دادستان کل کشور سازمان پزشکی قانونی را مکمل بسیار مهم و تاثیر گذار دستگاه قضایی در تحقق عدالت و پیشبرد امور در دستگاه قضایی توصیف کرد. 

پزشکی قانونی مکمل دستگاه قضایی در تحقق عدالت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور،حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور پیش از ظهر امروز در مراسم پایانی ششمین همایش طب و قضا در قم وظایف و کار پزشکی قانونی را  بسیار سخت و مهم  دانست و با اشاره به روایتی از امام علی( ع )گفت :امیر المومنین ( ع) داشتن تقوای الهی را از ضروری ترین ویژگی ها و صلاحیت های پزشکی می داند چرا که پزشک با جان افراد سرو کار دارد و لحظه ای غفلت ممکن است موجب ازبین رفتن جان بیمار  شود و در عین حال لزوم حفط اسرار بیمار نزد پزشک  کار را سخت و سنگین می کند.

وی افزود: حفظ آبرو و شرف بیماران در کنار توجه به سلامت جسم او بسیار مهم است.

منتظری با تاکید بر ضرورت رعایت کردن نکات اخلاقی در کار پزشکی  گفت: پزشکانی داریم که اگر قرار به لمس کردن بیمار برای تشخیص است چشمان خود را می بندندو یا اگر با دیدن واز طریق چشم بیماری فرد  را تشخیص دهند دست به بیمار نمی زنند که همه  اینها ناشی از همان اخلاق و تقوایی است که حضرت علی (ع) بر آن تاکید دارند.

وی گفت: اگر وزارت بهداشت بتواند پزشک زن به اندازه کافی تربیت کند خیلی خوب است و در شرایط کمبود پزشک زن و  به صورت اضطرار مراجعه بیمار زن به پزشک مرد یا بالعکس  ایرادی ندارد اما در این شرایط است که باید تقوای الهی و اخلاق رعایت شود.

دادستان کل کشور تاکید کرد: وجود برخی پرونده ها که البته دون شان جامعه پزشکی است  گاهی در اثر عدم رعایت همین تقوا و اخلاق الهی در انجام درست وظایف است.

منتظری در ادامه به رابطه بیمار و پزشک بر اساس دلسوزی و مودت تاکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه ها برای معالجه بیمار ، داشتن رابطه عاطفی و مناسب بین پزشک با بیمار  است.

وی بکارگیری تمام توان و تلاش پزشکان برای معالجه بیماران را ضرورت دیگر در روند درمانی دانست و تصریح کرد: یک پزشک وقتی به دنبال درمان بیمارش باشد باید تمام توان و علم خود را بکار گیرد و در این راه از هیچ تلاشی و هیچ مشورتی نباید دریغ کند.

دادستان کل کشور اطلاق مفهوم طبیب را نشانگر روح و ذات اصلی این حرفه در دور کردن بیماری ها از مردم و بیماران دانست و تاکید کرد: منشا اصلی بیماری ها خداوند متعال است. مگر خداوند نمی توانست انسان را بدون ابتلا به هر نوع بیماری بیافریند. اما در مقابل ، درمان و دوا نیز از خدای متعال است. حال سوال این است که وقتی بیماری از خدا و درمان هم از خداست پس چه نیازی به معالج و طبیب است، پاسخ  این است که طبیب برای پاکسازی کردن جسم و روح بندگان است.

دادستان کل کشور خمیرمایه و عنصر اصلی طبابت را بر اساس روایات ،تانی در امور و دقت و تمرکز پزشک بر روی بیماری، همراه با مهر و محبت دانست و افزود: بعضی افراد و حتی بیمارانی  را دیده ایم که تصور می کنند اگر پزشک  ده قلم دارو نوشت پزشک خوبی است اما اگر یک قلم دارو نوشت تصور این است که پزشک خوبی نیست. 

دادستان کل کشور با اشاره به پیشرفت های علم پزشکی افزود: قطعا تلاش برای افزایش دانش پزشکی در کشور باید همچنان ادامه پیدا کند و البته اتکای بیش از حد به دستگاه ها و آزمایشات بدون تکیه بر تجربه پزشکی چندان مناسب به نظر نمی رسد.

دادستان کل کشور بررسی چالش های میان امور پزشکی و مراجع قضایی را نیازمند استمرار دانست و افزود: باید مباحث مورد نیاز بین پزشکان محترم و قضات عزیز به صورت مستمر دنبال شود.

وی یکی از مهمترین مکمل های امر قصاوت را نظریه پزشکی دانست و گفت: قاضی بدون نظریه پزشک در پرونده هایی که مرتبط باشد نمی تواتد حکم بدهد.
این مقام قضایی جایگاه سازمان پزشکی قانونی در امر قضاوت و تحقق عدالت  را بسیار مهم توصیف کرد و افزود:

مسائل پزشکی، امری و دستوری نیست و حاصل دقت نظر و کشف دقیق است. همانگونه که قاضی را نمی توان ملزم کرد که حکم خاصی بدهد و باید از مجموعه قراین و شواهد و دلایل رای صادر کند.

وی تاکید کرد: شنیده ام که گاهی می گویند بین قانون و فقه تعارض وجود دارد که با توجه به ترکیب شورای نگهبان و دقت و مو شکافی آنان به ویژه فقهای شورای نگهبان این موضوع  پذیرفتنی نیست.

منتظری تاکید کرد: البته عدم شفافیت در برخی قوانین دارای صبغه حقوقی، وجود دارد و در بخش اجرا نیز ممکن است مشکلاتی پیش بیاید اما این مشکلات باید با گفتگو و در جلسات مشترک میان پزشکان و دستگاه قضایی حل و فصل شود.

دادستان کل کشور در ادامه خواستار ایجاد گروه و کمیته ای متشکل از پزشکان و صاحب نظران فقهی آشنا به امور و وظایف پزشکی قانونی به منظور توجه بیشتر به مبانی فقهی در امور پزشکی قانونی شد و گفت : ملاک اصلی در وظایف سازمان پزشکی قانونی قانون و در نهایت رجوع به ولی فقیه در جامعه اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.