سمنان- استان سمنان با مهربانی و آغوش باز، پناه امن برای اتباع خارجی بوده و امکانات آموزشی رایگان و شرایط ادامه تحصیل را برای بیش از هفت هزار و ۸۰۰ دانش آموز از خانواده های افغان فراهم کرده است.

دانش اندوزی رایگان دانش آموزان افغان در سمنان

به گزارش قدس آنلاین، درپی دستور رهبر انقلاب و تاکید بر اینکه هیچ دانش آموز خارجی نباید از تحصیل در ایران بازبماند، آن بخش از فرزندان اتباع خارجی که به علت نداشتن مدارک هویتی تاکنون موفق به ثبت نام در مدارس نشده بودند، این بار توانستند به رایگان از نعمت سواد و درس خواندن  بهره مند شوند.

بر اساس برآوردها جمعیت اتباع خارجی غیرمجاز ساکن استان سمنان حدود پنج هزار نفر است، از مجموع ۴۰ هزار نفر اتباع خارجی که در این استان سکونت دارند ۳۵ هزار نفر دارای کارت آمایش و مدارک اقامت قانونی هستند.

در سال ۱۳۹۴ علاوه بر امکان تحصیل این دسته از دانش آموزان، تصویب شد که نامنویسی همه کودکان مهاجر در مدارس و تحصیل آنان رایگان باشد.

در همین پیوند، محمدرضا جهان، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان می گوید: هم اکنون حدود هفت هزار و ۸۰۰ دانش آموز از اتباع خارجی در مدارس این استان به صورت قطعی تحصیل می کنند و از خدمات آموزشی سمنان بهره مند می شوند.

وی با بیان این که این استان رتبه پنجم کشور از نظر تعداد دانش آموزان خارجی را دارد، می گوید: سرانه تحصیل سالانه هر دانش آموز- بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی- حدود ۱۸ میلیون ریال است که امسال امکان تحصیل اتباع خارجی به صورت رایگان فراهم شده است.

سعیدرضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان نیز دراین باره می گوید: سمنان میزبان بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی در استان است و برای سال تحصیلی جدید حدود چهار هزار دانش آموز از اتباع خارجی- از جمله دانش آموزان فاقد مدارک هویتی- در این شهرستان ثبت نام شده اند.

جلال مالکی، دانش آموز افغان دراین باره می گوید: با این که ۱۳ سال دارم امکان تحصیل در کشور خود را نداشتم اما امروز با حمایت مسوولان ایران در مدرسه ابن سینا سمنان، رایگان تحصیل می کنم. وی می افزاید: آرزو دارم پزشک شوم تا به مردم ستم دیده کشورم خدمت کنم.

سید امیر علوی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان نیز از تجهیز ۳۷۰ مدرسه برای تحصیل حدود هشت هزار دانش آموز اتباع خارجی خبر می دهد و می گوید: افزون بر ۲۰۰ معلم و نیروی آموزشی برای تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در استان سمنان فعالیت می کنند و هیچ گونه تبعیضی در شرایط تحصیلی آنها با دانش آموزان ایرانی وجود ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.