علی اکبر پورفتح الله  در بازدید از بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور درغرفه قدس در پاسخ به این سئوال که براساس اظهارات کارشناسان، مشهد به۳۰ مرکز انتقال خون نیاز دارد اما در حال حاضر فقط ۸ مرکز دایر است، سازمان برای رفع این کمبود چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: برای توسعه مراکز انتقال خون در مشهد مقدس  چندان زیرساخت‌های لازم را نداریم.

مساعدت آستان قدس رضوی در ایجاد پایگاه‌های انتقال خون در اطراف حرم مطهر

قدس آنلاین- رئیس سازمان انتقال خون ایران از تلاش این سازمان برای احداث چهار مرکز انتقال خون در اطراف بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با همکاری آستان قدس رضوی خبر داد.

علی اکبر پورفتح الله  در بازدید از بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور درغرفه قدس در پاسخ به این سئوال که براساس اظهارات کارشناسان، مشهد به ۳۰ مرکز انتقال خون نیاز دارد اما در حال حاضر فقط ۸ مرکز دایر است، سازمان برای رفع این کمبود چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: برای توسعه مراکز انتقال خون در مشهد مقدس  چندان زیرساخت‌های لازم را نداریم.

وی با اشاره به این که مشهد از شهرهای زیارتی کشور است وزوار زیادی دارد در نتیجه نیاز به خون در این شهر قابل قیاس با دیگر شهرها نیست، تصریح کرد: پیش از این به ما اجازه  احداث مراکز انتقال خون  در اطراف حرم امام رضا(ع) داده نمی‌شد اما آیت ا... رئیسی توجهی ویژه به این امر نشان داد و فضایی را در یکی از ورودی‌های حرم مطهر در اختیار ما گذاشتند که انشاءا... تا ۶ ماه آینده شاهد راه‌اندازی این مرکز انتقال خون  خواهیم بود.

وی همچنین اظهار امید واری کرد با مساعدت تولیت آستان قدس رضوی، سازمان انتقال خون ایران بتواند در  در سه ضلع دیگر بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مرکز اهدای خون دایر نماید.

وی با ابراز تأسف از این که مشهد به نسبت جمعیت، کمترین مراکز اهدای خون را در بین دیگر شهرهای کشور دارد، گفت: امید است با راه اندازی مرکز خون سناباد به متراژ ۱۱ هزار متر مربع و دیگر مراکز اهدای خون مشکل یاد شده رفع شود.

به گفته وی در حال حاضر زیرسازی مرکز اهدای خون سناباد انجام شده است و در صورت تأمین منابع مالی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

اهمیت ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون

وی سپس به طرح اقتصاد انتقال خون در کشور اشاره کرد و گفت: هزینه‌های فرایندهای مرتبط با تأمین خون و فرآورده‌های خونی به‌شدت بالا رفته است. با قاطعیت می‌گویم هیچ دولتی نمی‌تواند هزینه‌های تأمین خون و فراورده‌های خونی را تأمین کند. یکی از اقدامات بزرگی که در دولت و در طرح تحول نظام سلامت انجام شد، ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون بود.

وی در همین زمینه افزود: تا  قبل از طرح تحول، بیماری که نیاز به دریافت مستقیم پلاکت از اهدا کننده داشت؛ مجبور بود از شرکت‌های خصوصی، وسایل مصرفی اهدای پلاکت را خریداری کند و تحول مرکز بدهد و این گونه تا یک میلیون تومان متحمل هزینه متحمل می‌شد اما در اجرای طرح تحول، کلیه فعالیت‌های انتقال خون ارزش‌گذاری شد و این ارزش گذاری به نفع جامعه و بیمار است چون بسیاری از کشورهای توسعه یافته، دیگر خون را با گلبول‌های سفید در اختیار بیماران  قرار نمی‌دهند چون گلبول سفید عوارض و گرفتاری‌های زیادی برای بیمارانی که که خون دریافت می‌کنند، ایجاد می‌کند به همین خاطر خون را بعد از اهدا، ظرف ۸ ساعت از گلبول‌های سفید جدا می‌کنند که برای این منظور نیاز به فیلتر است که هزینه‌های خاص خود را دارد بنابراین ما  آن را قیمت‌گذاری کردیم  که ۹۵ درصد هزینه فیلتر را بیمه‌ها تأمین می‌کنند و بیمار هم بابت آن فرانشیز ۵ درصدی می پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.