آشنا سازی کودکان با مسائل جنسی وخطرات واحتمالات و پیشامدها از ضرورتهای فرهنگی است که لازم است توسط والدین با بیان ونحوه درست به آنها گفته شود. این موضوع بیاد از طریق مشاورین خبره به دانش آموزان وکودکان آموخته شود چرا که عدم انتقال درست آن به کودکان ونوجوانان می تواند جنبه بدآموزی داشته و منجر به تحریک آنها شود بنابراین این موارد باید به اقتضای سنی و شناخت آنها از اندامهای جنسی صورت بگیرد مثلا به کودکان آموزش داده شود که برخی از نقاط بدن خصوصی است وکسی حق دست زدن ومشاهده آنها را ندارد.

فروپاشی ارزش های معنوی  وفقدان برنامه های مدیریتی از عوامل ارتکاب جرایم جنسی در جامعه است

قدس آنلاین- دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی با بیان عوامل مختلف در بروز رفتارهای خشونت آمیز جنسی در جامعه به قدس آنلاین گفت: آنچه امروز جامعه در قالب قربانی شدن کودکان بی گناه در آسیبهای جنسی مشاهده می کند بیانگر فروپاشی ارزش های دینی ومعنوی در جامعه وضعف و فقدان برنامه های مدیریت غریزه جنسی در جامعه است. هر چند عوامل متعددی براین موضوع تاثیر گذارند اما نمی توان منکر نقش مواد مخدر صنعتی که یکی از عوامل اصلی و تشدید کننده آسیبها است بود. دربسیاری از تجاوزها رد پای مواد مخدر صنعتی به خوبی دیده می شود. وی افزود: در این زمینه  عدم حمایت از زنان سرپرست خانوار و بی پناه رها کردن زنان مطلقه و دلایلی که منجر به برقراری ارتباط با مرد دیگری می شود همه همه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در خصوص چرایی افزایش آمار معضلات اجتماعی در جامعه خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است آسیبهای اجتماعی در زمینه تجاوزات جنسی  افزایش چشمگیری نداشته بلکه افزایش شبکه های اجتماعی منجر به اطلاع رسانی آنها و تکرار آن در میان مردم شده در حالی که با توجه به آمارها جوامع اروپایی به نسبت ما با آمارهای وحشتناک تجاوز جنسی در کودکان ونوجوانان رو به روهستند. هر چند آمارتجاوز جنسی درایران به نسبت سایر کشورهای اروپایی رقم ناچیزی است اما این تعداد نیز به خودی خود برای جامعه ما زشت وموهن است، چرا که جامعه ما براساس آموزه های اسلامی مدیریت می شود از این رو انتظار می رود تعدادآسیبهای اجتماعی ومواردی ازاین دست در کمترین خود اتفاق بیفتد.

 ابهری با اشاره به آسیب های وارده بر کودکان آسیب دیده وخانواده های آنها بیان داشت: متاسفانه عوارض آسیب رسانی به کودکان آثار مضاعفی در جامعه دارد که مدتها می تواند زندگی کودک واطرافیان او را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند برخی از آسیبهای عنوان شده حقیقت نداشته و ناشی از جوسازی و شایعه پراکنی های فضای مجازی است اما موارد حقیقی و واقعی چنین اتفاقاتی می تواند  منجر به ایجاد اضطراب ودلهره اجتماعی شده وخانواده ها را دچار دلشوره کند. این  آسیب شناس اجتماعی درباره رسالت مطبوعات  درچنین حوادثی اظهار داشت: کالبد شکافی حوادث؛ اطلاع رسانی شفاف و جلوگیری از بزرگ نمایی حوادث از مهمترین وظایف رسانه در برخورد با چنین حوادثی است تا ضمن بررسی و موشکافی دقیق حوادث از ایجاد دلهره واضطراب در جامعه جلوگیری شود.

ابهری در پاسخ به اینکه بیشتر متجاوزان ماه های اخیر متاهل بوده و خود دارای فرزند بوده اند در پاسخ به چرایی این موضوع به قدس آنلاین گفت: مثلا در قضیه پارس آباد عامل جنایت متاهل است اما وی یک بیمار جنسی است. بیماریهای جنسی انواع مختلف دارد برخی دچار سادیسم جنسی هستند بنابراین این موضوع ربطی به تاهل یا عدم تاهل افراد ندارد. به نظر می رسد چنین افرادی نیازمند مراجعه به روانپزشکان بوده و باید تحت معاینه ودرمان قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه خانواده ها ومشاوران باید کودکان ونوجوانان را با خطرات جنسی آگاه کنند تصریح کرد: آشنا سازی کودکان با مسائل جنسی وخطرات، احتمالات و پیشامدهای آن  از ضرورتهای فرهنگی است که لازم است توسط والدین با بیان و نحوه درست به کودکان گفته شود. این موضوع باید از طریق مشاورین خبره به دانش آموزان وکودکان آموخته شود چرا که عدم انتقال درست آن به کودکان ونوجوانان می تواند جنبه بدآموزی داشته و منجر به تحریک آنها شود.

ابهری در پایان با تاکید بر نقش سازنده آموزش وپرورش وانتقاد از در دسترس نبودن مشاوران در نظام آموزشی و پرورشی کشور خاطر نشان کرد: بدیهی است آموزش و پرورش نقش مکمل خانواده ها را ایفا می کنند. متاسفانه کبود مشاور در مدارس مساله مهمی است که باید به صورت جدی مورد توجه مسئوولین قرار بگیرد. امروز به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت سرانه مشاوره وجود دارد که رقم مناسبی در برابر نیازهای دانش آموزان نیست. اعزام مشاورین کارآزموده روانشناسی به مدارس می تواند راهگشای تربیت جنسی براساس موازین دینی و فرهنگی ما باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.