وزیر پیشنهادی نیرو گفت: تدوین طرح آمایش سرزمین بر محور آب که نیازمند مفاهمه در سطح دولت و شورای عالی آب است، یکی از مهمترین اولویت های برنامه تدوین شده است.

تدوین طرح آمایش سرزمین بر محور آب؛ اولویت نخست وزارت نیرو

به گزارش قدس آنلاین، رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت ها در برنامه مطرح شده افزایش بهره وری منابع آب، جامع نگری در مدیریت منابع آب و مدیریت منابع آب در حوزه آبریز است گفت: نخستین اقدام برای تدوین برنامه مطرح شده برای وزارت نیرو، فهرستی از چالشها در بخش آب، برق و منابع تجدیدپذیر، منابع انسانی و مدیریت و جذب منابع مالی است. در مقابل نیز فهرستی از فرصت های موجود در بخش های مختلف این وزارتخانه و همچنین منابع انسانی وجوددارد که می توان گفت بنده نسبت به آن امیدوارم.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: همانطور که پدران و مادران ما توانستند در این اقلیم خشک با عرضه قنات به عنوان حالت تأمین پایدار آب در مناطق خشک از پس مشکلات موجود در زمینه تأمین منابع آب عبور کنند، ما نیز می توانیم وضعیت موجود را مدیریت کنیم. البته سطح بالای آگاهی و شناخت نمایندگان مردم نیز در این زمینه امیدبخش است.

وی با تأکید بر اینکه لفظ فاضلاب در حال حذف شدن از ادبیات رایج این صنعت در سطح بین‌الملل است، افزود: تدوین طرح آمایش سرزمین بر محور آب که نیازمند مفاهمه در سطح دولت و شورای عالی آب در قالب ساز و کاری قانونی است، یکی از مهمترین اولویت های برنامه تدوین شده است.

اردکانیان تدوین بانک اطلاعاتی جامع و دقیق و توزیع اطلاعات را به عنوان پیشتاز در بخش ساختاری آب کشور ضروری دانست و تصریح کرد: با تغییر اولویت ها، بخش قابل توجهی از راهکارها نیازمند اقدام عملیاتی در زمینه اجرا است. به این ترتیب سند جامع آب کشور باید هر چه سریعتر تدوین شده و به تصویب برسد و در ادامه،  احیاء و کاهش برداشت ۸ میلیارد مترمکعبی آب از منابع آبی را مدنظر داشته باشیم.  

اردکانیان با بیان اینکه سدهای در حال طراحی و در حال ساخت براساس توجیه اقتصادی وضعیت و تأثیرزیست محیطی، ارزیابی تکنولوژیکی بازنگری می شوند، ادامه داد: یکی دیگر از اولویت بندی های موجود در برنامه کاری وزارت نیرو در دولت دوازدهم، بررسی شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار است. از طرفی تأمین آب شرب به میزان ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب با اولویت ساخت ۵۵۰ مجتمع آبرسانی در دست بررسی است.

به گفته وی باید به پسابها به عنوان منبع جدیدی از آب نگاه کنیم. این در حالی است که زمین های کشاورزی سالهاست که در سطح بین‌المللی از طریق آب پایش شده فاضلاب آبیاری می شوند. از طرفی در ایران هم باید ظرفیت سازی های جدیدی برای تأمین آب از طریق منابع مختلف همانند آب شیرین کن ها انجام شود. البته اولویت با طرح تدوین جامع آب است تا بتوانیم طبق آن از آبهای ژرف و آب شیرین کن ها به عنوان منابع دیگری برای تأمین آب استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو تأکید کرد: در دوره مدیریت تقاضا نمی توان گفت که با انتقال آب از نقطه ای به نقطه ای دیگر، مشکلات در نقطه دوم را حل کرده ایم و یا برعکس با مخالفت انتقال آب توانسته ایم مشکلات موجود در نقطه نخست را اداره کنیم.

وی با اشاره به این که باید به مدیریت و کاهش تلفات آب در حوزه شرب و کشاورزی توجه ویژه شود، تصریح کرد: باید میزان آلایندگی منابع زیرزمینی آب را کاهش دهیم. این در حالی است که طی سالهای گذشته به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی غیراستاندارد ۱۱ درصد از منابع آب زیرزمینی کشور به دلیل نیتراته شدن از مدار استفاده خارج شدند.

اردکانیان با اشاره به اینکه در جریان دغدغه های نمایندگان ملت هستم ادامه داد: مناطق مرزی کشور باید آبادترین مناطق کشور باشند اگر همه مسائل را در همه جای کشور حل کنیم اما همچنان شاهد مشکلات آب و خاک در خوزستان باشیم، بدین معناست که ما همچنان نتوانسته  ایم در زمینه مدیریت وضع موجود موفق باشیم. این در حالی است که معتقدم ما توان حل مسئله را داریم بنابراین ساماندهی وضعیت کارون و وضعیت آب در منطقه خوزستان را جزء نخستین برنامه ها و بازدیدهای خود در صورت دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مردم را دارم.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: ۸۵ درصد از کل انتقادات وارد شده مربوط به بخش آب است، البته صنعت برق نیز زیربنای اصلی توسعه است. این در حالی است که ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران ۷۷ هزار مگاوات است که جایگاه ۱۴ در جهان و جایگاه نخست در منطقه را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به افزایش شدت مصرف و همچنین بالابودن میزان بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران و بخش بانکی کشور، این صنعت نیز نیازمند پشتیبانی ویژه و مدیریت است.

وی یادآور شد: در بخش سیاست های موجود برای تأمین انرژی از بخش انرژی های تجدیدپذیر مطابق برنامه ششم توسعه عمل می کنیم. به این ترتیب که طبق این برنامه باید ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید به این میزان اضافه می شده که ۴ هزار مگاوات آن در دولت دوازدهم اجرا می شود. با انجام این سیاست، شاهد ایجاد ۵۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم هستیم که عمده آن در بخش های خشک است که به دلیل نبود آب، امکان شکل گیری چنین صنعتی می تواند جایگزین مناسبی برای کشاورزی باشد.

به گفته اردکانیان در زمینه آب های مرزی و مشترک و تعیین حق آبه نیز اقداماتی مدنظر است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.