قوچان- کودکان قوچانی سالیان زیادی است که حسرت داشتن شهربازی و فضایی تفریحی و مناسب را بر دل دارند و منتظر ورود و اقدامی عاجل از سوی دستگاه‌های متولی هستند.

کودکان قوچانی در حسرت یک شهربازی مجهز

قدس آنلاین- مهدی رحمانی مطلق: داشتن روحیه نشاط و شادابی در شهر باعث رشد و شکوفایی هر جامعه خواهد شد و بی‌توجهی به امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی معضلاتی همچون بیکاری، اعتیاد و مهاجرت را فراهم خواهد کرد.

مراکز تفریحی و شهربازی‌ها معمولاً یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و مناطق گردشگری هر شهر محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد روحیه مضاعف در جامعه می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار، کمک شایانی به مدیریت شهری نماید.

شاید وجود شهربازی تنها برای کودکان باشد ولی، شورونشاطی که همین آینده‌سازان از این فضاها می‌گیرند به بزرگ‌سالان و درنهایت به جامعه منتقل خواهد شد و سالیانی است که حسرت داشتن شهربازی مجهز و فضایی تفریحی مناسب در شهرستان قوچان بر دل کودکان این شهر مانده است.

پارک ملت قوچان با مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربع در انتهای بلوار مصلا واقع‌شده و به‌عنوان تنها پارک جنگلی است که دارای شهربازی است که گویا مدت‌ها است پیر و فرتوت شده و در خواب زمستانی به سر می‌برد.

وسیله‌های بازی این شهربازی اغلب ساکن و بی‌حرکت است، چرخ فلکی بزرگ که زنگ‌زده و شبیه کارگاه ضایعاتی شده، استخر توپی با حوض خالی و نقاشی‌های دیواری رنگ و رو رفته، کشتی بزرگی که گویا سوختش تمام‌شده و به‌گل‌نشسته و علف‌های هرزی که در محوطه این بازی‌ها رشد کرده و عمری سالانه به خود گرفته است.

یکی از شهروندان قوچانی می‌گوید: این شهربازی بیش از یک دهه است که تعطیل‌شده و کسی هم سراغی از آن نمی‌گیرد، تنها کارگران فضای سبز پارک هستند که در ساعات اداری نگاهی به این پارک می‌اندازند.

شهروندی دیگر دراین‌باره می‌گوید: بازی کردن در شهربازی برای بچه‌های ما یک آرزو شده و مجبوریم برای چند ساعت بازی و تفریح و تخلیه روحی کودکان خود به مشهد و شهرستان‌های اطراف سفر کنیم و پولی که می‌تواند به اقتصاد شهرمان کمک کند را در دیگر شهرها خرج کنیم.

یکی دیگر از ورزشکاران نیز می‌گوید: هوای قوچان در شش ماه از سال سرد است و علاوه بر یک شهربازی روباز و استاندارد، به مکانی سرپوشیده با امکانات تفریحی، ورزشی برای نوجوانان و جوانان نیاز دارد.

داستان شهربازی قوچان که از تعطیلی آن حدود ۱۵ سالی است می‌گذرد فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است.

این شهربازی که در مجاورت پارک جنگلی ملت واقع‌شده از سوی شهرداری طبق قراردادی به بخش خصوصی واگذار شد اما به علت ضعف مدیریتی در مدت‌زمانی کوتاهی چراغ‌های آن خاموش شد.

اما در آخرین سال فعالیت شورای چهارم و پس از انتقادهای شهروندان در فضای مجازی، شهرداری دیوارهای این شهربازی را برداشته و شورا نیز مصوبه‌ای به تصویب رساند که زمین و محوطه تنها شهربازی قوچان را با همکاری هیئت ورزش‌های همگانی به زمین پینت بال، اسکیت، بدمینتون و دیواره سنگ‌نوردی تبدیل نماید.

سخنگوی شورای چهارم نیز در همان بازه زمانی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها، مدعی آمادگی و حمایت از بخش خصوصی در زمینه توسعه فضاهای سرپوشیده تفریحی شد و دلیل تعطیلی چندین ساله این شهربازی را عدم وجود بودجه اختصاصی در شهرداری و نیز شرایط جوی و نداشتن صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاران اعلام کرده بود.

اگر نیم‌نگاهی به پارکهای این شهر بیاندازیم خواهیم دید که متأسفانه پارک نشاط با وسعتی حدود ۶۹ هکتار که چند سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، هیچ وسیله بازی ندارد و سه پارک شهید فهمیده، ملت و باغ ملی نیز دارای حداقل وسایل بازی است که جوابگوی کودکان قوچانی نیست.

آنچه برای شهروندان قوچانی به‌خوبی مشهود و قابل احساس است خلأ داشتن یک فضایی شاد و مفرح برای سرگرمی، تفریح و هیجان در داخل شهر است. شهری که مردم آن حضور در خیابان‌ها و پارکها را در روزها و شب‌های تابستانی به ماندن در خانه ترجیح می‌دهند، اما فضایی سالم و مفرح برای سرگرمی و نشاط کودکان و جوانان خود نمی‌یابند.

بدون شک داشتن یک شهربازی استاندارد با امکانات تفریحی، ورزشی مطالبه به‌حق کودکان و خانواده‌های قوچانی است که سالیان سال است مغفول مانده و نیاز به ورود و اقدامی عاجل توسط دستگاه‌های متولی جهت رفع این معضل و کمبود در سطح شهرستان قوچان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.