فتاح رئیس کمیته امداد به تازگی وعده داده، اگر توزیع یارانه ها به مجموعه وی سپرده شود، سالانه ۲۰هزارمیلیاردتومان، به نفع دولت صرفه جویی خواهد کرد حالا نوبخت در جایگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، در پاسخ به قدس می گوید پیشنهاد فتاح را بررسی و به مجلس ارائه می کند.

زمزمه چرخش یارانه نقدی به سمت تولید

قدس آنلاین- فتاح رئیس کمیته امداد به تازگی  وعده داده، اگر توزیع یارانه ها به مجموعه وی سپرده شود، سالانه ۲۰ هزارمیلیاردتومان، به نفع دولت صرفه جویی خواهد کرد حالا نوبخت در جایگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، در پاسخ به قدس می گوید پیشنهاد فتاح را بررسی و به مجلس ارائه می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به خبرنگار ما در مورد حذف یارانه ها با توجه به اظهارات رئیس کمیته امداد گفت: حرف آقای فتاح را شنیدیم، اگر مجلس چنین تصمیمی بگیرد که یارانه افراد را به صورت نقدی به همه افراد ندهیم و فقط به جامعه هدف یارانه نقدی پرداخت شود دولت هم آن را اجرا خواهد کرد.

بحث یارانه نقدی، به عنوان جبران بخشی از هزینه ها از سوی مردم، قرار بود به همه پرداخت شود. مطابق این قانون شانزده قلم کالا و خدمات مشمول حذف یارانه شد تا دولت که از بابت افزایش قیمت این کالاها درآمد دارد نیمی از این درآمد را برای مقابله با تورم به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. ۳۰ درصد از این در آمدها را نیز به تولید کنندگان داده و ۲۰ درصد به دولت به منظور جبران خسارات ناشی از افزایش حامل‌های سوخت تعلق می ‌گیرد.

*مصیبت عظمای دولت یازدهم

اما در این سالها موضوع پرداخت یارانه ها همواره با چالش مواجه بوده و در دولت یازدهم، نیز پرداخت آن به مصیبت عظمی تعبیر شد. تیم اقتصادی دولت معتقداست؛ تامین ماهیانه ۴۲۰۰ میلیاردتومان نقدینگی برای یارانه بسیارسخت است. این ناله ها مجلس را وادار به تفکر و تصویب حذف افراد ثروتمند از چرخه یارانه بگیران کرد. با وجود نص صریح قانون و تاکید آن بر حذف اغنیا دولت بعد از گذشت ۴ سال خیلی آرام، مسئله را پیگیری و درعمل کار خاصی انجام نداد.

البته طی این مدت یارانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار معادل حدود ۴ میلیون نفر که درآمد بالای سه میلیون تومان داشتند قطع شد ولی هنوز مشکلات باپرجاست. حالا قرار است این مساله به طریق دیگری حل شود یعنی به جای  حذف ثروتمندان، حرف فتاح به کرسی بنشیند و هر کسی یارانه می خواهد به کمیته امداد مراجعه و بگوید فقیر است تا بعد از تشکیل پرونده برای وی یارانه برقرار شود.

اگر این طرح در مجلس تصویب شود بزودی خود اظهاری فقر در کشور کلید می خورد. باید ببینیم این توپ که این بار توسط نوبخت به میدان مجلس پاس داده شده چه  سرانجامی خواهد داشت.

*واکنش نمایندگان به سخنان نوبخت

هادی قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: با پیشنهاد آقای فتاح کاملا مخالفیم چون ضد تولید است، یارانه ها باید پرداخت شود ولی نه برای جاری، بلکه  برای کارهای عمرانی، یعنی اگر برای خراسان شمالی ۴۶ میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود همچنان این رقم پرداخت شود ولی برای ایجاد زیرساخت ها و پروژه های عمرانی هزینه شود.

وی می افزاید: اگر پول یارانه افراد تبدیل به کار عمرانی شود نیاز ۳۰ سال آینده کشور برطرف می شود، اتفاقا این  نسخه شفای دردی که آقای فتاح می گوید دردناک تر از پرداخت  یارانه هاست که یک پول هنگفت را بدهیم کمیته امداد توزیع کند. ما می خواهیم نظام توزیعی عوض شود و تولید را رونق بدهیم، وگرنه امروز کمیته امداد ۵ هزار میلیارد تومان منابع دارد، فقط هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق به کارمندانش می دهد،   که این ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را بین نیازمندان توزیع کنند، این چه کاری است، همین پول را به تولید کننده هایی که می خواهند وام بگیرند می دهیم، تا به جای ۱۸ درصد ۴ درصد سود بدهد  واشتغال ایجاد کند.

قوامی می افزاید:  تازه بودجه کمیته امداد راباید  کاهش دادتا در بخش عمرانی هزینه شود، این چه فضایی در کشور حاکم شده مگر پول پاشی داریم، که از این دستگاه بگیریم به آن دستگاه دیگر بدهیم تا توزیع کند.

وی درپاسخ به این پرسش که با این تفاسیر یارانه نقدی حذف و منابع درامدی ان صرف پروژه های عمرانی وزیرساختها می شود تصریح کرد: فضای حدف یارانه مستقیم، برای تصویب در مجلس مساعد تر است.

امامحمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نظر دیگری دارد. مفتح در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: قرار بود که یارانه بصورت هدمند پرداخت شود  و یک تور حمایتی برای خانوارهای نیازمندی باشد که  بعد از اصلاح قیمت ها در تامین هزینه زندگی دچار مشکل می شوند، ولی در زمان اجرا به درستی اجرا نشد و یک توزیع یکسان برای همه پیش آمد و رقم پرداختی یارانه ها  نیز در طول زمان ارزش خودش را از دست داد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه می افزاید: اگر بتوانیم با روشی خانوارهای نیازمند را شناسایی کنیم منابع بودجه ما بیشتر خواهد شد و بنابر این رقم های بیش از انچه که الان برای یارانه ها پرداخت می شود، به نیازمندان خواهیم داد، اگر کمیته امداد توان اجرای آن را داشته باشد مدل خوبی است ولی در نهایت با این کار باید هزینه های جاری کاهش و فرصتی  نیز برای رسیدگی به پروژه های عمرانی بوجود بیاید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.