پیشروی‌های چشمگیر نیروهای عراقی در جریان عملیات آزادسازی غرب الانبار نویدبخش ظهور یک پیروزی بزرگ دیگر در جریان سلسله نبردهای نفس‌گیر و طاقت‌فرسا با تروریست‌های داعش است.

داعش در آستانه محو شدن از غرب عراق/توطئه‌چینی به سبک آمریکائیها

به گزارش قدس آنلاین،​ مدتی است که نیروهای عراقی اعم از ارتش، پلیس، حشد شعبی و همچنین نیروهای وابسته به دستگاه مبارزه با تروریسم، عملیات بزرگ آزادسازی محور غربی استان الانبار از لوث تروریست های تکفیری داعش را کلید زده اند. طبق اعلام رسانه های عراقی، دولت بغداد بامداد پنج شنبه گذشته عملیات نظامی برای آزادسازی شهرهای راوه و القائم در غرب عراق نزدیک به مرز سوریه از سیطره داعش را آغاز کرد. تلویزیون العربیه گزارش داد که این عملیات از سه محور آغاز شده است. در همین راستا نیروی هوایی عراق با توزیع هزاران برگه های هشدار بر فراز شهرهای «القائم» و «راوه» در غرب الانبار به تروریست های داعش هشدار داده اند که بهتر است در برابر نیروهای عراقی تسلیم شوند.

حشد شعبی: شهر القائم به زودی به آغوش عراق بازمی گردد و نیروهای حشد شعبی و امنیتی پیروز خواهند شددر همین ارتباط، پیشتر احمد الاسدی سخنگوی حشد شعبی عراق گفته بود: «شهر القائم به زودی به آغوش عراق بازمی گردد و نیروهای حشد شعبی و امنیتی پیروز خواهند شد. ارتش و پلیس و حشد شعبی شهر القائم را آزاد خواهند کرد. ای ملت عراق وعده و بشارت پیروزی به شما می دهیم». اظهارات احمد الأسدی، سخنگوی حشد شعبی درباره عملیات آزادسازی منطقه مرزی و استراتژیک القائم در حالی است که این گروه در جریان عملیات های آزادسازی دیگر محورهای استان الانبار نقش مهم و راهبردی ایفا کرده است. اکنون نیز حساب ویژه ای روی نیروهای حشد شعبی برای آزادسازی محور غربی الانبار باز شده است. 

نیروهای عراقی از زمان آغاز عملیات آزادسازی محور غربی استان الانبار تاکنون دستاوردهای بسیاری را خلق کرده اند. در همین ارتباط، «عماد الدلیمی فرماندار الرطبه در استان الانبار عراق اعلام کرد: «نیروهای لشگر اول ارتش عراق  حشد شعبی به همه اهداف مشخص شده در محور عکاشات-القائم در مرز با سوریه دست یافتند و این پس از پیشروی از الرطبه حاصل شد. نیروها پیشروی بزرگی به دست آوردند و هم اکنون منتظر هستند که به دیگر نیروها در محور راوه ملحق شوند تا به سوی القائم بروند و آن را از لوث داعش آزاد کنند. تعداد داعشی ها کم است و نقش نیروی هوایی عراق مهم است و داعش در برابر نیروهای عراقی از هم پاشیده خواهد شد».

درهمین حال، جنگنده های ارتش عراق مواضع تروریست های تکفیری در غرب استان الانبار را بمباران کردند. جنگنده های عراقی هشت حمله هوایی به مواضع تکفیریها در راوه و القائم ترتیب دادند. نیروهای ارتش عراق بر تمامی مناطق و ساختمان های اطراف شهر «القائم» واقع در مرزهای مشترک با سوریه مسلط شدندطبق اعلام رسانه های عراقی، در این حملات دهها عنصر تکفیری داعش به هلاکت رسیده و شماری دیگر زخمی شدند. فرماندهی عملیات عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در این حملات، ۴ موضع تکفیریها منهدم شد. یک انبار تسلیحات تروریستها نیز هدف قرار گرفته و تخریب شد. در این انبار، مقادیر زیادی از تسلیحات و بمب های مختلف نگهداری می شد. از سوی دیگر، نیروهای ارتش عراق بر تمامی مناطق و ساختمان های اطراف شهر «القائم» واقع در مرزهای مشترک با سوریه مسلط شدند.

از سوی دیگر، نیروهای حشد شعبی و امنیتی عراق آماده حمله به مرکز القائم با توجه به فروپاشی تروریستهای داعش هستند. نیروهای عراقی و حشد شعبی در ۵ کیلومتری مرکز القائم هستند. این در حالی است که نیروی هوایی عراق دهها تکفیری را به هلاکت رساند و ۸ مرکز وابسته به آنها را در غرب الانبار منهدم کرد. از سوی دیگر عبدالامیر رشید یارالله فرمانده عملیات غرب الانبار از آزادسازی ۵ روستا در غرب استان الانبار خبر داد و اعلام کرد: نیروهای عراقی امروز موفق به آزادسازی روستاهای النزوة، النهیة، العماری الطزالیه و رتاجه در غرب الانبار شدند. وی افزود: نیروهای عراقی همچنین موفق به آزادسازی پل الخور و ایستگاه قطار القائم و کارخانه تعمیر قطارها و نیروگاه برق القائم و نیروگاه گازی عکاز و منطقه المشاریع شدند. منابع وابسته به حشد شعبی عراق بیان کردند: نیروهای حشد شعبی به پیشروی خود از محور غربی به سوی القائم ادامه می دهند و این نیروها ۹ کیلومتر را در مسیر پیشروی به مرکز القائم را آزاد کرده اند. نیروها طبق طرحهای از پیش تعیین شده به عملیات ادامه می دهند و تلفات و خسارات زیادی به داعش وارد کردند.

