بندرعباس-منطقه کوهشاه احمدی از شمالی‌ترین مناطق استان هرمزگان است باوجود معادنی غنی از کروم ،آهن، جنگل‌های فراوان اما به دلیل نبود امکانات رفاهی و راه دسترسی مناسب ساکنانش را کوچ داده است.

روستاهای هرمزگان ساکنانش را کوچ می‌دهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: روستای «سردر» واقع در کوهشاه احمدی بزرگ‌ترین معدن کرومیت منطقه را داراست اما این روستا از امکانات اولیه و راه ارتباطی محروم است و اهالی برای تردد به این روستا باید از مسیر رودخانه‌ای عبور کنند.

 مشکلات و نبود امکانات باعث مهاجرت روستاییان این منطقه شده و ثروت و ذخایر معدنی که سهم مردم این منطقه است تجار بیگانه و غیربومی استخراج می‌کنند.

اهالی کوهشاه هنوز از دریافت امواج تلویزیون محروم هستند ونه تنها تلویزیون بلکه از ارتباطات مخابراتی هم اکثر روستاها خبری نیست.

تخلیه روستاهای فین

شهرستان فین نیز یکی از شهرهای استان هرمزگان از توابع شهرستان بندرعباس و در ۱۰۰ کیلومتری آن واقع‌شده است و باوجوداینکه این شهر از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعددی ازجمله قلعه فین ،حمام فین ،آسیاب،آبشار«مارم» و سایر مناظر طبیعی برخوردار است اما متأسفانه بنا بر گفته بخشدار این منطقه ۴ روستای آن خالی از سکنه شده و روند مهاجرت شهر به دلیل بی‌آبی و نبود امکانات در حال افزایش است.

نبود راه‌های ارتباطی مناسب

حمید رزم پور بخشدار شهر فین اظهار می‌کند: وضعیت راه‌های ارتباطی شهر فین که در ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع‌شده است از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و راه‌های روستایی آن اکثریت خاکی و صعب‌العبوراست.

وی بابیان اینکه متأسفانه ۷۰ درصد راه‌های ارتباطی این شهر خاکی است و تنها ۳۰ درصد آن آسفالت شده  ادامه می‌دهد: شهر فین دارای ۱۲۸ روستا است که ۲۵ روستای آن بالای ۲۰ خانوار هستند و بیش از ۹۰ روستای آن زیر ۲۰ خانوار است .

وی بابیان اینکه نبود امکانات اولیه زندگی ، موج مهاجرت را در این شهر به راه انداخته است اذعان می‌کند: از ۹۰ روستای زیر ۲۰ خانوار تعداد۷۰ روستای آن زیر ۱۰ خانوار هستند که فاقد هیچ‌گونه امکانات اولیه هستند و هم‌اکنون ۴ روستای آن نیز خالی از سکنه است.

روستاهای خاموش

بخشدار شهر فین در بیان مشکلات موجود اظهار می‌کند: برخی از روستاها ازجمله«سی کوه»،«فلکو»،«چهل نر» و روستای «خائین» فاقد برق هستند و تعداد ۷۰ روستای فین و زیر ۱۰ خانوار نیز آب شرب سالم ندارند.

رزم پور با اشاره به اینکه سال‌هاست مردم روستای شهر فین برای تهیه آب موردنیاز خود با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مکاتبات و پیگیری‌های زیادی از طرف بخشداری این شهر صورت گرفته ادامه می‌دهد: متأسفانه تاکنون این مکاتبات نتیجه‌ای در برنداشته است.

وی بابیان اینکه  پروژه مخزن آب شهر فین نیمه‌تمام رهاشده است ادامه می‌دهد: پروژه مخزن ذخیره آب شماره ۲ شهر فین پروژه‌ای است که ۳ سال نیمه‌تمام رهاشده  و همچنان خاک می‌خورد و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

روستاهایی که پیر می‌شوند

نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در مبحث درآمدی هرمزگان رتبه دوم و سوم جدول کشوری را دارد بیان می‌کند: این در حالی است که باوجود ظرفیت‌های قابل‌توجه در امر بازرگانی اما در حوزه اشتغال این استان در رده سیزدهم کشور قرار دارد که به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

بر اساس شواهد موجود و مستند نرخ بیکاری در استان هرمزگان ۳۰ درصد است و وضعیت روستائیان بسیار بغرنج شده، مهاجرت از روستا به شهر سیر صعودی پیداکرده استاحمد مرادی با تأکید بر این موضوع که استان هرمزگان همواره از درآمدهای ملی محروم بوده و نیاز است در این راه اصلاحات لازم در بعد قانونی صورت گیرد ادامه می‌دهد: در استان ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی داریم و این در حالی است که در بسیاری از حوزه‌ها همانند ساحل و گردشگری باید ظرفیت‌های خاموش را فعال کرد.

وی همچنین با اشاره به سیل مهاجرت‌ها از سمت روستاها به شهرهای بزرگ ادامه می‌دهد: متأسفانه ۷۰ درصد از جمعیت روستایی هرمزگان به شهرها مهاجرت کرده‌اند و در حال حاضر جمعیت جوانی درروستاها مشاهده نمی‌شود و تنها افراد مسن در روستاها باقی ماندند که تأثیر نامطلوبی بر تولیدات روستایی دارد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس شواهد موجود و مستند نرخ بیکاری در استان هرمزگان ۳۰ درصد است و وضعیت روستائیان بسیار بغرنج شده، مهاجرت از روستا به شهر سیر صعودی پیداکرده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود ر این استان ابراز می‌کند: این استان در حوزه بهداشت و درمان مشکلات و چالش‌های اساسی دارد کما اینکه شخص وزیر بهداشت تأکید کرده‌اند که هرمزگان ۵۰ درصد در حوزه بهداشت و درمان از سایر استان‌ها عقب‌تر است.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس می‌گوید: در حوزه آموزش‌وپرورش نیز افزون بر یک هزار و ۷۰۰ کلاس در استان قابل‌استفاده و قابل نشستن نیست.

وی کمبود امکانات رفاهی، نبود  راه‌های روستایی مناسب، خشک‌سالی و بیکاری جوانان را از مهم‌ترین انگیزه‌های مهاجرت روستائیان بهشهرها عنوان کرد و می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت اقتصاد ملی توجه به مناطق محروم و مشارکت آن‌ها در تقویت اقتصادی کشور است و به نظر می‌رسد که تمرکز دولت در دوران پسابرجام می‌بایست بر کاهش فقر در جامعه و استفاده از ظرفیت مناطق روستایی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.