۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 570922

گاهی شرایط شما ایجاب می‌کند معامله‌ای را بپذیرید که تا مدتی امکان تنظیم سند قطعی برای آن وجود ندارد، مانند منزل یا اتومبیلی که در رهن بانک یا شرکت لیزینگ است یا ملکی که هنوز سند مالکیت برای آن صادر نشده است.

گاهی شرایط شما ایجاب می‌کند معامله‌ای را بپذیرید که تا مدتی امکان تنظیم سند قطعی برای آن وجود ندارد، مانند منزل یا اتومبیلی که در رهن بانک یا شرکت لیزینگ است یا ملکی که هنوز سند مالکیت برای آن صادر نشده است. در این شرایط، شما برای حفظ حقوق خود باید دو کار انجام دهید؛ اول اینکه مبایعه‌نامه‌ای عادی (قولنامه) با مشورت یک وکیل دادگستری یا سردفتر اسناد رسمی یا کارشناس حقوقی تنظیم کنید به طوری که در آینده و در صورت وقوع هر نوع اختلاف، هیچ یک از بندهای مبایعه‌نامه باعث تضییع حق شما نگردد و دوم اینکه با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، نسبت به تنظیم وکالت بلاعزل - با قید اینکه موکل حق فروش ملک و هرگونه اقدام علیه منافع شما را از خود سلب نموده است – اقدام کنید و پس از آن نیز در اولین فرصتی که موانع قانونی تنظیم سند قطعی مرتفع شد، اقدام به انتقال قطعی مورد معامله به نام خود بنماید؛ البته گفتنی است با وجود این نیز در صورت فوت موکل و یا ابطال وکالت به دلیل جنون یا سایر موارد قانونی باز هم شما نیاز به امضای ورثه موکل خواهید داشت ولی در صورتی که مبایعه نامه صحیح و محکمه پسندی در اختیار داشته باشید مطمئن خواهید بود که در نهایت حق شما تضییع نخواهد شد و می‌توانید با مراجعه به دادگستری، حکم محکومیت ورثه به تنظیم سند قطعی را دریافت کنید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که همیشه در وکالت‌هایی که به دیگران می‌دهید مدت تعیین کنید. شما وقتی به دیگری وکالتی راجع به موضوعی می‌دهید اگر وکالت خود را مقید به زمان خاصی نکنید بر اساس اصول حقوقی، این وکالت مستمر به شمار می‌آید و تا زمان حیات شما معتبر خواهد بود و آن شخص در تمام طول زندگی شما، امکان استفاده از اختیاراتی را که به او داده‌اید خواهد داشت! در صورتی که معمولاً قصد شما از اعطای وکالت، انجام یک کار خاص در یک محدوده زمانی مشخص است؛ پس با تعیین مدت برای وکالت، اجازه ندهید شخصی تا مدت‌های طولانی، اختیار انجام برخی امور از طرف شما را داشته باشد. حتی در مورد اعطای وکالت به دوستان و نزدیکان نیز مدت تعیین کنید زیرا ممکن است شما در ۱۰ سال بعد علاقه‌ای به داشتن چنین رابطه حقوقی با آن شخص نداشته باشید. مزیت تعیین مدت این است که برای پایان دادن به رابطه حقوقی وکالت دیگر نیاز به مراجعه به دفترخانه و ابطال سند و انجام تشریفات ندارید.

* کارشناس ارشد حقوق

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.