ایرنا - منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه سبز، سالهاست به جای دفن زباله تبدیل شده و موجب رنج و آزار ساکنانش شده است.

بحران زباله در سراوان رشت؛  فریادرسی نیست ؟

به گزارش قدس آنلاین، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت مدفون شده، روزانه نیز ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن زباله از کلانشهر رشت و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن زباله از برخی شهرهای دیگر گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.

شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران کننده است به گفته برخی از اهالی، شیرابه ها به رودخانه سیاهرود (رودخانه ای زیبا در دل جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه های گوهر رود و زرجوب سرازیر می شود.

محمود بهرام خواه، معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کلانشهر رشت دراین باره گفت: روزانه –میانگین- ۲۰۰ کامیونت و نیسان از ساعت هشت تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه و همچنین از ساعت ۲۳ تا پنج و ۳۰ دقیقه روز بعد، زباله را در این محل تخلیه می کنند.

در همین حال، اهالی منطقه سراوان می گویند: تحمل وضعیت نابسامان در منطقه سراوان رشت به دلیل تخلیه و دفن زباله در این مکان برای ما سخت شده است. آنان از وجود انبوه مگس ها و حشرات موذی در این منطقه ابراز نگرانی کردند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت پیش از این در نهمین جلسه شورا در اواخر شهریورماه امسال، هشدارهای لازم را داده و گفته بود: محل دفن زباله در سراوان تبدیل به بحران شده است.

فاطمه شیرزاد گفت: بسیاری از جنگل های سراوان توسط شیرابه های ناشی از زباله نابود شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کلانشهر رشت هم دراین باره گفت: مشکل اصلی مردم این منطقه، این است که نمی خواهند زباله برای دفن به این محل آورده شود اما تصمیم گیری در این رابطه، جزو وظایف شهرداری و این سازمان نیست.

علیرضا حاجی پور افزود: بیش از ۳۰ سال است که منطقه سراوان رشت برای دفن زباله در نظر گرفته شده و از آن زمان تاکنون، زباله ها در این مکان دفن می شود.

مسعود نصرتی، شهردار رشت نیز با اشاره به اختصاص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی برای احداث دستگاه زباله سوز به شهرداری، ابراز امیدواری کرد که با اختصاص این بودجه، روند احداث دستگاه زباله سوز سرعت بیشتری بگیرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.