نابع عراقی اعلام کردند: داعشی ها در مناطق غربی الانبار فروپاشیده اند و به زودی اخبار نظامی شگفت انگیزی مخابره خواهد شد. این منابع بیان کردند: عملیات نظامی در مناطق غربی الانبار ادامه دارد و کارخانه سیمان و برخی از روستاها و  مناطق دیگر از لوث داعش آزاد شده اند. مناطق غربی الانبار گسترده و زیاد و نیاز به تلاش نظامی زیادی دارد. یگانهای نظامی در صدد یورش به این مناطق و آزادسازی آن هستند.

استان الانبار در غرب کشور عراق واقع شده است. الأنبار، بزرگترین استان در عراق به شمار می رود. موقعیت جغرافیایی استان الانبار در غرب عراق، اهمیت استراتژیکی به این استان بخشیده است. این استان از محور شمال شرقی به سوریه، از محور غربی به اردن و از محور جنوبی به عربستان سعودی متصل شده است و از این حیث از اهمیت استراتژیک فوق العاده ای برخوردار است. اما اهمیت استراتژیک مناطق «القائم» و «راوه» در غرب الانبار در هم مرز بود آنها با سوریه است. در واقع، تروریست های تکفیری از این دو شهر به عنوان گذرگاهی برای رفت و آمد میان سوریه و عراق استفاده می‌کردند. 

شهر القائم در حدود ۵۰۰ کیلومتری شمال غرب بغداد واقع شده است.؛این شهر همچنین در کرانه رود فرات قرار داردشهر القائم در حدود ۵۰۰ کیلومتری شمال غرب بغداد واقع شده است. این شهر همچنین در کرانه رود فرات قرار دارد و از این حیث نیز حائز اهمیت بسیار است. تعداد ساکنان این شهر به حدود ۲۰۰ إلی ۳۰۰ هزار نفر می رسد. شهر مرزی راوه نیز در غرب استان الانبار و در حدود ۳۰۰ کیلومتری غرب بغداد پایتخت این کشور واقع شده است. تعداد ساکنان این شهر نیز به ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر می‌رسد. این شهر مرزی و استراتژیک در شمال شهر «عانه» قرار دارد. نزدیکی آن به شهر عانه بر اهمیت استراتژیکش بیش از پیش افزوده است. شهر راوه نیز همچون القائم در طول مدت زمان گذشته به گذرگاهی برای رفت و آمد تکفیریها تبدیل شده بود. 

برهمین اساس، پر واضح است که با آزادسازی کامل شهرهای «القائم و راوه» واقع در غرب الانبار تمامی گذرگاه های تکفیریها برای آمد و شد در مرزهای سوریه و عراق بسته خواهد شد. البته تحقق این مهم منوط به آن است که شهر البوکمال در مرزهای سوریه و عراق نیز که هم اکنون نیروهای مقاومت سوری به سمت آن گسیل شده اند، به زودی آزاد شود. لذا کاملا واضح است که عملیات مشترکی میان نیروهای سوری و عراقی برای پاکسازی کامل مرزهای دو کشور در جریان است. نیروهای سوری مسئولیت پاکسازی البوکمال و نیروهای عراقی مسئولیت آزادسازی القائم و راوه را برعهده گرفته اند. 

اما در این میان، به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا باز هم برای تضمین بقای وجود تروریست های تکفیری در مرزهای سوریه و عراق، در حال توطئه چینی است. درهمین ارتباط، برخی به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا باز هم برای تضمین بقای وجود تروریست های تکفیری در مرزهای سوریه و عراق، در حال توطئه چینی استگزارش ها حکایت از تلاش آمریکا برای گسترش توافق های خود با داعش و برخی سران عشایر  البوکمال دارد تا تروریست های داعش مناطق جدیدی از دشت فرات را به اشغال خود در آورده و به این ترتیب مسیر عبور ارتش سوریه از شهر المیادین به البوکمال را مسدود کنند. در همین ارتباط، ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش اعلام کرد که عملیات بعدی این ائتلاف برای مقابله با داعش حمله به شهر البوکمال در دیرالزور خواهد بود.

«رایان دلون» سخنگوی ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش اعلام کرد که بر اساس بسیاری از اطلاعات اغلب سرکرده های داعش در این شهر حضور دارند. وی تأکید کرده که ائتلاف آمریکایی ضد داعش می خواهد اقدامات و موفقیت های نیروهای دموکراتیک سوری را تثبیت کند. از آنجایی که ایالات متحده آمریکا به خوبی می داند که مزدوران تروریستِ تحت الحمایه وی در سوریه و عراق آخرین نفس های خود را می کشند، به هیچ وجه نمی خواهند که آنها در مرزهای مشترک دو کشور نیز نابود شوند، چراکه در این صورت، واشنگتن متحمل ضربات سهمگینی خواهد شد که یکی از آنها از دست دادن بهانه حملات تجاوزکارانه به هر دو کشور تحت عنوان «ائتلاف آمریکایی» است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.