وحید جلیلی در نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار گفت: جشنواره عمار، جشنواره بخواه و ببین و و امر به معروف است و دعوت به دیدن و شنیدن دارد و به همین واسطه سازمان تماشای انقلاب اسلامی را تقویت می‌کند.

جلیلی: جشنواره عمار تلاش برای رسیدن به عدالت رسانه‌ای و رساندن فیلم‌ها به بخشهای محروم کشور است

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار عصر امروز در حسینه هنر برگزار شد.در این نشست خبری وحید جلیلی سخنرانی کرد و و در ابتدای سخنان خود مروری بر آنچه که در جشنواره عمار گذاشته است پرداخت و گفت: محل‌های اکران مختلفی برای فیلم‌های جشنواره وجوددارد این محل‌ها شامل دانشگاه، مدرسه، هیئت، حسینیه، نماز جمعه، محل کار پارکها و... است. اکنون ۵ هزار گزارش مصور از اکران در مناطق مختلف کشور در سایت عمارفیلم وجود دارد که قابلیت بازدید برای عموم را دارد.

وی سپس تصاویری از اکرانهای مختلف فیلم‌های جشنواره عمار در اقصی نقاط کشور را نشان داد و ادامه داد: در کشورهای اسلامی وضعیت به اینگونه است که ۸۰ دصد مردم مومن و متعهد هستند و ۲۰ درصد بقیه سکولار می‌باشند. این موضوع در حالی است که در حوزه هنر و رسانه برعکس است. بنابر این جنس جریانهای هنری و رسانه‌ای تناسبی با سبک زندگی آن جوامع ندارد ما امیدواریم که الگوی جشنواره عمار در کشورهای مختلف اسلامی تکرار شود و به پختگی برسد تامحور جریان‌سازی را فعال کنیم.

وی اکرانهای بین‌المللی این جشنواره اشاره کرد و گفت: در شهر غزه اسرار دارد که حضور جدی داشته باشیم ما مشکل جدی در اکران فیلمهای ایراین در سطح بین‌المللی داریم و بسیاری از فیلمهای ما به مخاطبان حقیقی آن نمی‌رسد و مشخص نیست که در این میان چه کسی مسئول است. جشنواره عمار تلاشی برای رسیدن به عدالت رسانه‌ای و رساندن فیلم‌ها به بخشهای محروم کشور را دارد. علاوه بر این دقت کنید که واژه اکران کننده کلید واژه جدیدی است که به برکت جشنواره عمار در سینمای ما شکل گرفت اکران کنندگان ما کارگردان سینما نمی‌باشند و از همه اقشار مختلف در بین این اکران کننده‌ها وجود دارد.

وی به صحبت‌هایی یکی از مدیران سینمایی اشاره کرد و گفت: یکی از مدیران سینمایی شعار «فیلم خوب، اکران خوب» راه مطرح نمودند که البته برای دستگاه تحت هدایت ایشان شعار خوبی بود. اما به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم در جامعه ۸۰ میلیونی ایران سینمایی خوبی مانند کوروش و فرهنگ داشته باشیم شاید عمر بسیاری از مردم به دیدن فیلم‌ها قد ندهد ما این محدودیت را برداشته‌ایم و سعی می‌کنیم با تمام امکانات فیلمها را به صورت مردمی اکران کنیم. یکی دیگر از جنبه‌های مردمی بودن عمار این است که افرادی که فیلم را می‌بییند تلاش می‌کنند این جریان را تقویت کنند. و با دادن هدیه به فیلمسازان حمایت مادی و معنوی خود را نشان دهند علاوه بر این افتخارات متعددی در اکران و توزیع فیلم‌ها توسط اکران کننده‌ها زده می‌شود.

 جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه بیسیاری از فیلمهایی که در جشنواره دیگر دیده نمی‌شوند، در جشنواره عمار ضریب می‌گیرند همیشه این مشکل وجود داشته است که بسیاری از فیلم‌ها علی‌رغم کیفیت خوب در جشنواره‌های دیگر دیده نمی‌شدند. سیر رشد آثار در جشنواره عمار نشان می‌دهد که اگر بخواهیم جریان فیلمسازی در کشور رشد پیدا کند باید در معرض نقد و بررسی قرار گیرد و به همین واسطه جشنواره عمار توانسته است یک خلاء‌را در بدنه سینمای ایران پر کند. باید توجه داشت که عمار یک جریان سینمایی صرف نیست و جریان فرهنگی - تربیتی نیز می‌باشد. می‌بینیم که در خلال جشنواره اقداماتی صورت می‌گیرد که بسیار قابل توجه است و از جمله آن می‌توان به تقدیر از خانواده شهدا، برگزرای نمایشگاه‌های مختلف و... اشاره نمود این موضوعات برکات جانبی جشنواره عمار است. جشنواره عمار جشنواره بخواه و ببین و امر به معروف است و دعوت به دیدن و شنیدن دارد که به همین واسطه سازمان تماشای انقلاب اسلامی را تقویت می‌کند. برای مثال می‌بینید که در نماز جمعه‌ها نیز اکران فیلم داریم این موضوع تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «نماز جمعه باید قلب یک شهر باشد» را تحقق می‌بخشد. تلاش می‌کنیم به کمک محصولات فرهنگی که با مبانی دینی ساخته شده است، جریان فرهنگی کشور را ارتقاء بدهیم.

جلیلی به صرفه‌جویی در بودجه کشور به کمک اکرانهای مردمی اشاره کرد و گفت: برای مثال اگر بخواهیم یک شبکه اکران گسترده اینچینی در یک دستگاه دولتی کشور فعال کنیم شاید دهها میلیارد پول خرج بشود اما در اینجا مردم با امکانات خودشان کار می‌کنند علاوه بر این اتفاق مهم دیگر این است که فیلمساز در کنار مردم این فیلم را می‌بیند و البته تلاش می‌کنیم این موضوع را بیش از پیش گسترش بدهیم. یکی از توفیقات ما در این راه این است که در جشنواره عمار خانواده شهدا را تکریم می‌کنیم برای مثال در اکرانهایی که در سینما فلسطین تهران انجام می‌شود هیچ مدیری و یا مسئول و مقام دولتی اجازه نشستن در دو ردیفل اول را ندارد و از آنان می‌خواهیم که در ردیفهای پشتی بنشینند ردیفهای اول جایگاه خانواده شهدا است. به همین واسطه تلاش می‌کنیم تا جنبه ارزشی مردمی اکرانها حفظ بشود و از همه اکران کنندگان تقاضا داریم تا این اصول را مراعات کنند. در هفت، هشت سال گذشته تعدادی از اکران کنندگان ما خودشان دوربین به دست گرفتند و کارهای مستند ساختند. این فیلم‌ها در بخش «فیلم ما» در جشنواره حضور پیدا خواهد کرد در این بخش فیلمساز و سوژه بسیار به هم نزدیک شده و فیلمسازان از مرحله آماتوری تا مرحله حرفه‌ای شدن پیش می‌روند. باید توجه داشت که گام اول جشنواره عمار پیوست اجتماعی بوده و گام دوم آن پیوست اقتصادی. ما تلاش کردیم تا به چرخه خودگردان در این حوزه برسیم و به همین دلیل اکرانهای بلیتی را فعال کرده‌ایم.

وحید جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر هماهنگی با صدا و سیما برای برنامه‌سازی برای این برنامه گفت: ۵۰ درصد این موضوع از طرف ما حل شده است اما صدا و سیما نیز باید حلقه بسته تهیه‌کنندگی داخل خود را بشکند و به ظرفیت نیروهای انقلاب توجه بیشتری داشته باشد. نمونه این موضوع برنامه «همبازی» است که از شبکه نیسم پخش شد.

جلیلی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک وزارت ارشاد برای برگزاری جشنواره عمار گفت:‌در ابتدا باید از وزارت ارشاد تشکر کنم که دو دستگاه سینمای سیار به ما دادند البته ما قابلیت این را داریم که تا ۱۰ سینما سیار را تهیه کنیم. البته کم توجهی نسبت به این جشنواره وجود دارد و آن ناشی از رکود و کمبود بودجه‌ای است که در کل کشور وجود دارد باید تخصیص جدی‌تری و دقت بیشتری نسبت به جشنواره عمار وجود داشته باشد چرا که برای مثال در فلان جشنواره چند روزه رقمهای ۱۰، ۲۰ میلیاردی وارد می‌شود باید عدالت رسانه‌ای جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.