چند سالی است، بیش از پیش، نسبت به برگزاری آیین گرامیداشت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) در روز هفتم صفر از سوی برخی علما و مراجع تقلید تأکید می‌شود، هر چند در سیره برخی علما در گذشته نیز این امر وجود دارد.

قدس آنلاین- چند سالی است، بیش از پیش، نسبت به برگزاری آیین گرامیداشت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) در روز هفتم صفر از سوی برخی علما و مراجع تقلید تأکید می‌شود، هر چند در سیره برخی علما در گذشته نیز این امر وجود دارد.

با این حال و از آنجا که در تقویم سال‌های گذشته، این روز به عنوان سالروز ولادت امام کاظم(علیه‌السلام) قید شده بود، از این رو برای بسیاری از مردم و محبان اهل بیت(علیهم‌السلام) این شبهه پدید می‌آمد که بالاخره در چنین روزی باید روضه امام مجتبی(علیه‌السلام) را برگزار کرد یا آیین گرامیداشت سالروز میلاد امام هفتم(علیه‌السلام) را؟

البته ذکر این نکته لازم است که در حوزه نجف با سابقه هزار ساله رسم دیرینه علما و حتی مردم عراق این بوده که هفتم صفر را سالروز شهادت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) می‌دانسته و می‌دانند.

البته در اصل اینکه شهادت سبط اکبر نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) در ماه صفر رخ داده، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد؛ بلکه در روز شهادت اختلاف است و سه نظر و قول مطرح است؛

شیخ کلینی قائل به این بوده که روز آخر ماه صفر، سالروز شهادت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) است و بزرگان دیگری چون شیخ مفید و شیخ طوسی نیز روز ۲۸ صفر را محتمل‌تر دانسته‌اند، هر چند این دو بزرگوار بخصوص شیخ مفید در یکی از آثار معتبرش تنها به ذکر این نکته بسنده کرده که فرزند ارشد امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در ماه صفر بر اثر زهر جفا به شهادت رسیده‌اند.

قول سوم که از منظر علما قول مشهور و معتبرتر به شمار می‌رود، ناظر به این است که هفتم ماه صفر سالروز شهادت این امام هُمام است.

گذشته از بحث اقوال که مجال آن در این نوشتار نیست، اساساً سیره و نوع رفتار علما و بزرگان شیعه از دیرباز تاکنون بیشتر به بزرگداشت هفتم صفر به عنوان سالروز شهادت امام مجتبی(علیه‌السلام) معطوف بوده است، ضمن آنکه باید دانست پس از ورود مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری به قم و تأسیس حوزه علمیه در این شهر، ایشان دستور به تعطیلی بازار و مدارس علمیه و اقامه عزا در روز هفتم صفر کردند و پس از این بزرگوار نیز سیره و سنت بزرگانی چون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی به تبعیت از ایشان، همین بوده است.

در حال حاضر نیز برخی مراجع عظام تقلید همچون وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، سیستانی و مکارم شیرازی بر همین نظر تأکید دارند و خواستار پرشور برگزار شدن حرکت دسته‌های عزاداری در روز هفتم صفر به عنوان سالروز شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) هستند و از آن سو بر سالروز ولادت امام کاظم(علیه‌السلام) در روز ۱۴ ذی الحجه اصرار دارند که البته در تقویم‌های جدید نیز این دو مناسبت با همین کیفیت قید شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.