قزوین- امروزه یکی از منابع مهم جذب گردشگر، استفاده و بهره‌برداری بهینه از آب‌های گرم و معدنی است.

چشمه‌های شفابخش قزوین نسخه درمان گردشگری

قدس آنلاین-گروه استان ها: تجربه کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن درزمینهٔ بهره‌برداری از آب‌های معدنی نشان داده است که اگر این منابع طبیعی با برنامه‌ریزی درست و به‌طور بهینه مورد بهره‌برداری قرار گیرند، علاوه بر ارزش‌های اقتصادی می‌توانند بخشی از هزینه درمان بیماران را نیز کاهش دهند.

چشمه‌های شفابخش

استان قزوین هم مانند بسیاری از استان‌های کشور،سرچشمه‌های آب‌معدنی و طبیعی متعددی دارد که از بین آن‌ها می‌توان مجتمع آب‌درمانی ارشیا واقع در آبگرم خرقان، چشمه‌های آب‌معدنی سلطان بلاغ، آب‌ترش و آب لرزان، آب گرم کش آباد، هفت‌چشمه زوارک، هفت‌چشمه آوج، کسن بقین، اسمبرد، آب گرم یله گنبد و .. . را برشمرد.

چشمه‌های آب‌معدنی در سطح استان قزوین امکانات بالقوه‌ای هستند که می‌تواند در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و توسعه منابع مختلف استان نقش اساسی داشته باشد، درحالی‌که راه‌های دسترسی به برخی از چشمه‌های آب گرم این استان از زیرساخت مناسبی برخوردار نبوده و همین امر باعث شده فقط افراد محلی به‌طور سنتی به این چشمه‌ها دسترسی داشته باشند .

سامان دادن به وضعیت چشمه‌های آب گرم استان و ساخت مراکز آب‌درمانی و رفاهی در جوار آن‌ها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی همتی مضاعف می‌طلبد.

چشمه « یله گنبد»

روستای یله گنبد در سمت راست مسیر جاده قزوین رشت قرارگرفته و به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهای استان قزوین از اعتبار بیشتری برخوردار است.

شهر آبگرم، که در مسیر قزوین به همدان واقع شده و چشمه آبگرم یله گنبد که در مسیر قزوین رشت واقع شده دارای ظرفیت گردشگری مهمی است که از آن غفلت شده است«یله گنبد» یکی از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومتری شمال این ده قرار دارد و راه دسترسی به آن سخت و کوهستانی است.

این چشمه در کف دره‌ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می‌کند و به رودخانه شاهرود می‌ریزد، از دل زمین بیرون می‌آید .

آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب‌های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گازکربنیک و گرمای آن، تسکین‌دهنده و ضد درد است.

متأسفانه آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی‌بهره است.

آب گرم «خرقان»

این چشمه در کیلومتر ۹۵ جاده قزوین - همدان قرار دارد . آب‌های معدنی خرقان، پس از مصرف به رودخانه « ابهررود» که از این منطقه عبور می‌کند، می‌ریزد.

آب این چشمه در درمان دردهای عصبی، سیاتیک و رماتیسم مؤثر است. در عفونت‌های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برونشیت مزمن به‌صورت استنشاق بخار و دوش بینی مؤثر است.

آب‌ترش و آب لرزان

در فاصله ۴۵کیلومتری جاده قزوین ـ رشت، دو چشمه بهنام‌های آب‌ترش و آب لرزان وجود دارد که به فاصله چند صد متری از یکدیگر قرار دارند این چشمه‌ها با خاصیت درمانی خود همواره موردتوجه مردم محلی منطقه بوده‌اند ولی به دلیل عدم دسترسی راحت با توجه به قابلیت‌های زیاد، این دو چشمه شناخته‌شده نیستند .

آب گرم ارشیا

چشمه‌های آب‌معدنی «ارشیا» در شهر آبگرم از مهم‌ترین آبگرم‌های معدنی استان قزوین است که قابلیت‌های درمانی دارد. این مجموعه دارای استخر آب گرم عمومی، سایت خصوصی و سفره‌خانه سنتی بوده و هرسال میزبان هزاران نفر از گردشگران کشور است. آب گرم معدنی ارشیا از نوع آهکی بوده و خاصیت درمانی آن برای بیماری‌های درد مفاصل، روماتیسم، سوءهاضمه، سنگ کلیه، اعصاب و اگزما مؤثر است.

ظرفیت‌هایی که مغفول مانده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در همین رابطه اظهار می‌کند: چشمه آبگرم شهر آبگرم، که در مسیر قزوین به همدان واقع‌شده و چشمه آبگرم یله گنبد که در مسیر قزوین رشت واقع‌شده دارای ظرفیت بزرگی است که از آن غافل شده‌ایم.

علی فرخزاد بابیان اینکه  این پتانسیل نقش بسیار تأثیرگذاری در کمک به تأمین معیشت و همچنین اقتصاد استان دارد بیان کرد: قزوین با برخورداری از ظرفیت‌های فراوان در بخش گردشگری می‌تواند در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: ظرفیت آبگرم‌های استان قزوین بااینکه غنی‌تر از آبگرم سرعین است مغفول مانده‌ و سرمایه‌گذاری لازم انجام نپذیرفته است.

وی بابیان اینکه محل استقرار این چشمه‌های آبگرم بسیار مناسب و در مسیر تردد مسافران است اظهار می‌کند: چشمه شهر آبگرم مسافران و گردشگران زیادی هم دارد که متأسفانه خدمات مطلوبی در آنجا ارائه نمی‌شود این در حالی است که می‌توان با احداث اقامتگاه‌های مناسب و بزرگ زمینه ارائه خدمات به گردشگران را فراهم کنیم.

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: کمیته پیگیری و توسعه آبگرم یله گنبد تشکیل‌شده و بخشداری مسئولیت بهره‌برداری و نظارت آبگرم یله گنبد تا تعیین سرمایه‌گذار توسط میراث فرهنگی و گردشگری با فراخوان عمومی را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.