کرمان- تب گریمه کنگو ازجمله بیماری‌هایی است که همه‌ساله در استان‌های شرقی ازجمله سیستان و بلوچستان و کرمان قربانی می‌گیرد و عامل انتقال این بیماری کشنده قاچاقچیانی هستند که دام‌های قاچاق و آلوده را از آن‌سوی مرزها به داخل کشور حمل می‌کنند.

دام قاچاق مرزهای سلامتی را درمی‌نوردد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمان به دلیل قرار گرفتن در مجاورت استان‌های مرزی با افغانستان و پاکستان و راه‌های گسترده داخلی یکی از مبادی انتقال دام‌های قاچاق به استان‌های مرکزی شده است.

قاچاقچیان بعدازاینکه دام‌های زنده را مرزهای شرقی باقیمت بسیار کمتر از نرخ دام زنده در داخل کشور خریداری می‌کنند آن‌ها را از دشت‌های سیستان و بلوچستان به سمت کرمان کوچ می‌دهند و یا به‌وسیله خودروهای حمل دام غیرمجاز دام‌ها را به استان‌های مرزی منتقل می‌کنند.

اما مهم‌ترین راهکار قاچاقچیان برای دور زدن پست‌های قرنطینه و نظارت‌های دائمی موجود در جاده‌های استان واردکردن دام‌های قاچاق در گله‌های دام‌های محلی است.

این اقدام در فصل‌های مختلف موجب شیوع بیماری‌های مختلف و کنترل نشده دامی می‌شود و درنهایت هزینه‌های بسیاری به صنعت دام کشور وارد می‌کند.

۹۰ درصد دام‌ها قابل کشتار نیست

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بابیان اینکه دامی که جنوب استان کرمان به مرکز استان انتقال می‌یابد فاقد کیفیت و سلامتی است اظهار می‌کند: در این دام‌ها شاهد لاغری و وجود کنه در بدن آن‌ها هستیم.
حسین رشیدی بابیان اینکه ۹۰ درصد دامی که از جنوب استان به مرکز استان انتقال می‌یابد، قابل کشتار نیست ادامه می‌دهد: قاچاق دام سلامت مردم و ساکنان این استان و استان‌های مرکزی را تهدید می‌کند و لذا باید جدیت بیشتری برای مقابله با این پدیده در دستور کار قرارداد.

وی پلاک گذاری دام را یکی از راهکارهای شناسایی دام‌های قاچاق در استان ذکر کرده و بیان می‌کند: در راستای هویت گذاری شترها نیز باید در استان کرمان اقدامات لازم صورت گیرد.

خریدوفروش پلاک چهار پایان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه عمده مشکلات ما در بحث قاچاق دام در جنوب استان کرمان است  ادامه می‌دهد: هویت گذاری دام یکی از راه‌های تشخیص دام سالم است که این موضوع نیز توسط برخی از سودجویان مورد سوءاستفاده قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی از این پلاک‌ها توسط سودجویان مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد یادآور می‌شود: باید تمامی دام‌ها پلاک گذاری و پس از ذبح در کشتارگاه پلاک‌ها معدوم و حذف شود اما متأسفانه در این سیکل شاهد برخی تخلفات هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بهداشت عمومی جامعه در قاچاق دام آسیب می‌بیند می‌افزاید: عمده مشکلات ما در بحث قاچاق دام در جنوب استان کرمان است و هویت گذاری دام در جنوب استان کرمان معطل‌مانده است.

کالای فاسدشدنی

رشیدی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق دام ارزش بالایی در جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی و بهداشت عمومی دارد یادآور می‌شود: اگر فردی دچار بیماری مشترک شده و جان خود را از دست دهد، هزینه بیشتری نسبت به میزانی که باید صرف پلاک گذاری کنیم، دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان می‌گوید: دامی که توقیف می‌شود و به قرنطینه می‌رود در حکم کالای فاسدشدنی است و قابل‌فروش نیست، باید تحت نظارت در قرنطینه باشد و با نظر دامپزشکی در اسرع وقت یا به کشتارگاه ارسال یا معدوم‌سازی شود

هویت گذاری در دستور کار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در توضیح رفع این مشکل اظهار می‌کند: از سال ۹۴ هویت گذاری دام در شمال استان کرمان کلید خورد و ۹۰ درصد گاو و گوساله شمال استان هویت گذاری شده و هر دامی که متولد می‌شود را نیز هویت گذاری می‌کنیم.

باید تمامی دام‌ها پلاک گذاری و پس از ذبح در کشتارگاه این پلاک‌ها معدوم و حذف شود اما متأسفانه در این سیکل شاهد برخی تخلفات هستیمعباس سعیدی با اشاره به اینکه با هویت گذاری ردیابی حیوانات قاچاق به‌راحتی انجام می‌شود بیان می‌کند: از محل هویت گذاری دام در استان ۱۱۷ میلیارد تومان به اقتصاد استان کمک می‌شود و گوشت سالم به مردم تحویل می‌شود.

وی در پاسخ به خریدوفروش پلاک‌ها نیز بیان می‌کند: اطلاعاتی به ما رسیده است مبنی بر اینکه پلاک دام‌هایی که در روستا کشتار می‌کنند، خریدوفروش می‌شود و باید برای جلوگیری از این موضوع اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به این موضوع که سالانه به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ادامه روند هویت گذاری دام‌ها در استان کرمان نیاز است بیان می‌کند: تعداد ۱۱ هزار نفر شتر در شمال استان وجود دارد که باید هویت گذاری شوند و ازآنجاکه برای هر شتر حدود ۱۶ هزار تومان باید هزینه شود لذا اعتباری ۲۰۰ میلیون تومانی نیاز است.

سعیدی در خصوص تشدید نظارت‌ها نیز اظهار می‌کند: به همین منظور کمیته‌ای متشکل از کارشناسان دام، زراعت، باغبانی و حفظ نباتات در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان راه‌اندازی شده است که بر کالاهای قاچاق نظارت دارند و اظهارنظر تخصصی دراین‌باره را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.