اهواز- صبح امروز سه شنبه وقوع پدیده گرد و خاک در آسمان خوزستان باعث غافلگیری مردم شد چرا که با وجود تجهیزات و تهمیدات هواشناسی، عدم پیش بینی غبارآلوده شدن هوای این استان برنامه ریزی روزمره بسیاری از مردم را دچار مشکل کرد.

آسمان خوزستان خاکی شد/گردوخاک مردم را غافلگیر کرد

قدس آنلاین- گروه استانها- حدیث کریمی: با وجود اینکه پاییز به میانه رسیده است اما هنوز خوزستانی ها وسایل سرمایشی خود را روشن می کنند و گردوخاک هم طبق سال های گذشته مهمانان چشم ها و ریه های آن ها شده است.

از صبح امروز سه شنبه نفس ها در شهر با طعم خاک آغشته شده است و درجه سنجش ایستگاه های آلودگی هوا در ۲۴ شهر اهواز بالا می روند به طوری که اکنون اهواز، شادگان، آبادان و حمیدیه گوی سبقت را در این گردو غبار از دیگر شهرها ربودند.

لغو پروازها

امروز همچنین پروازهای مسیر آبادان- تهران و بالعکس نیز لغو شدند. همچنین در شهرستان اهواز گردوخاک تاکنون موجب تاخیر دو پرواز ورودی و خروجی فرودگاه اهواز شده است.

تردد زائران در مرز چذابه ادامه دارد

فرماندار دشت آزادگان اظهار می کند: با توجه به وقوع گرد و غبار شدید در مرز چذابه تردد زائران برای حضور در مراسم پر شور اربعین بدون هیچ مشکلی ادامه دارد.

عبدالرضا سعیدنیا عنوان می کند: تهمیداتی در خصوص وضعیت گرد و خاک امروز اندیشیده شده و قرار است تعدادی ماسک تنفسی بین زوار توزیع شود.

تجهیزات هواشناسی خوزستان فرسوده و قدیمی هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ارتباط با اینکه مردم گله مندند که چرا زودتر اعلام تعطیلی مدارس نشده است، اظهار می‌کند: هواشناسی اطلاعیه ای امروز صبح به ما داد مبنی بر این که اهواز ساعت ۱۰ تا ۱۱ غبارآلود می شود بنابراین ما نمی توانستیم زودتر اعلام کنیم، وقتی هواشناسی چنین اطلاعیه ای به ستاد بحران داده است بر اساس همین اطلاعیه گزارش می دهیم.

 کیامرث حاجی زاده در ادامه یادآورمی شود: ۶ تا ۷ جلسه در تیرماه گذشته در استانداری برگزار کردیم، طی دستور العملی که  به فرمانداران اعلام شده باید وقتی شرایط به حد بحرانی رسید، مدارس، مراکز و ادارات را تعطیل کنند که آبادان، خرمشهر و شادگان نیز صبح امروز تعطیل شدند.

او بیان می کند: در اهواز به دلیل اعلام هواشناسی که ساعت ۱۰ تا ۱۱ گرد و غبار به این شهرستان می رسد ما تمهیدات لازم را برای بعد از ظهر انجام دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه مشکل هواشناسی خوزستان این است که عراق امکانات هواشناسی ندارد اضافه می کند: این موضوع باعث شده که زمان گردو غبار قابل شناسایی نباشد و زمان ورود آن به کشور را  برای ما قابل پیش بینی نباشد، همچنین تجهیزات هواشناسی خوزستان فرسوده و قدیمی هستند.

او در ارتباط احتمال تعطیلی فردا چهارشنبه را عنوان کرده و می افزاید: طبق گفته هواشناسی گرد و غبار تا امشب در خوزستان باقی می ماند و اگر نیاز باشد اطلاعیه صادر می‌کنیم که فردا مدارس تعطیل است یا خیر.

