روز گذشته جلسه ستاد اربعین با اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد. در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون امور حمل و نقل، کولیوند رئیس اورژانس کشور، معاون وزیر کشور، مسئول سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، دبیر ستاد اربعین، دبیرکل سازمان هلال احمر، جانشین پلیس راه کشور، مسئولانی از شهرداری تهران و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حضور داشتند به مشکلات تردد زائران اربعین حسینی پرداخته شد.

حل  مشکلات زائران اربعین به سال آینده موکول شد

قدس آنلاین- روز گذشته جلسه ستاد اربعین با اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد. در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون امور حمل و نقل، کولیوند رئیس اورژانس کشور، معاون وزیر کشور، مسئول سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، دبیر ستاد اربعین، دبیرکل سازمان هلال احمر، جانشین پلیس راه کشور، مسئولانی از شهرداری تهران و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حضور داشتند به مشکلات تردد زائران اربعین حسینی پرداخته شد.

حمید بنایی یکی از اعضای کمیسیون عمران در خصوص این جلسه به خبرنگار ما می‌گوید:در ایام اربعین، روزانه حدود ۳۰۰هزار زائر از چهار مرز مهران، قصر شیرین، چذابه و خرمشهر تردد می‌کنند که این حجم بسیار، زیر ساخت‌هایی را نیاز دارد. این در حالی است که راه‌های مواصلاتی منتهی به این مرزها، به شدت در حال فرسایش است و ظرفیت لازم برای این حجم تردد را ندارد. به همین منظور نیاز به تعریض، بازسازی، ارتقای ظرفیت و ایمن سازی راه‌ها برای زائران وجود دارد.

نماینده گناباد و بجستان می‌افزاید:در این جلسه به ردیفی از بودجه ۹۶ نیز اشاره شد که بر مبنای آن ۱۴ میلیارد تومان برای امور مربوط به زیارت در نظر گرفته شده بود. مبلغی که با وجود گذشت حدود ۸ ماه از سال، تنها ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است. ضمن آنکه کمیسیون عمران از چند هفته قبل به زیر ساخت‌ها، پارکینگ‌ها، ایمن‌سازی راه‌های زائران اربعین و... پرداخته بود که بر اساس برآورد کارشناسان، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز این بخش است. مبلغی که امیدواریم در بودجه سال ۹۷ اعمال شده و بخش از مشکلات زائران حل شود.

بنایی در ادامه بیان می‌کند:در این جلسه به مسئله گرانی پارکینگ در مرزها نیز اشاره شد و بیان شد افرادی که با خودروهای شخصی تا مرز می‌روند، هزینه زیادی برای پارکینگ خودرو پرداخت می‌کنند و در این مورد کمبودی جدی احساس می‌شود. معاون وزیر کشور در امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قول بر پیگیری موضوع و بررسی آن در جلسات آتی را داد. علاوه بر آن مردم در آن مناطق برای خدمات آب، برق و سکونت با مشکلات جدی مواجه هستند. شبکه‌های آب‌رسانی در نقاط مرزی جوابگو نیست و آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود. خدمات انتظامی، خدمات مربوط به گذرنامه، رسیدگی به در راه ماندگان، امداد و نجات، بهداشت و درمان، حمل و نقل و... مواردی است که در این جلسه بررسی شد. مقرر شد در جلساتی که در روزهای آتی سلسله‌وار برگزار خواهد شد، نتیجه این جلسات به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود تا تصمیمی واحد برای حل این مشکلات گرفته شود.

عضو کمیسیون عمران به انعکاس انتقاد مردم از افزایش صد در صدی قیمت بلیط نیز اشاره و توضیح می‌دهد: در این خصوص معاون وزیر راه با اشاره به خصوصی بودن ناوگان حمل و نقل و نپرداختن هیچگونه یارانه‌ای به آنان، اعلام کرد اگر دولت یارانه‌ای برای حمل و نقل پرداخت کند، شرکت‌ها نیز تخفیفاتی اعمال کرده و قیمت بلیط اتوبوس تعدیل می‌شود. عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمای کشور نیز حداکثر قیمت بلیط هواپیما از تهران به نجف را یک میلیون و دویست هزار تومان و از مشهد به نجف یک میلیون و پانصد هزار تومان اعلام کرده و تاکید کرد که دریافت هرگونه مبلغی بیشتر از این مبالغ ممنوع بوده و با شرکت‌ یا دفتری که بلیط را با قیمتی بالاتر به زائران عرضه کند، برخوردی جدی می‌شود.

وی می‌افزاید: اربعین حرکتی عظیم شیعی است و نیاز به همکاری تمامی دستگاه‌ها و دولت است. هر چند که سازمان اتوبوسرانی شهرداری‌ها، سازمان دهیاری‌ها و معاون وزیر کشور قول بر مساعدت و اعلام آمادگی برای جبران بخشی از این مشکلات داده‌اند، اما هنوز ساز و کار مناسبی برای آن تعریف نشده و با حجم بسیار زائر، انتظار است دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.