گیلان-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان هزینه نگهداری از تاسیسات آبرسانی را ۲.۵ برابر میانگین کشوری دانست و گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی تاسیسات فرسوده آبرسانی روستایی گیلان نیاز است.

بازسازی تاسیسات فرسوده آبرسانی گیلان نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی گیلان، محبعلی رنج ور  با بیان اینکه عمر تاسیسات آبرسانی روستاهای استان گیلان بین ۴۰-۲۲ سال است، اظهار کرد: ۳۰ درصد تاسیسات آبرسانی روستایی استان مستهلک است و به بازسازی نیاز دارد.

وی هزینه نگهداری از این تاسیسات را ۲.۵ برابر میانگین کشوری دانست و متذکر شد: ۲۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی تاسیسات فرسوده آبرسانی روستایی گیلان نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ هزار کیلومتر خطوط انتقال و توزیع آب شرب در روستاهای استان وجود دارد، افزود: هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی گیلان ۳ برابر میانگین کشوری است. در واقع برای آبرسانی به هر خانوار روستایی استان گیلان به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار نیاز است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور تامین آب آشامیدنی هر خانوار روستایی استان ۷۵ متر لوله گذاری می شود؛ در حالی که این عدد در کشور برابر با ۳۰ متر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان، یک هزار و ۶۱۹ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند، خاطرنشان کرد: شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی مناسب و با کیفیت ۷۶.۱ درصد است که این رقم ۵ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

رنج ور، با تاکید بر اینکه گیلان یکی از سه استان پرتراکم کشور است، گفت: ۳.۴ درصد جمعیت کشور در گیلان سکونت دارند و تراکم جمعیتی استان ۱۷۷ نفر در واحد سطح است. با توجه به ورود میلیون   ها گردشگر به گیلان و سکونت اکثر آنان در مناطق روستایی، تاسیسات موجود پاسخگوی نیاز آبی روستاها نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به ۱۱ هزار خانوار روستایی گیلان آبرسانی سیار شد، عنوان کرد: ۸۷ هزار مترمکعب آب شرب سالم و بهداشتی در این روستاها توزیع شده است.

مدیرعامل آبفار گیلان، با تاکید بر اینکه فقط ۲۵ درصد بارش های گیلان در فصل گرم سال است، ادامه داد: در مناطق جنوبی استان چشمه های گوارایی داریم که وارد مدار کردن آنها در قالب طرح های آبرسانی مستلزم تخصیص اعتبارات مناسب است.

رنج   ور اضافه کرد: در روستاهای جلگه ای گیلان، آب های زیرزمینی آهن و منگنز بالایی دارد که برای تصفیه آب شرب ساکنان این مناطق ۸۰ دستگاه تصفیه فیزیکی نصب شده است.

وی با بیان اینکه تقویت منابع تامین آب آشامیدنی روستاهای دارای تنش آبی در اولویت کار شرکت آبفار است، تصریح کرد: در این راستا در دو شهرستان سیاهکل و رودبار طرح های خوبی در دست اجراست.

مدیرعامل آبفار گیلان، درخصوص تامین کیفیت مناسب آب شرب روستاهای گیلان نیز تاکید کرد: کیفیت آب آشامیدنی مشترکان تحت پوشش به طور مستمر در ۱۱ آزمایشگاه میکروبی، ۴ آزمایشگاه شیمیایی و ۲ آزمایشگاه سیار سنجش سلامت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.