شرکت‌هایی که بر روی صنعت تولید وسایل نقلیه الکترونیکی کار می‌کنند، در خصوص اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ این وسایل نقلیه را به بهره وری عمومی برسانند، هزاران پرسش بی‌جواب دارند. تولید و عرضه عمومی وسایل نقلیه الکترونیکی دارای ابهامات مهندسی و قانونی فراوانی است که کارشناسان صنعت را به فکر فرو برده است.

جاده ناهموار خودروسازان برای برقی کردن خودروها

شرکت‌هایی که بر روی صنعت تولید وسایل نقلیه الکترونیکی کار می‌کنند، در خصوص اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ این وسایل نقلیه را به بهره وری عمومی برسانند، هزاران پرسش بی‌جواب دارند. تولید و عرضه عمومی وسایل نقلیه الکترونیکی دارای ابهامات مهندسی و قانونی فراوانی است که کارشناسان صنعت را به فکر فرو برده است.

به گزارش گاردین، بر روی جدیدترین پروژه خودروی الکترونیکی با نام Dyson که قرار است در سال ۲۰۲۰ عرضه شود، ۵/۲ میلیارد پوند سرمایه گذاری شده است.

این پروژه با حضور مخترع بریتانیایی، جیمز دیسون پیش می‌رود. برخی تولیدکنندگان خودرو در انگلستان عقیده دارند که چالش‌های مهندسی و نظارتی فراوانی برای راه‌اندازی خودروهای الکترونیکی وجود دارد و پروژه Dyson در تلاش است تا تمام این موارد را تا سال ۲۰۲۰ پشت سر بگذارد. با این حال، سابقه تاریخی صنعت خودرو و تجربه تولیدات پیشین، پیش‌بینی متفاوتی را برای خودروهای برقی رقم می‌زند.

* چالش‌های بزرگ در راه تولید خودروهای برقی

پیش از این‌ها یک شرکت در حوزه فناوری تولید خودرو با ۴۰۰ مهندس، در مدت زمان دو سال و نیم بر روی تولید خودرویی الکترونیکی کار کرد و در نهایت تنها توانست خودرویی با ورقه‌های کاغذی سبک و موتور مختص به آن را تولید کند. در حال حاضر خودروی تولید شده توسط این پروژه، کارخانه و شاسی تولید شده‌ای ندارد و در واقع این پروژه یک پروژه شکست خورده تلقی می‌شود.

خودروسازان بسیاری در صنعت تولید خودروهای الکترونیکی معتقدند که تولید چنین خودروهایی، یک چالش بزرگ در بازار خودرو است؛ زیرا هم در عرضه مشکل دارد، هم فاصله زمانی تولید تا عرضه آن طولانی است.

علاوه بر همه این چالش ها، بزرگ‌ترین چالش موجود در تولید خودروهای الکترونیکی، پیچیدگی مقررات مربوط به تصادفات رانندگی است. عرضه خودروهای الکترونیکی نیازمند ماه‌ها تست ایمنی دقیق و آزمایش صحت کارکرد است و تمامی ویژگی‌های این گونه خودروها باید با گواهینامه‌های دولتی موجود در این زمینه منطبق شود، حال اگر هر خودرو دارای ویژگی‌های متفاوت و جدید باشد که در قوانین بین المللی تعریف نشده باشد، باید منتظر تصویب قواعد بین المللی برای عرضه این خودرو ماند.

*  «تسلا» هم دست به عصاست!

دکتر پل نیوون هویس، استاد ارشد مرکز تحقیقات صنعت خودرو در دانشگاه کاردیف انگلستان در این باره می‌گوید: یکی از دلایل کمپانی تِسلا برای تولید تعداد کم از خودروهای الکترونیکی و عرضه آن‌ها با قیمت بالا، همین چالش‌های موجود است.

شرکت خودروسازی تسلا، پیشگام صنعت وسایل نقلیه الکترونیکی بوده است و غول‌های خودروسازی همچون فولکس واگن، تویوتا و جنرال موتورز را مجبور به ساخت و راه‌اندازی واحد تولید خودروهای الکترونیکی برای رقابت در بازار کرده است.

نیوون هویس در این باره ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که زمان‌بندی برای توسعه و ساخت خودروهای الکترونیکی محدود است. اگرچه برخی تولیدکنندگان در سه سال گذشته موفق به ارائه خودروهای الکترونیکی چشمگیری شده‌اند، اما با این حال چون استفاده از خودروهای بنزینی کمپانی‌های مختلف با بهای ارزان‌تر کار مصرف‌کننده را راه می‌اندازد، فعلاً برای مردم توجیهی ندارد که با قیمت بالاتر خودروی الکترونیکی خریداری کنند.

متقاعد کردن مصرف کنندگان برای صرف هزینه بیشتر در خرید یک محصول، در حالی که گزینه‌های ارزان‌تری در بازار وجود دارد، دشوار و در برخی مواقع امکان ناپذیر است.

* مسئله باتری در خودروهای الکترونیکی

اما موضوعی که پس از بحث تولید خودروهای الکترونیکی، توجه تولیدکنندگان بزرگ خودرو را جلب کرده است؛ توجه به توسعه و ایجاد بهترین و مؤثرترین باتری برای استفاده در خودروهای الکترونیکی است، زیرا بهبود عملکرد خودروهای الکترونیکی در گروی استفاده از بهترین باتری می‌باشد و رقابت بر سر این موضوع چندان بی منطق نیست.

از آنجا که «کُبالت» جزو حیاتی باتری‌های قابل شارژ است، کمپانی فولکس واگن از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کبالت جهان خواسته است تا اواخر سال، پیشنهادهای خود را برای عرضه یک خودروی الکترونیکی با استفاده از مواد معدنی کلیدی از سال ۲۰۱۹ به مدت ۱۰ سال ارائه دهند.

شرکت نیسان نیز در حال خریداری باتری‌های پرظرفیت برای تأمین بازار آینده خودروهای الکترونیکی است.

* چین؛ بازار بزرگ خودروهای برقی

به گفته نیوون هویس در حال حاضر کشور چین تا حد زیادی توانسته است بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکترونیکی را داشته باشد و علاوه بر خودروهای الکترونیکی، بزرگ‌ترین بازار خرید خودروهای لوکس و گران قیمت را نیز در اختیار دارد.

دولت چین طرفدار تمام الکترونیکی کردن حمل و نقل خود به منظور بهبود کیفیت هوا در شهرهای پرتراکم و شلوغ خود می‌باشد و مشوق‌های زیادی را به همین منظور ایجاد کرده است.

جذاب‌ترین موضوع در صنعت خودروهای الکترونیکی، بالا بودن تقاضای مردم و پشتیبانی دولت از فناوری نظام حمل و نقل الکترونیکی است که کشور چین این قابلیت را به میزان بالایی داراست. بنابراین اگر دیگر کشورهای جهان قصد دارند در صنعت تولید و عرضه خودروهای الکترونیکی پیشرفت کنند، باید راه و روش چین را در این زمینه ادامه دهند.

ترجمه/ رها واعظی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.