لرستان- ۱۵۵۱ فارغ‌التحصیل دانشگاهی و ۴۱ واحد پذیرنده در بروجرد در حالی خواستار شرکت در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده‌اند که اجرای این طرح هیچ‌گونه تضمینی برای اشتغال متقاضیان دانش آموخته دانشگاه ها در این شهرستان ندارد.

دانش آموخته های بیکار در بروجرد با طرح کارورزی "سرِ کار" رفتند

به گزارش قدس آنلاین،  تیرماه امسال بود که برنامه اشتغال فراگیر برای ایجاد ۹۷۰ هزار شغل از سوی معاون  اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد تا طرح کاج (کارورزی و مهارت افزایی) ویژه اشتغال جوانان- به‌ویژه اقشار تحصیل‌کرده- در قالب این برنامه اجرا شود.

در این طرح قرار بود فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی ۲۷۰ هزار تومان، کارشناسی ۳۱۰ هزار تومان و دکتری ۳۵۰ هزار تومان حقوق دریافت کنند که سنگ بنای کج ارزان‌سازی نیروی کار را فراهم می کرد.

در شهرستان بروجرد نیز نام‌نویسی از دانش آموختگان دانشگاهی و کارگاه‌های متقاضی نیروی کار آغاز شد.

در همان ابتدای اعلام رسمی آغاز ثبت‌نام برای این طرح، ۱۵۵۱ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و از سویی تعداد ۴۱ واحد پذیرنده نیز خواستار جذب این نیروی کار ارزان‌قیمت و بدون تعهد استخدامی برای آن‌ها شدند.

عبدالعلی گیوه کی- رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد- می‌گوید: از میان ۱۵۵۱ کارورز ثبت‌نام‌شده در سامانه این طرح تاکنون چهار کارورز از سوی واحدهای پذیرنده، به کار دعوت‌شده‌اند.

وی استقبال از این طرح در شهرستان بروجرد را از سوی کارورزان و واحدهای پذیرنده خوب توصیف می کند و می‌افزاید: با رفع مشکلات سامانه این طرح تعداد بیشتری از کارورزان ثبت‌نام‌شده در این طرح راهی بازار کار خواهند شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد بابیان اینکه این طرح تعهدی برای اشتغال کارورزان از سوی واحدهای پذیرنده ایجاد نمی‌کند، می گوید: این طرح، کارفرما و متقاضی کار را به یکدیگر نزدیک می‌کند و تجربه لازم برای جذب در بازار کار را در اختیار متقاضی کارورزی قرار می‌دهد.

گیوه کی در ادامه این را هم یادآور می‌شود که متقاضیان شرکت در این طرح باید ۶ تا ۹ ماه طول دوره کارورزی را بگذرانند تا در صورت خواست کارفرما در واحد پذیرنده جذب شوند اما اگر مدت کارورزی از این زمان بیشتر شود کارورز مشمول مقررات قانون کار می‌شود و به موجب تعهد وزارت کار، بیمه کارورزان در صورت جذب در واحد پذیرنده پس از دوره کارورزی- تا دو سال -تقبل می‌شود.

در همین حال، رضا بهنودفر عضو شورای شهر بروجرد، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس درباره مزایا و معایب این طرح می‌گوید: این طرح کارشناسی شده نبود زیرا با ‌فشار  سیاسی- به‌ویژه پس از انتخابات- طراحی شد.

وی بازگشت به سیاست بنگاه‌های کوچک زودبازده را به‌عنوان طرح موفق در ایجاد اشتغال پایدار معرفی می کند و با اشاره به برخی گزارش‌های نهادهای متولی ایجاد اشغال مبنی بر رشد بالای درصد اشتغال‌زایی در این شهرستان تصریح می‌کند: این آمار به درصد بالای ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی مربوط می‌شود نه ایجاد اشتغال پایدار و از سویی در شهری همچون بروجرد برای ایجاد شغلی پایدار، دستکم در حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه نیاز است.

این کارشناس، نسخه ای را برای اشتغالزایی در شهرستان بروجرد تجویز می کند و می گوید:  ساماندهی دست‌فروشان را در قالب بازارچه‌های محلی با در نظر گرفتن تسهیلات رفت و آمد شهروندان به‌عنوان طرح درآمدزا برای اشتغال در این شهرستان ضروری می داند و می گوید:  صنعت توریسم در شهرستان بروجرد صنعتی درآمدزاست.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.