فارس- دانش آموزان مهاجر افغانستانی مقیم شیراز با ابراز رضایت از عملکرد اولیای مدارس و دانش آموزان ایرانی می گویند: شرایط بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در ایران -به ویژه در استان فارس- داریم و برای ما هیچ تبعیضی درنظر نمی گیرند و درکنار دانش آموزان ایرانی درس می خوانیم.

دانش آموزان افغان مقیم شیراز: چتر آموزش ایران بر سر ما گسترده است

به گزارش قدس آنلاین، به موجب تاکید رهبر انقلاب، هیچ کودک افغانستانی- حتی مهاجرانی که  غیرقانونی و بدون ‌مدرک در ایران حضور دارند- نباید از تحصیل بازبمانند و همه شان باید در مدارس ایرانی ثبت‌ نام شوند.

فاطمه تاجیک - دانش آموز افغان کلاس یازدهم دبیرستان دخترانه شهید آیت الله دستغیب شیراز- است. او که دوست دارد درآینده روانشناس شود، می گوید: رفتار خوب مدیران، دبیران و دانش آموزان ایرانی در این مدرسه سبب شده که با انگیزه بسیار به درس خواندمان ادامه بدهیم.

فاطمه تاجیک ابرازامیدواری می کند، کشورش از نظر امنیتی به شرایط خوبی برسد و او بتواند در زادگاهش خدمت کند.

رمزیه تاجیک- دیگر دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان شهید دستغیب- می گوید: دبیران خوب درس می دهند و هیچ تفاوتی میان ما و ایرانی ها قایل نیستند. او امیدوار است در آینده نه چندان دور وارد دانشگاه نیز شود و در میهنش با لباس پلیس خدمت کند.

مرضیه تاجیک- دانش آموز از ایالت بغلان افغانستان که در کلاس یازدهم درس می خواند- نیز می گوید: مادر و پدرم مرا تشویق می کنند درس بخوانم و وارد دانشگاه شوم و برادرم هم در ایران دانشجو است.

مرضیه می خواهد پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم سیاسی به کشورش خدمت کند.

وی می افزاید: نسل قدیم افغانستان نتوانستند وطنم را آباد کنند و امیدوارم نسل نو این کار را با موفقیت انجام دهند.

الهه حمدی- دانش آموز کلاس یازدهم از ایالت بغلان افغانستان- هم که می خواهد وکیل شود، می گوید:  کادر خوب دبیرستان شهید دستغیب و رفتار دوستانه دانش آموزان و اولیای مدرسه انگیزه مرا زیاد کرده و با خیال آسوده مشغول درس خواندن هستم.

* برابری و تشویق به درس خواندن

مدیر دبیرستان دخترانه شهید دستغیب شیراز می گوید: 286 دانش آموز در این دبیرستان حضوردارند که ازاین تعداد 102 نفر اتباع خارجی که بیشترشان افغانستانی هستند، درس می خوانند.

مژده حیدری یادآوری می کند: در این دبیرستان شرایط و امکانات برای اتباع خارجی مانند دانش آموزان ایرانی است و هیچ تفاوتی قایل نمی شویم و حتی فرایض دینی خاص خودشان را هم انجام می دهند.

وی می افزاید: برخی از دانش آموزان افعانستانی به عنوان مبصر کلاس، دفتردار و مسئول کتابخانه فعالیت دارند که این بیانگر نبودن تبعیض میان ایرانی ها و خارجی ها است.

حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از خانواده های افغان تا یک سن خاص اجازه تحصیل به دختران خود می دهند، افزود: با دانش آموزان و خانواده کسانی که ترک تحصیل می کنند تماس می گیریم و آنها را تشویق به ادامه تحصیل می کنیم که خوشبختانه تاکنون چندین نفر را به سر کلاس ها باز گردانده ایم.

حیدری از اخلاق و رفتار دانش آموزان خارجی ابراز خشنودی می کند و می افزاید: این دانش آموزان در اخلاق و حجاب شان سرآمد و در تحصیل بسیار هدفمند هستند و از این دبیرستان شماری از دانش آموزان خارجی وارد دانشگاه های ایران شده اند. وی می گوید: در برگزاری انجمن اولیا هم خانواده ها کنار یکدیگر می نشینند.

 هیچ جا وطن نمی شود

خانم نظری- مادر یکی از دانش آموزان افغانستانی دبستان شهید شفیعی- که چهار فرزندش در این مدرسه درس می خوانند، می گوید: فرزندانم هرگز احساس نکردند که مهاجر هستند.

وی در همین حال می افزاید: دولت افغانستان باید به فکر ملت خود و به ویژه مهاجران باشد و ما هر قدر هم که در ایران خوش باشیم اما هیچ جا مثل وطن نمی شود و سرانجام یک روز باید بر گردیم به کشورمان.

لیلا زارعی- مدیر دبستان دخترانه شهید شفیعی- نیز می گوید: در نظر سنجی که از دانش آموزان داشتیم، اولیاشان بسیار راضی بودند و می کوشیم فرزندانی خوب و با سواد تحویل کشور شان دهیم.

مسیح عزیزی- دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان سید جمالدین اسد آبادی- با ابراز رضایت از ادامه تحصیل در ایران گفت: در افغانستان به دنیا آمده ام و 18 سال است در ایران زندگی می کنم.

وی می افزاید: رفتار اولیای مدرسه و دانش آموزان ایرانی سبب شده انگیزه زیادی برای درس خواندن داشته باشم و می خواهم- در آینده- ستاره شناس شوم.

لوح تقدیر از سازمان ملل

مراد رشیدی- مدیر دبیرستان پسرانه سید جمالدین اسد آبادی- می گوید: در این دبیرستان 456 دانش آموز درس می خوانند که 120 نفر از آنها مهاجران افغان هستند.

وی با اشاره به اینکه این دبیرستان به علت رفتار خوب با دانش آموزان مهاجر از سوی سازمان ملل لوح تقدیر دریافت کرده است، می گوید: دانش آموزان اتباع خارجی مانند ایرانی ها از تمام امکانات استفاده می کنند و از نظر تحصیلی خوب هستند و دانش آموزانی داشته ایم که در دانشگاه در رشته مهندسی قبول شده اند.

محمد گودرزی - مسئول اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش فارس- نیز می گوید: ده ها هزار دانش آموز خارجی که بیش از 70 درصد از کشور افغانستان هستند در همان فضایی که دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند، بدون هیچ محدودیت درس می خوانند.

وی می افزاید: دانش آموزان خارجی که به موجب قوانین جمهوری اسلامی در ایران زندگی می کنند می توانند در همه مدارس مانند نمونه دولتی، تیزهوشان و شاهد در صورتی که شرایط داشته باشند به تحصیلات خود ادامه دهند.

گودرزی بر این باور است که متولیان آموزش در ایران وظیفه دارند بیشترین آموزش ها را -به ویژه در مهارت زندگی- به دانش آموزان افغانستانی بدهند.  

وی از تربیت و آموزش به عنوان یک حکم برد- برد برای هر ملت و هر نژاد نام می برد و می گوید:  دانش آموزان اتباع خارجی که مدارک هویتی هم ندارند، با معرفی نامه ویژه حمایت تحصیلی اتباع می توانند از مزایا و خدمات در آموزش و پرورش فارس استفاده کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.