زاهدان- استان سیستان و بلوچستان با توجه به وجود مکان‌های باستانی جالب و خارق‌العاده و همچنین وجود مناطق طبیعی، سواحل آرام و زیبا و همچنین مردمانی مهربان و خونگرم پتانسیل بالایی درزمینهٔ جذب گردشگر نه‌تنها ایرانی بلکه خارجی را نیز دارد که این مهم از سوی استاندار سیستان و بلوچستان نیز وعده داده‌شده بود

تقویت گردشگری نسخه شفابخش اقتصاد سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: استاندار سیستان و بلوچستان در دی‌ماه سال ۹۴ گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده با میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان سال ۹۶ مقصد گردشگری کشور می‌شود.

علی اوسط هاشمی اظهار داشت: به‌منظور بیان قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی و تمدنی سیستان و بلوچستان سال ۹۶ سیستان و بلوچستان  را به‌عنوان مقصد گردشگری کشور معرفی می‌کنیم.

نزدیک به دو سال از آن وعده شوق‌آفرین استاندار سیستان و بلوچستان می‌گذرد، اما تغییری درروند بازسازی سازه‌های مهم و باستانی منطقه سیستان هنوز صورت نگرفته است، ازاین‌رو با توجه به وضعیت اقتصادی و امتیازات جذب گردشگر جهت بالا بردن درآمد خانواده‌های سیستان و بلوچستانی به نظر می‌رسد که یکی از راه‌های جلوگیری از روند رو به رشد مهاجرت در استان جذب گردشگر باشد.

چشم‌اندازهای فوق‌العاده

گردشگری، شاید در نگاه عده‌ای سیستان و بلوچستان سرزمینی خشن و فاقد جذابیت‌های دیدنی متصور شود اما این استان چشم‌اندازهای فوق‌العاده بدیع و کم‌نظیر دارد که به سبب بکر و دست‌نخورده ماندن فرصت خوبی برای تمام گردشگران به‌ویژه جستجوگران سرزمین‌های ناشناخته، فراهم آورده است.

سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارد اما رونق گردشگری و صنایع‌دستی آن می‌تواند به اشتغال جوانان تأثیر گذاشته و معیشت مردم را ارتقا دهدمناظر زیبای حوزه آبریز هامون و هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان، ارتفاعات تفتان چهارمین قله بلند ایران در مرکز استان و رودخانه‌های پرآب، باغات موز، انبه، چیکو، گواوا و سایر میوه‌های استوایی، شالیزار، نخیلات خرما و سواحل کنارک و چابهار در کنار صنایع‌دستی و صیادی در جنوب این خطه از میهن اسلامی همچون فیلمی زیبا روبروی چشم بیننده رژه می‌رود.

مطابق آمار حدود ۱۰ هزار اثر تاریخی، باستانی و طبیعی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که تاکنون بیش از سه هزار اثر آن ثبت و یک هزار و ۶۵۰ مورد در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

از طرفی طبیعت چهارفصل سیستان و بلوچستان در شمال تولیداتی همچون غله، انگور، هندوانه، خربزه و علوفه در مناطق مرکزی زردآلو، آلو، انار و انگور منحصربه‌فرد و در جنوب میوه‌های استوایی و گرمسیری به‌ویژه موز، انبه، گواوا، چیکو، برنج، سبزی و صیفی‌جات را مازاد بر نیاز استان تولید می‌کند...

واقعیت آشکار

در این رابطه حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به  انتخاب سیستان و بلوچستان به‌عنوان مقصد گردشگری ابراز می‌کند: اگرچه بعید می‌رسد با توجه به نبود حداقل‌ترین زیرساخت‌های این مهم در استان بتوان این وعده‌ها را عملیاتی کرد اما امیدوارم این قول و آرزو رنگ واقعیت به خود بگیرد.

وی در این رابطه اظهار می‌کند: زیرساخت، راه‌های مواصلاتی، امکانات رفاهی و گردشگری در استان سیستان و بلوچستان بسیار پایین است و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید برای تحقق وعده‌های خود مبنی بااینکه قصد دارد سیستان و بلوچستان را در سال ۹۶ مقصد گردشگری کشور کند، برنامه‌های عملیاتی ارائه دهد.

وی یادآور می‌شود: تاکنون تقریباً هیچ‌یک از وعده‌ها در خصوص  سیستان و بلوچستان عملیاتی نشده یا سرعت اقدامات به‌قدری پایین بوده که مردم نخواستند متوجه تغییر و تأثیرات آن شوند.

شهریاری با تأکید بر اینکه رونق گردشگری استان سیستان و بلوچستان تأثیر شگرفی بر زندگی و معیشت مردم منطقه خواهد داشت، گفت: این استان بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارد اما رونق گردشگری و صنایع‌دستی آن می‌تواند به اشتغال جوانان تأثیر گذاشته و معیشت مردم را ارتقا دهد و به طرحتم می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر دولت بتواند به نحوه هزینه کرد پول‌ها و سرمایه‌های کشور مسیر درستی دهد می‌توان سیستان و بلوچستان را از تنگناهای اقتصادی نجات داده و وعده‌ها را به سرانجام برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.