تمایل رانندگان خودروهای گازسوز برای مصرف گاز طبیعی فشرده – سی. ان. جی - رو به کاهش است. موضوعی که به احتمال قوی کاهش مصرف این سوخت پاک و افزایش مصرف بنزین را به دنبال داشته است.

خودروهای گازسوز «وقت‌سوز» شده‌اند

قدس آنلاین- تمایل رانندگان خودروهای گازسوز برای مصرف گاز طبیعی فشرده – سی. ان. جی - رو به کاهش است. موضوعی که به احتمال قوی کاهش مصرف این سوخت پاک و افزایش مصرف بنزین را به دنبال داشته است. شاید به همین دلیل باشد که اخیراً شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار کاهش قیمت گاز سی. ان. جی شده تا مصرف کنندگان سوخت طبیعی افزایش یابند و از حجم مصرف بنزین در کشور کاسته شود.

البته در اینکه ایران گران‌ترین قیمت عرضه سی. ان. جی را در سطح جهان دارد، شکی نیست؛ یعنی طبق استانداردهای جهانی بهای گاز طبیعی فشرده باید ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت بنزین باشد، ولی میانگین قیمت آن در ایران ۴۲۰ تومان است که این رقم معادل ۴۲ درصد نرخ بنزین است که این خود ادعای یاد شده را اثبات می‌کند، اما قطعاً گرانی را نباید تنها عامل کاهش گرایش رانندگان به مصرف این سوخت تلقی کرد.

* مسئله قدیمی صف‌های طولانی

در واقع در بروز پدیده یاد شده، عوامل مختلفی مانند تعداد کم جایگاه‌های سوخت سی. ان. جی و پراکنش نامناسب آن‌ها در سطح شهرها، غیرفعال یا نیمه فعال شدن گاه و بی گاه پمپ‌های گاز، صف‌های طولانی نوبت گاز، خرابی تجهیزات و... دخیل هستند. عواملی که شاید تک تک آن‌ها به اندازه عامل گرانی در نارضایتی و کاهش تمایل رانندگان، بویژه تاکسیرانان در مصرف سی. ان. جی نقش داشته و باید برطرف شوند.

برای اثبات این موضوع و نشان دادن سطح رضایتمندی مردم در این حوزه و در ادامه سلسله گزارش‌های مردمی صفحه «زندگی» سری به چند جایگاه‌ سوخت گاز طبیعی فشرده در تهران و شهرهای اقماری آن زده‌ایم.

* جایگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل

ابتدا به تنها جایگاه سوخت شهرستان بومهن می‌روم. هنوز یکی دو ساعت تا اذان مغرب مانده است و قاعدتاً در این زمان باید چند خودرو در حال سوختگیری در این جایگاه باشند، اما غیر از تابلویی که روی آن نوشته به علت تعمیر تجهیزات، جایگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل است، هیچ خبری نیست. بنابراین از آنجا به فاز ۳ پردیس که تنها جایگاه گاز این شهرک ۶۰۰ هزار نفری را در خود جای داده است، می‌روم. پمپ‌های آنجا هم که به گفته یکی از ساکنان محل تا ظهر فعال بوده از کار افتاده است. حدود یک ساعت بعد

به جایگاه سوخت سرخه حصار واقع در شرق تهران می‌روم. ۵۰ – ۴۰ خودرو پشت سر هم ایستاده‌اند تا نوبتشان شود و بتوانند سوختگیری کنند.

* از راه دور می‌آیم

جوانی که پشت فرمان نیسان آبی رنگ نشسته و لهجه‌اش نشان می‌دهد از خطه سر سبز شمال است، می‌گوید: از روی ناچاری برای پر کردن مخزن گاز به اینجا آمده است.

او که خود را محمد معرفی می‌کند، می‌گوید: جدا از گران‌تر تمام شدن سوخت گاز در مقایسه با بنزین، استفاده از سوخت گاز وقتگیر هم هست. در واقع چون تعداد جایگاه‌های سی. ان. جی کم است و همین تعداد نیز خیلی وقت‌ها به دلیل نداشتن نیروی کار کافی نیمه فعال هستند در نتیجه نمی‌توانند پاسخگوی متقاضیان باشند و رانندگان مجبور می‌شوند گاهی بین نیم ساعت تا یک ساعت در صف بایستند و انتظار بکشند.

وی اگرچه مصرف سوخت سی. ان. جی را موجب کاهش آلودگی هوا می‌داند، اما می‌گوید: وقتی برخی از مسیرها با وجود تردد زیاد خودروها جایگاه سی‌ان‌جی ندارند و یا اگر دارند با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و آدم مجبور است مسیر و زمان زیادی را برای پرکردن مخزن گاز طی کند، مردم به ناچار تصمیم می‌گیرند عطایش را به لقایش ببخشند و از بنزین استفاده کنند.

* برای وقت مردم ارزش قائل نیستند

مرد میانسالی هم که به فاصله نیم متر از خودروی محمد ایستاده و با دستمال یزدی در حال تمیز کردن شیشه‌های تاکسی‌اش است، چندان از عملکرد جایگاه‌های سوخت گاز، راضی نیست. وی معتقد است که متولیان این جایگاه‌ها برای وقت مردم ارزش قائل نیستند و برای اینکه کارگر کمتری استخدام کنند، به عمد فقط نیمی از پمپ‌ها را برای سوختگیری خودروها فعال می‌کنند، ضمن اینکه برخی از آن‌ها به بهانه اینکه مشتری ندارند، همین تعداد را از نیمه شب به بعد غیرفعال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از متولیان یا صاحبان جایگاه‌های سوخت، حقوق قانونی کارگران را نمی‌دهند، می‌افزاید: به همین دلیل برخی از متصدیان پمپ‌های گاز به بهانه اینکه پول خرد ندارند، باقی مانده پول مشتریان را به عنوان انعام برای خود می‌گیرند.

* هوافروشی!

رضایی، یک راننده آژانس مسافرتی که ساکن منطقه ۲۲ تهران است، رضایت نسبی از خدمات دریافتی از جایگاه‌های سوخت گاز دارد و می‌گوید: عملکرد برخی از جایگاه‌های سوخت مثل آن‌هایی که در بزرگراه حکیم و نیایش واقع شده‌اند، مناسب است. در واقع در این جایگاه‌ها به محض افزایش مشتری، کارگران و پمپ‌ها هم اضافه و فعال می‌شوند و حداکثر ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا مخزن ماشین پر شود، اما هستند جایگاه‌هایی که علاوه بر اینکه وقت رانندگان را بیهوده تلف می‌کنند، به جای گاز طبیعی هوا به مشتریان می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مخازن گاز خودروها حداکثر ۱۴ متر مکعب است می‌افزاید: اما برخی از پمپ‌های گاز تا ۱۸ متر مکعب کنتور می‌اندازند، مثلاً یک بار در جاده قم این اتفاق برایم افتاد که پس از طی تنها ۱۵- ۱۰ کیلومتر متوجه شدم مخزن گازم خالی شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.