سرانجام پس از حــرف و حدیث های فراوان درخصوص معرفی گزینه های پیشــنهادی وزیر علوم و نیرو، با رأی اعتمــاد مجلس به غلامی و اردکانیان به عنــوان وزرای علوم و نیرو، کابینه دوازدهم تکمیل شد.

روز گرم مجلس در وزن کشی فراکسیون ها

قدس آنلاین- سرانجام پس از حــرف و حدیث های فراوان درخصوص معرفی گزینه های پیشــنهادی وزیر علوم و نیرو، با رأی اعتمــاد مجلس به غلامی و اردکانیان به عنــوان وزرای علوم و نیرو، کابینه دوازدهم تکمیل شد. در این نشست رئیس جمهور نیز برای دفاع از وزرای نیرو و علوم به مجلس آمد و دفاع تمام قدی از این دو نفر داشت. نمایندگان مجلس درنهایت پس از شنیدن اظهارات مخالفان و موافقان در نوبت عصر بررسی صلاحیت وزرای پیشــنهادی، به غلامی به عنوان وزیر علوم بــا ۱۸۰ رأی موافق و اردکانیان وزیر نیرو با ۲۲۵ رأی موافق رأی اعتماد داد. بدین ترتیب گرچه برآوردها در نگاه اول حاکی از این بود که وزیر علوم نتواند نظر مثبت نمایندگان را جلب کند، اما وی توانست با دفاعیاتی که از برنامه و سوابق خود داشت، با رأی اعتمــاد لب مرزی بر کرسی اول وزارت علوم تکیه بزند.

منصور غلامی به عنوان یــک چهــره اصلاح طلب ازسوی رئیس جمهور معرفی شــد تا معرفی ایــن گزینه بتواند جوابگوی بخشــی از انتظــارات اصلاحطلبان از رئیس جمهور باشد. او تــا لحظه رای گرفتن از مجلس، رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بود.

اظهارات موافقان و مخالفان وزیر علوم

رئیس جمهور در دفاع از وزیر علوم، با بیان اینکه بی تردید «غلامی» فضای دانشگاه را در همان مسیر سال ۹۳ و ۹۴ قرار می دهد، گفت: دانشگاه ۹۶ با ۹۳ متفاوت نخواهد بــود و من این وعده را به دانشــجویان و اســاتید می دهم و شخصاً روند دانشگاه را پایش می کنم. موافقــان در حمایت از وزیر پیشــنهادی علــوم، مــواردی چون انقلابــی عمل کردن و ادبیات انقلابی، بی حاشیه بودن، استفاده از نیروهای جوان، اشــراف به مشــکلات شهرســتان ها و اســتان ها را برای غلامی مطرح کردند.

قاسم احمدی لاشکی یکی از موافقان وزیر پیشنهادی علوم در موافقت خود با غلامی مطرح کرد که وی برخاسته از وزارت علوم است و سلسله مراتب سازمانی را در حوزه دانشگاهی طی کرده اســت، درحالیکه عبدالکریم حسین زاده، نماینده مردم نقده و اشــنویه، در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، بر توان مدیریتی پایین و عدم رضایت دانشجویان از عملکرد وی تأکید کرد. همچنیــن مخالفــان در مخالفت خود با این وزیر پیشنهادی، بر دلایلی چون عدم توانایی پاسخگویی برنامه غلامی به نیازهای حوزه دانشــگاه و دانشجویان و عدم توجه کافی به استقلال مالی دانشگاه ها در برنامه وزیر پیشنهادی علوم اشاره کردند.

اصولگرایان اصلاح طلب شده اند

بــا توجه به فضای حاکم بر جلســه رأی اعتماد و اظهارنظرهای پیش از اینِ برخی نمایندگان و شــخصیت های اصلاحطلب، به نظر می رسد گزینه ای که ازسوی رئیس جمهور برای وزارت علوم معرفی شــده، نتوانســته حمایت قاطع و بی چون وچرای این طیف سیاسی را برآورده کند و اگرچه غلامی توانســت از مجلس برای تصدی وزارت علوم، رأی اعتماد بگیرد، اما در ادامه، مســیر سختی پیش رو دارد تا بتواند نظر مثبت اصلاحطلبان را با خود همراه کند و با حمایت آنان، وزارت علوم را در چهارسال آینده به برنامه های مطرح شده نزدیک کند. این درحالی است که برخی فراکسیون های اصولگرای مجلس همچون فراکســیون ولایی مجلس در راســتای تعامل با دولت یازدهم، از وزیر علوم اعلام حمایت کردند و اعضای شورای مرکزی فراکسیون با اجماع آرا با رأی اعتماد به غلامی، وزیر پیشنهادی علوم موافقت کردند.

همچنین نکته جالب توجه دیگر درخصوص جلســه رأی اعتمــاد دیروز ایــن بود که فراکســیون امید از غلامی به عنوان وزیر اصلاحطلب حمایــت نکردند، درحالیکه فراکسیون ولایی و مستقلین از گزینه های معرفی شده رئیس جمهور حمایت کرده و به آنان رأی دادند. با توجه بــه همین حمایــت قاطعی که اصولگرایــان از وزیر علــوم اصلاحطلب داشــتند، کواکبیان نماینــده تهران در اظهارات کنایه آمیــز از اصولگرایان برای حمایت از این وزیر اصلاحطلب تشکر کرد و گفت حالا یا آقای روحانی اصولگرا شده و یا اصولگرایان اصلاحطلب شده اند.

رأی بالای مجلس به وزیر نیرو

وزیر نیــرو، وزیر دیگری بود که صلاحیت وی بــرای تصــدی این پســت توســط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه در مردادماه سال جاری، گزینه پیشنهادی نیرو اعلام شــده بود، اما وزارت نیرو تنها وزارتخانه ای بود که نتوانست رأی اعتماد بگیرد. ســخنرانی مخالفان و موافقان وزیر نیرو حاشیه چندانی نداشت و برآوردها حاکی از اقبال رأی آوری بالای وزیر نیرو بود. رضا اردکانیان، مدیر انستیتو مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه سازمان ملل که در کارنامه اجرایی خود، قائم مقام وزیر نیرو و نخستین معاون امور آب در وزارت نیرو را دارد، ازســوی رئیس جمهور برای تصدی وزارت نیرو معرفی شــد و توانست با رأی بالاییاز مجلس رأی اعتماد بگیرد.

رئیس جمهور در دفاع از وزیر نیرو با بیان اینکه علت دعوتــش از آقای دکتــر اردکانیان به خاطر مهــارت، تخصص و دانش وی در زمینه مسئله آب بود، اردکانیان را مدیری باتجربه و متخصص دانست. در ادامــه، مخالفانِ اردکانیــان به عنوان وزیر نیرو، بر مواردی چون شــعاری بودن برنامه ها و عدم عملیاتی شــدن آن، عدم برنامه ریزی مشــخص در حوزه آب و عدم مطابقت کامل برنامه های اردکانیان با اسناد بالا دستی تأکید کردند.

ســهراب گیلانی، ســیدرضی نوری، ولی ملکــی و همایون یوســف در مخالفت با اردکانیان برای تصدی پست وزارت نیرو به سخنرانی پرداختند. گرچه مخالفان عمده دلیل مخالفت خود بــا اردکانیان را، عدم برنامه مشــخص و عملیاتی ذکــر کردند، امــا موافقان وزیر نیرو همچون عبــدالله رضیان و عبدالرضا هاشم زایی، بر شخصیت و توان مدیریتی وی تصریح کردند و گفتند اردکانیان اعتبار بین المللی مناســبی برای سرمایه گذاری خارجی دارد

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.