع قیام عاشورا و امام حسین(ع) می‌پردازیم و احساسی که به این برنامه دارم مثل احساسی است که به «ماه عسل» دارم.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.