امکان زودتر اطلاع رسانی را نداریم

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان بابیان اینکه یکشنبه اطلاعیه‌ای صادر کردیم که مناطق جنوبی استان خوزستان دچار گرد و غبار از سمت کربلا و عراق می شود همچنین برای سه شنبه هم این اتفاق می افتد، اظهار می کند: کانون ها بر روی نوار مرزی قرار دارد، به محض شروع این پدیده ظرف دو ساعت این گرد و غبار به ما می رسد و فرصت فکر کردن به ما نمی دهند.

کوروش بهادری ادامه می دهد: امروز صبح دستگاه ها به ما نشان دادند که گرد و غبار در حال ورود به مرز ما می باشد همین اتفاق را روز یکشنبه داشتیم، اما گرد و غبار در مرز عراق وارد مانده و به مرزما ورود پیدا نکرده است، ولی امروز صبح وارد ایران شد و ساعت ۶ صبح اطلاعیه  به ستاد بحران صادر کردیم که شهرهای خوزستان چنین وضعیتی دارند، یعنی آبادان و خرمشهر ۲۰۰ متر فاصله دید، شادگان ۸۰۰،  اهواز از ۱۲۰۰ متر اکنون ۳۰۰ متر فاصله دید رسیده است و بعد از ظهر نیز شهرهای دیگر مثل اندیمشک، شوش، دزفول، شوشتر، گتوند، هفتکل، رامهرمز، رامشیر،  امیدیه و آغاجاری چنین وضعیتی پیدا می کنند که در ستاد بحران استانداری نیز در حال هماهنگی برای اعلام تعطیلی مدارس این شهرستان ها هستند.

او در پاسخ به اینکه چرا پیشتر اطلاعی در ارتباط با وقوع گرد و غبار در شهرستان اهواز داده نشده است عنوان می کند: گرد و غبار در اهواز ساعت ۹ دیدها به حد بحران رساند ساعت ۹ فاصله دید ۸۰۰ متر بوده است و طبق آن دستورالعمل هایی که داریم در این صورت معمولاً تعطیل اعلام نمی‌شود از ساعت ۹ به بعد به یک باره فاصله دید نیز به شدت کاهش پیدا کرده است،  نمی توان وقتی که دانش آموزان صبح با هوای خیلی عالی به مدرسه رفتند ساعت نه مدارس استان را به تعطیلی بکشانیم، توضیح دیگر آنکه این موضوع در حوزه من نیست.

بهادری کار ستاد بحران را در رابطه با تعطیلی مدارس درست می داند و عنوان می کند: مشکل اینجاست که مردم با وجود تعطیلی داخل خانه ها نمی مانند و به هشدارهای ستاد بحران توجهی ندارند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح می کند: در مرز ایران و عراق  نیازمند ایستگاه های مجهز به دستگاهی به نام لیدار می باشیم  که بتوانند سریع تر به ما آلارم یا اعلام کنند و اکنون ما این دستگاه‌ها را نداریم و هزینه‌های این دستگاه ها باید از محل پایش گرد و غبار خریداری شود، مدل دستگاه مقابله با گرد و غبار را به مسئولان استان ارائه دادیم ولی تاکنون با توجه به مشکلات بودجه ای دولت خریداری نشده است.

او می گوید: هزینه هر کدام از این دستگاه ها نیز تقریباً ۴ میلیارد تومان می باشد که در مرز نصب می شوند. و در کشور عراق نیز سیستم هوشمند هواشناسی وجود ندارد یعنی باید اطلاعات را از ایستگاه عراق بلافاصله دریافت کنیم تا بتوانیم اطلاعیه صادر کنیم ولی به دلیل عدم امکانات آنجا، نمی توانیم پیش بینی دقیق انجام بدهیم.

بهادری در ارتباط با هوای صبح چهارشنبه می گوید: هوای فردا در حالت سکون است و پاک و مطلوب نیست ولی مدارس تعطیل نخواهد شد. مگر با بررسی متوجه شویم که نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.