بجنورد- نخستین جشنواره زعفران(طلای سرخ) در شهرستان فاروج با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران کل و زعفران کاران در حالی برگزار شد که معاون استاندار خرید زعفران از سوی وزارت جهاد کشاورزی را به منظور حمایت بیشتر کشاورزان را نوید داد.

تولید زعفران در خراسان شمالی باید توسعه یابد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در این جشنواره با تاکید بر این که تولید زعفران در خراسان شمالی باید توسعه یابد، گفت:خراسان شمالی به دلایلی همچون شرایط اقلیمی خاستگاه رویش زعفران است لذا باید زمینه های توسعه و افزایش این محصول را در استان و برای بازارهای هدف فراهم آوریم.

محمود دلپسند درادامه سخنان خود خرید زعفران توسط وزارت جهاد کشاورزی را در حمایت بیشتر زعفران کاران نوید داد و افزود:خرید زعفران در ابتدا برای استان های خراسان رضوی و جنوبی بود که با پیگیری های انجام شده، خراسان شمالی نیز مشمول این خرید شد.

وی با بیان این که بخش خصوصی باید در حوزه زعفران سرمایه گذاری کند، اذعان داشت: بهره برداران نباید فقط منتظر سرمایه گذاری های دولت در این زمینه باشند.

دلپسند تصریح کرد: امیدواریم تشکل های غیر دولتی، تجار و بازرگانان با برنامه ریزی دقیق صندوق هایی را ایجاد کنند تا بتوانند به مباحث توسعه و سرمایه گذاری زعفران ورود جدی تری پیدا کنند.

وی با بیان این که باید سطح زیر کشت زعفران استان افزایش یابد، اظهار داشت:برای این افزایش می توان راهکارهایی همانند توسعه کاربرد زعفران در صنایع غذایی، افزایش استفاده از زعفران در حوزه درمان و پزشکی و خارج شدن از حالت سنتی در پیش گرفت.

وی تصریح کرد:۱۱۵ هزار هکتار از زمین های جهان زیر کشت زعفران است و این درحالیست که از این رقم ۱۰۳ هزار هکتار آن متعلق به کشور ایران بوده که ۹۰درصد سهم جهانی را شامل می شود.

دلپسند با بیان این که ۸۸ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، گفت:ایران به لحاظ سطح زیر کشت و تولید زعفران دارای رتبه نخست جهان است اما در بحث تجارت جهانی زعفران جایگاه هفدهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این نکته که گردش مالی زعفران ۸.۲ میلیارد دلار است که از این رقم سهم صادرات ایران ۲۸۶ میلیون دلار بوده که فقط ۳.۵ درصد تجارت جهانی را شامل می شود، افزود: عدم برند سازی، عدم برقراری کانال های ارتباطی درست در حوزه داخلی و بین المللی، عدم انطباق استانداردهای جهانی می تواند از اهم دلایل قرار گرفتن ایران در جایگاه هفدهم تجارت جهانی زعفران باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی اظهار داشت:یکهزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع استان به تولید زعفران اختصاص یافته است اما باید چالش های حوزه تولید زعفران را نیز جدی بگیریم.

دلپسند به بخشی از این چالش ها اشاره کرد و افزود: افزایش سطح زیر کشت زعفران بدون برنامه و افسار گسیخته یک نوع آفت محسوب می شود لذا باید در مناطق خاص و با ظرفیت های خاص موضوع تولید زعفران را توسعه دهیم زیرا توسعه زیاد موجب ضرررساندن به مقوله تولید زعفران خواهد شد.

وی ادامه داد: برای توسعه زعفران باید ایجاد بازار در تمامی کشورها را به عنوان یک هدف قلمداد کنیم و از سوی دیگر بحث قیمت زعفران نیز می تواند به عنوان یک چالش تعریف شود.

دلپسند خاطرنشان کرد: اگر به هر میزان زعفران گران شود، این یک آفت است چون موجب ترویج سطح زیر کشت و در نهایت آسیب طولانی مدت می شود بنابراین برای کاهش قیمت زعفران باید به افزایش تولید در واحد سطح توجه کنیم.

وی تصریح کرد:در بخش صنایع فرآوری زعفران از تولید کنندگان و سرمایه گذاران با تزریق اعتبارات فنی حمایت خواهیم کرد و هم چنین خواهان ورود صنایع جدید با برنامه ریزی های جدی تری هستیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.