یزد- کتابخانه مرکزی یزد ازبین ۳ دولت عبورکرد و سرانجام به مقصد نرسید و این کتابخانه مرتب از این اداره به آن اداره می چرخد و هر اداره ای بنا به دلایلی متولی ساخت آن می شود و بعد از مدتی آن را رها می کند و هم اکنون این بنا به سن ۲۰سالگی رسیده و هنور به تکمیل نهایی نرسیده و منتطر بودجه می باشد .

درباره مشکلات کتابخانه مرکزی یزد می توان کتاب نوشت

قدس آنلاین- گروه استانها - سمیه شرف دینی: طرح اولیه این کتابخانه در سال ۱۳۷۶ زیر نظر دفتر عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید و قرارداد اولیه اجرای این طرح فرهنگی در سال ۱۳۷۷ بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و پیمانکار منعقد شد.

 از سال ۱۳۸۰ این طرح برای اجرا به اداره کل مسکن و شهرسازی وقت واگذار شد و در این زمان این طرح کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در یک مقطع هفت ماهه در سال ۱۳۸۸، دستگاه اجرایی این طرح از اداره کل مسکن و شهرسازی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تغییر یافت ولی به دلیل عدم اقدام مؤثر، مجدداً تکمیل طرح به اداره کل مسکن و شهرسازی وقت محول شد و پس ازمدتی ساختمان کتابخانه با پیشرفت بالغ بر ۸۰ درصد به مالک زمین آن یعنی شهرداری یزد داده شده تا این کتابخانه از سوی شهرداری، تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

با این حال اگر ازدلایل تاخیردرساخت این طرح فرهنگی بگذریم، باز هم مهمترین سوال این است که آیا یک طرح فرهنگی که هنوز هم پس از ۲۰ سال نیمه‌ کاره و به بهره‌برداری نرسیده ، دیگر کارایی لازم را دارد ومناسب کتابخانه می باشد؟

شهرداری یزد متولی تکمیل کتابخانه مرکزی است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در این خصوص اظهارداشت: کتابخانه مرکزی یزد طرحی بود که از سال ۷۶ در استان کلنگ ‌زنی شد اما به دلیل مشکلات فنی و اعتباری تاکنون تکمیل نشده پس از اینکه مشکل فنی این کتابخانه رفع شد، به دلیل کمبود منابع مالی تکمیل این کتابخانه به شهرداری یزد واگذارشد و شهردار نیز چندی پیش از آماده بهره برداری بودن این کتابخانه خبر داد.

 رقیه دوست فاطمی‌ها افزود: ما در مرحله ساخت کتابخانه هیچ نقشی نداریم و تنها به عنوان دستگاه بهره‌بردار نهایی هستیم و در واقع پیمانکار پرووژه اداره راه‌ و شهرسازی و جدیداً هم شهرداری یزد بوده‌اند که پس از اتمام پروژه، کتابخانه را تحویل اداره فرهنگ و ارشاد می‌دهند و در نهایت نهاد کتابخانه‌ها به عنوان بهره‌بردار نهایی مدیریت پروژه را به عهده می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جدیداً نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام امادگی کرده با حل شدن برخی مشکلات کتابخانه نظیر مشکل معارضان زمین کتابخانه، پروژه را تحویل بگیرد و نسبت به تکمیل و تجهیز آن اقدام کند ونهاد کتابخانه‌ها از ابتدا در مراحل ساخت نقشی نداشته است.

 دوست فاطمی خاطر نشان ساخت: این کتابخانه در واقع بزرگترین کتابخانه استان است بر این اساس به تجهیزات بسیاری نیاز دارد ضمن اینکه هزینه‌های نگهداری آن نیز بالا می باشد و درحال حاضرشهرداری متولی تکمیل این نهاد فرهنگی بوده و پس از تکمیل باید آن را به نهاد کتابخانه ها ی استان تحویل بدهد و مدیریت ما از آن به بعد شروع می شود.

چندی پیش اختلاف بین مسئولین استان و میراث فرهنگی بوجود آمد بخاطر اینکه این کتابخانه در ۷طبقه طراحی شده و تهدید ی برای بافت تاریخی استان بود وپس از کش وقوسهای فراوان این طبقه تخریب شد تا کمی آتش اختلافها فروکش کند.
 از سوی دیگر قرار گرفتن این مرکز فرهنگی در دل بافت تاریخی می توانست رونق بخش بافت تاریخی استان باشد ولی متاسفانه با گذشت بیش از۲۰ سال از آغاز آن ساختمان به مرور زمان پیر شده و خیلی از کارایی خود را از دست داده است.

تکمیل نهایی طرح ۱۲میلیارد بودجه نیاز دارد

مسئول واحدعمرانی بافت تاریخی شهرداری یزد درخصوص آخرین وضعیت این کتابخانه در گفتگو با ما گفت: تکمیل کتابخانه مرکزی یزد در ۲ مرحله ساختمان و محوطه در دستور کار قرار دارد وساختمان کتابخانه با پیشرفت ۹۰ درصدی درحال تکمیل است و ۶۰ درصد از عملیات محوطه سازی نیز انجام شده است.
محمد حسین رمضانخانی اظهارداشت: از زمان تاسیس این کتابخانه در سال ۷۶که کلنگ آن به زمین زده شد تا الان بیش از ۲۰سال می گذرد و متاسفانه این طرح درطی این سالها بین چند اداره و سازمان دست به دست شده ودرنهایت شهرداری تکمیل آن را متقبل شد.

وی افزود: در زمان واگذاری پروژه به شهرداری در اوایل سال ۹۴  پروژه با دو میلیارد تومان بودجه به شهرداری واگذار شد و مصوب شد که شهرداری ۳۰۰میلیون تومان بودجه در اختیار پروژه قرار بدهد ولی شهرداری بیشتر از این مبالغ را صرف پروژه کرده است.

رمضانخانی تصریح کرد: بیست سال از این پروژه می گذرد و بسیاری ازکارکردهای این پروژه به مرور زمان تغییر کرده  و دیگر کارایی لازم را ندارد و این پروژه  در ابتدا در ۷طبقه طراحی شده  که به دلیل مخالفت میراث به ۵طبقه کاهش پیدا کرد و برای تکمیل نهایی این پروژه  بیش از ۱۲میلیارد تومان بودجه لازم است و برای تکمیل اولیه  آن بیش از ۴میلیارد بودجه نیاز می باشد و متاسفانه بودجه ای در بساط نیست تا این پروژه به تکمیل اولیه برسد و شهرداری در این بین از روی  اجبار قبول کرد این پروژه را به اتمام برساند.

مسئول واحدعمرانی بافت تاریخی شهرداری یزد تصریح کرد: با توجه به مشکل تاسیسات در زمان تحویل ساختمان کتابخانه به شهرداری، اقداماتی برای ساماندهی تاسیسات انجام شد و مشکل موجود برای تاسیسات برقی و مکانیکی برطرف شده است.

این مسئول گفت: ۲۰سال از زمان تاسیس این کتابخانه می گذرد و متاسفانه بیشتر قسمتهای کتابخانه کارایی لازم را ندارد و عده ای دراستان به دنبال آن هستند که این طرح به هرقیمتی شده به اتمام برسد، در حالی که این طرح با تغییر کاربری می توانست به یک مرکز فرهنگی یا موزه تبدیل شود چون کارایی بیشتری داشت.

با تمام آنچه گفته شد بیس از۲۰سال از احداث اولیه این کتا بخانه می گذرد  و تکمیل نهایی آن در گرو تامین بودجه می باشد ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.